لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۲

لاریجانی: محدودیت سفر به آمریکا اصلاح نشود مقابله به مثل می‌کنیم


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون جدید محدودیت ورود مسافران به آمریکا، آن را اقدامی که «قطعاً مخالف روح برجام بود» توصیف کرد و گفت «اگر آن را اصلاح نکنند، از طرف ایران مقابله به مثل خواهد شد و در این زمینه تدبیر شده‌است.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی لاریجانی این مطلب را در سخنان پیش از دستور جلسه علنی روز یکشنبه ۲۰ دی مجلس عنوان کرد، اما در مورد تدابیری که ایران ممکن است اتخاذ کند، توضیحی نداد.

علی لاریجانی در ادامه هشدار داد که «اگر دولت آمریکا مانع طرح‌های کنگره علیه ایران نشود، مجلس مقابله به مثل می‌کند.»

مطابق قانون جدید، که در ماه دسامبر به تصویب کنگره آمریکا رسید و با امضای باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور قانونی شد، شهروندان ۳۸ کشور عمدتاً اروپایی، همچنین دارندگان تابعیت دوگانه این کشورها، که تا آن زمان از دریافت روادید برای ورود به آمریکا معاف بودند، اگر از سال ۲۰۱۱ به ایران، سودان، عراق و سوریه سفر کرده باشند، باید از این به بعد برای ورود به آمریکا ویزا بگیرند.

مقام‌های ایران از قانون جدید به شدت انتقاد کرده و آن را با انگیزه فشار اقتصادی به ایران پس از اجرای برجام خوانده‌اند.

پیش از علی لاریجانی، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز اجرای کامل این قانون را «نقض برجام» خوانده بود.

با این حال، به گفته وزارت خارجه ایران، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اطمینان داده است که این قانون به نحوی اجرا خواهد شد که به ضرر ایران نباشد.

واکنش به خبر «سه طرح»

علی لاریجانی روز یک‌شنبه در ادامه سخنان خود گفت: «اخیراً برخی نمایندگان آمریکا طرح‌های سرهم‌بندی‌شده را مطرح کردند که در هر سه طرحی که مطرح کردند، نامی جز ایذا نمی‌توان برآنها گذاشت که قصد آنها تخریب پرونده حل و فصل اتمی است که ایران و ۱+۵ به ثمر رسانده‌اند.»

خبرگزاری فارس روز شنبه در یک «گزارش اختصاصی» با عنوان «۳ طرح ضد ایرانی دیگر در مجلس نمایندگان آمریکا معرفی شد» در مورد مطرح شدن طرح‌هایی در مجلس نمایندگان آمریکا نوشت که می‌تواند سه طرح مورد اشاره علی لاریجانی باشد.

به نوشته فارس، «طرح عدم تحمل اقدامات تروریستی»، «خاتمه برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران قبل از تخفیف تحریم‌ها»، و «طرح تحریم و جلوگیری از موشک‌های بالیستیک ایران» عناوین این سه طرح هستند.

واکنش به طرح تحریم به دلیل آزمایش موشکی

علی لاریجانی در سخنان روز یکشنبه‌اش همچنین به طرح تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا برای برقراری تحریم‌هایی علیه ایران به دلیل آزمایش موشکی اخیرش، اشاره کرد .

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت «ارائه کنندگان طرح‌های سخیف بنیه (دفاعی) کشور به ویژه در زمینه موشکی و همین طور طرحی در مورد سوابق هسته‌ای ایران، پشیزی نزد ملت ایران محل اعتنا نخواهد بود، بلکه ملت ایران را در تقویت بنیه دفاعی کشور مصمم تر می کند و چنانچه این مسیر را دنبال کنند ما چه در زمینه دفاعی و چه در فعالیت هسته‌ای تجدیدنظر می کنیم.»

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین سپاه پاسداران و نیروی قدس را «چشم و چراغ ملت ایران در تأمین امنیت کشور» توصیف کرد و گفت «چه معنایی دارد که کنگره آمریکا در مورد آن‌ها طرح‌های ناشیانه مطرح می‌کند.»

روزنامه وال استریت ژورنال در دهم دی ماه گزارش داده بود که کاخ سفید در حال تهیه طرح تحریم دوازده شرکت و فرد حقیقی مرتبط با برنامه موشکی ایران به دلیل آزمایش موشک بالستیک «عماد» است.

اما خبرگزاری آسوشیتدپرس بعداً از به تاخیر افتادن این تصمیم خبر داد.

اگرچه کاخ سفید گفته است که همچنان در حال بررسی این طرح است.

خبر به تاخیر افتادن این طرح، با انتقادهای شدید نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره مواجه شد که دولت اوباما را متهم به کوتاهی در فشار بر ایران پس از آزمایش موشک «عماد» کرده‌اند.

در پی انتشار گزارش وال‌استریت جورنال، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در نامه‌ای به حسین دهقان، وزیر دفاع، به او دستور داد تا برنامه تولید موشک را با سرعت و جدیت بیشتر دنبال کند.

در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه گذشته از تصویب طرح جمهوری‌خواهان در کنگره برای تشدید نظارت بر فعالیت‌های ایران در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان خبر داد.

این طرح اکنون باید در صحن مجلس نمایندگان بررسی و به رأی گذاشته شود.

بر اساس این طرح، دولت آمریکا اجازه نخواهد داشت آن دسته از افراد و مؤسسات مالی را که با برنامه موشکی یا «فعالیت‌های تروریستی» ایران در ارتباط هستند، از فهرست تحریم‌ها خارج کند.

علی لاریجانی در سخنان روز یکشنبه‌اش در مجلس، حمله به سفارت عربستان در تهران را نیز «اشتباه» خواند، اما همزمان حملات شدیدی را متوجه عربستان کرد و گفت که اقدامات این کشور «ریشه چند ساله دارد.»

XS
SM
MD
LG