لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

دونالد ترامپ: ورود مسلمانان به آمریکا ممنوع شود


دونالد ترامپ،
دونالد ترامپ،

به دنبال تیراندازی در کالیفرنیا و کشته شدن ۱۴ نفر توسط یک زوج مسلمان، دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ روز دوشنبه هفتم دسامبر در بیانیه‌ای اعلام کرده است، ‌ ورود مسلمانان به امریکا موقتا و به طور کامل ممنوع شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، در بیانیه ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ تصریح شده است که چنین ممنوعیتی تا زمانی که قانونگذاران و نمایندگان دریابند که مشکل چیست، می‌بایست اعمال شود.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است، چنین پیشنهادی به خاطر تنفر «بخش اعظم جمعیت مسلمانان» نسبت به آمریکا مطرح شده است.

دونالد ترامپ اضافه کرده است: تا زمانی که نتوانیم در خصوص این مشکل و تهدیدی‌های خطرناک ناشی از آن تصمیم بگیریم، کشور نباید اجازه دهد که قربانی حملات افرادی بشود که به جهاد معتقدند و برای جان انسان‌ها ارزشی قائل نیستند.

کوری لوینسکی، رییس ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، نیز گفته است که پیشنهاد آقای ترامپ برای ممنوعیت ورود مسلمانان شامل «همه» از جمله توریست‌ها و کسانی که می‌خواهند به آمریکا مهاجرت کند خواهد شد.

کوری لوینسکی به این پرسش که «آیا این پیشنهاد شامل شهروندان مسلمان آمریکا که از کشور خارج می‌شوند خواهد شد؟» پاسخ نداده است.

این اظهارات دونالد ترامپ واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است تعدادی از نامزدهای حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا از این اظهارات انتقاد کرده‌اند.

کریس کریستی، فرماندار ایالت نیوجرسی و از نامزدهای حزب جمهوریخواه، پیشنهاد «ممنوعیت ورود مسلمانان» ‌ به آمریکا را مسخره و «غیر سازنده» خوانده است.

سناتور مارکو روبیو،‌ از نامزدهای حزب جمهوریخواه، نیز گفته است با دونالد ترامپ در این خصوص هم عقیده نیست و چنین اظهار نظرهاییباعث وحدت مردم آمریکا نخواهد شد.

بن رودی، معاون شورای امنیت ملی کاخ سفید، پیشنهاد دونالد ترامپ را در تضادکامل با تمام ارزش‌های آمریکا دانسته است.

در حالی دونالد ترامپ خواستار ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا شده است که روز گذشته باراک اوباما در یک سخنرانی زنده تلویزیونی گفت: «اگر می‌خواهیم در جنگ علیه تررویسم موفق شویم می‌بایست به مسلمانان به مثابه یک متحد قوی در این نبرد نگاه کنیم، نه اینکه با سوءظن و تنفر آن‌ها را از خود برانیم.»

جان مک کین، سناتور جمهوریخواه نیز در واکنش به پیشنهاد دونالد ترامپ درباره «ممنوع کردن ورود مسلمانان به آمریکا»، گفته است: این اولین اظهار نظر احمقانه ای نیست که او مطرح می کند و آخرین نیز نخواهد بود.

سناتور جف مک کرلی، از ایالت اورگان، نیز گفته است: این بدترین پیشنهادی است که تاکنون از یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شنیده ام.

دونالد ترامپ از جمله نامزدهایی است که موضع سرسختانه‌ای در قبال مسلمانان در آمریکا اتخاذ کرده است.

دونالد ترامپ اخیرا گفته است که از ایده جمع آوری مشخصات دقیق تمامی مسلمانان در خاک آمریکا در یک پایگاه داده‌های آماری یا «دیتابیس» حمایت می‌کند.

سید رضوان فاروق، بازرس مسئول رسیدگی به رستوران‌ها در سازمان بهداشت بخش سن برناردینو، و همسرش تشفین مالک روز چهارشنبه به یک جشن تعطیلات که همکاران رضوان فاروق در آن حضور داشتند، حمله کردند. گزارش‌ها حاکی است که این زوج با شلیک ۷۵ گلوله به سمت حاضران، ۱۴ نفر را کشته و ۲۱ نفر را نیز زخمی کردند. رضوان فاروق و تشفین مالک چهار ساعت بعد در درگیری با پلیس کشته شدند.

XS
SM
MD
LG