لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۶

واکنش ایران به گزارش آمریکا: جدی‌ترین نیرو علیه تروریسم هستیم


حسین جابری انصاری
حسین جابری انصاری

وزارت خارجه ایران در واکنش به گزارش سالیانه ایالات متحده در مورد وضعیت تروریسم در جهان می‌گوید جمهوری اسلامی «جدی‌ترین و موثرترین نیروی مقابله با تروریسم» است.

تهران می‌گوید متحدان منطقه‌ای واشینگتن، «از داعش و دیگر گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند».

وزارت خارجه آمریکا ۱۳ خرداد ماه در گزارش سالیانه خود در مورد وضعیت تروریسم در جهان، جمهوری اسلامی ایران را «بزرگ‌ترین دولت حامی تروریسم در جهان» نامیده که به «ارائه کمک‌های مالی و آموزش و تجهیز گروه‌های افراطی مانند حزب‌الله لبنان» مشغول است.

در این گزارش تاکید شده که ایران به جز حمایت مالی و تجهیز حزب‌الله لبنان و دولت بشار اسد، تامین تجهیزات و تسلیحات شبه‌نظامیان در بحرین را بر عهده دارد و همچنان به گروه‌های ضد اسرائیلی مانند حماس کمک می‌کند.

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در بیانیه‌ای که ۱۵ خرداد ماه منتشر شده می‌گوید «چهارچوب سیاست اصولی ایران»، همکاری با دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی «در مسیر رویارویی واقعی و همه‌جانبه با تروریسم» است.

در این بیانیه در مقابل از ایالات متحده به عنوان «بزرگ‌ترین حامی تروریسم دولتی» نام برده شده که «با حمایت بی‌قید‌وشرط» از اسرائیل، سبب شده تا مردم فلسطین از حقوق اساسی خود محروم شوند.

وزارت خارجه ایران افزوده است که اینک نیز آمریکا با «حمایت عملی از رشد افراط‌گرایی و تروریسم و چشم بستن بر حمایت‌های مالی و سیاسی گسترده عربستان سعودی و دیگر متحدانش» به این موضوع کمک کرده است. تهران، از «یمن تا لیبی» به عنوان نمونه‌هایی در این مورد نام برده است.

ایران از حامیان شورشیان حوثی در یمن به شمار می‌رود؛ شورشیانی که عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن را مجبور به ترک قدرت کردند. هادی به عدن، و با پیشروی حوثی‌ها و متحدان آنها به عربستان رفت. با نزدیک شدن شورشیان به عدن، ائتلافی به رهبری عربستان سعودی حملاتی هوایی را آغاز کرد.

سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه گذشته این ائتلاف را به دلیل جنگ در یمن و کشتار کودکان در فهرست سیاه دولت و گروه‌های مسلحی که در در جریان درگیری‌های نظامی حقوق کودکان را نقض می کنند، قرار داد. ایالات متحده پیش از این از تصمیم عربستان برای کاهش حملات در یمن استقبال کرده بود.​

ایران همچنین از حامیان اصلی حکومت بشار اسد در سوریه است، حکومتی که ایالات متحده از مخالفان او است و خواستار کناره‌گیری‌اش از قدرت شده. ائتلافی به رهبری آمریکا حملاتی هوایی را در سوریه علیه گروه «حکومت اسلامی» انجام می‌دهد.

ایران، گروهی از قوای نظامی خود را از نیروی قدس سپاه پاسداران و نیز ارتش به سوریه فرستاده که به گفته تهران «مستشار» هستند. شماری از این افراد طی ماه‌های گذشته در جریان درگیری‌های سوریه کشته شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا، ادامه استفاده از نیروی قدس سپاه پاسداران را برای «اجرای اهداف جمهوری اسلامی در سیاست خارجی» که «موجب بی‌ثباتی در سرتاسر خاورمیانه» می‌شود، عنوان کرده‌است. علاوه بر این حمایت تهران از رژیم بشار اسد، از دیگر دلایل حضور این کشور در صدر فهرست «حمایت دولتی از تروریسم» عنوان شده است.

وزارت خارجه در تهران در بیانیه روز شنبه خود گفته است ایران از مهم‌ترین قربانیان تروریسم است و از آمریکا خواسته به جای انتشار گزارش‌هایی که «واقعیت را تحریف می‌کنند» به «مقابله جدی و همه‌جانبه با مصادیق واقعی حمایت و گسترش تروریسم در منطقه و جهان روی آورد».

در گزارش سالیه ایالات متحده در مورد وضعیت تروریسم، دولت‌های سوریه و سودان، پس از ایران در فهرست دولت‌های حامی تروریسم قرار دارند. اتهام حمایت دولتی از تروریسم، با تحریم‌هایی همراه است، که در کنار تحریم‌های مربوط به نقض حقوق بشر یا توسعه برنامه موشکی بالستیک، همچنان علیه ایران ادامه دارند.

XS
SM
MD
LG