لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۷

ابراز امیدواری فرانسه در مورد دستیابی به توافق اقلیمی در روز شنبه


نشست پاریس
نشست پاریس

وزیر خارجه فرانسه ابراز امیدواری کرده است که نسخه نهایی توافق جهانی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی، روز شنبه آماده شود. هرچند هنوز هم مشخص نیست نمایندگان ۱۹۵ کشور و منطقه‌ای که در پاریس جمع شده‌اند، اختلافات را کنار بگذارند.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، در جمع وزیران خارجه و نماینگان ارشد دیگر کشورها و مناطق جهان حضور دارد که روز جمعه ۲۰ آذر تا نیمه‌های شب به گفت‌وگو ادامه داده‌اند.

انتظار می‌رود این مذاکرات روز ۲۱ آذر ادامه پیدا کند.

اگر حاضران در پاریس در نهایت بر سر توافقی فراگیر هم‌پیمان شوند، نخستین بار در تاریخ است که همه کشورهای جهان به کاهش گازهای گلخانه‌ای و مبارزه با تغییرات جوی روی خواهند آورد.

شرکت‌کنندگان در نشست پاریس، ۱۵ آذر ماه، در مورد پیش‌نویس توافق به نتیجه رسیدند. همین نکته یک گام جلوتر از اجلاس شش سال پیش در کپنهاگ برآورد می‌شود؛ اجلاسی که مانند نشست کیوتو نتیجه‌ای نداشت.

طی روزها و ساعت‌های گذشته بر تلاش‌ها برای تدوین پیمان‌نامه‌ نهایی افزوده شده است. نمایندگان حاضر در پاریس نیز تاکید کرده‌اند که خود را متعهد به رسیدن به توافقی نهایی می‌دانند.

اما هیچ یک از این سخنان و اظهارات، ضمانت کافی برای دستیابی به نتیجه نهایی به شمار نمی‌رود. اختلافات تا همین الان هم ادامه داشته و به همین دلیل مذاکرات به تعویق افتاده است.

آقای فابیوس می‌گوید روز شنبه ساعت ۹ (به وقت پاریس)، متنی را به همه شرکت‌کنندگان ارائه می‌کند و «مطمئن» است که «توافق همه را کسب کرده و گام بزرگی رو به جلو خواهد بود».

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، با شرایط و خواسته‌های کشورهای عمده در تولید گازهای گلخانه‌ای؛ آمریکا، چین و هند، روبه‌رو است. در عین حال دیگر کشورها مانند آفریقای جنوبی، ونزوئلا، کویت یا سنگاپور نیز خواسته‌ها و شرایطی را مطرح کرده‌اند.

از جمله مشکلات موجود نحوه کمک به کشورهای در حال توسعه برای مبارزه با تغییرات اقلیمی‌ست. ایالات متحده و اتحادیه اروپا خواستار کمک کشورهای غنی به کشورهای فقیرتر هستند، اما بسیاری این پیشنهاد را رد کرده‌اند.

برای نمونه در موردی دیگر از اختلافات، برخی کشورها مانند عربستان سعودی یا ونزوئلا که به نفت متکی هستند، مخالف آمدن واژگان «حذف کامل انرژی‌های فسیلی» در توافق طی دهه‌های پیش رو هستند.

XS
SM
MD
LG