لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۹

سخنگوی ارتش عربستان: آماده اعزام نیروی زمینی به سوریه هستیم


احمد العسیری می‌گوید که حملات هوایی در سوریه باید با عملیات نظامی همراه شود.
احمد العسیری می‌گوید که حملات هوایی در سوریه باید با عملیات نظامی همراه شود.

سخنگوی ارتش دفاع عربستان سعودی می‌گوید ریاض آماده است تا برای نبرد با گروه حکومت اسلامی، نیروی زمینی به سوریه اعزام کند منوط به اینکه رهبران ائتلاف ضد داعش در نشست آتی خود در بروکسل با عملیات زمینی در این کشور موافقت کنند.

ژنرال احمد العسیری که سخنگوی ائتلاف عربی در یمن نیز هست، روز پنجشنبه ۱۵ بهمن به خبرگزاری آسوشیتدپرس و تلویزیون العربیه گفته که عربستان از زمان آغاز عملیات هوایی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در سپتامبر ۲۰۱۴ در آن مشارکت دارد ولی اکنون آماده اعزام نیروی زمینی به این کشور است.

به گفته وی، ریاض در عملیات هوایی ائتلاف بین‌المللی در سوریه ۱۹۰ بار به مواضع داعش حمله کرده است.

ایالات متحده آمریکا تصمیم دارد تا نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ائتلاف را در ماه جاری در بروکسل برگزار کند.

عسیری گفته است: «عزم ما بر مبارزه با داعش و شکست آن استوار است». وی اشاره نکرد که کشورش احتمالاً چه تعداد نیروی نظامی به سوریه خواهد فرستاد.

عربستان سعودی به شدت درگیر جنگ داخلی در یمن است و از عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور این کشور در برابر شورشیان شیعه حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کند.

مشاور وزیر دفاع عربستان تأکید کرده که برای پیروزی در نبرد علیه گروه حکومت اسلامی باید حملات هوایی با عملیات زمینی همراه شود.

در واکنش به اظهارات این مقام عربستانی، جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفته که ائتلاف بین‌المللی در کل از مشارکت بیشتر شرکای خود در نبرد علیه حکومت اسلامی حمایت می‌کند ولی هنوز پیشنهاد سعودی‌ها را ندیده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی اظهار داشت: «تا زمانی که امکان بررسی چنین پیشنهادی وجود نداشته باشد نمی‌توانم درباره آن اظهار نظر کنم».

سخنان عسیری کمی پس از آن بیان شد که روسیه اعلام کرد ظن آن می‌رود ترکیه در تدارک یک عملیات نظامی در سوریه است.

به گزارش آسوشیتدپرس، ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی ارتش روسیه، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت که ارتش روسیه «نشانه‌های زیادی از آماده‌سازی پنهانی نیروهای مسلح ترکیه برای اقدامات فعال در خاک سوریه» ثبت کرده است.

او افزود: تصاویر یک ایست بازرسی در مرز ترکیه و سوریه که اواخر اکتبر و اواخر ژانویه گرفته شده‌اند نشان می‌دهند یک زیرساخت حمل و نقل ایجاد شده است که می‌تواند برای جابجایی نیروها، مهمات و تجهیزات نظامی مورد استفاده قرار گیرد.

تحولات جاری در ارتباط با سوریه یک روز پس از متوقف شدن مذاکرات صلح این کشور در ژنو به مدت سه هفته رخ می‌دهد.

ایالات متحده آمریکا، هم حکومت سوریه و هم روسیه را در توقف مذاکرات صلح مقصر دانسته است. نیروهای نظامی حکومت سوریه که با حملات هوایی روسیه پشتیبانی می‌شوند، ظرف روزهای اخیر و همزمان با گفت‌وگوهای صلح عملیات علیه نیروهای شورشی را تشدید کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG