لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

چین: کره شمالی به تعهدات خود در خلع سلاح هسته‌ای پایبند باشد


تلویزیون‌های تبلیغاتی کره شمالی خبر آزمایش جدید هسته‌ای را برای مردم پایتخت این کشور پخش می‌کنند.
تلویزیون‌های تبلیغاتی کره شمالی خبر آزمایش جدید هسته‌ای را برای مردم پایتخت این کشور پخش می‌کنند.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، به کره شمالی هشدار داده تا به تعهدات خود برای خلع سلاح هسته‌ای پایبند باشد و از انجام اقداماتی که شرایط را وخیم‌تر می‌کند، خودداری کند.

به گزارش جمعه ۱۸ دی خبرگزاری رویترز، وانگ یی در عین حال گفته که پکن، اختیاری برای حل و فصل مسئله هسته‌ای کره شمالی ندارد.

چین بزرگترین متحد سیاسی و اقتصادی کره شمالی است هرچند روابط دو کشور در سال‌های اخیر به گرمی قبل نبوده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در تماس با همتای چینی خود خواستار اقدامات بیشتر پکن برای مقابله با آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی شده است.

کره شمالی که یکی از بسته‌ترین و منزوی‌ترین حکومت‌های جهان است، در هفته جاری اعلام کرد که یک بمب هیدروژنی را با موفقیت آزمایش کرده است.

آمریکا در واکنش اعلام کرد که «ارزیابی‌های اولیه» با این ادعای کره شمالی «همخوانی ندارد» هرچند ایالات متحده برای انجام ارزیابی‌های بیشتر به زمان نیاز دارد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز به اتفاق آرا، آزمایش تازه کره شمالی را شدیدا محکوم کرده و برای انجام اقداماتی جدید علیه پیونگ‌یانگ به توافق رسیدند.

کره شمالی سال‌هاست که به علت آزمایش‌های تسلیحاتی هسته‌ای تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی است.

به دنبال آزمایش اخیر، تنش در مرز کره شمالی با کره جنوبی نیز افزایش یافته و بلندگوهای دو طرف، پخش برنامه‌های تبلیغاتی علیه یکدیگر را از سر گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG