لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

واکنش وزارت خارجه به گزارش‌ها در مورد «نامه محرمانه موگرینی به ظریف»


سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران، ادعای برخی رسانه‌های داخلی در مورد نامه محرمانه فدریکا موگرینی به وزیر خارجه ایران را «جعلی» خوانده و از این رسانه‌ها به دلیل «نسخه‌پیچی برای طرف‌های مقابل ایران» انتقاد کرده است.

وب‌سایت جهان نیوز، که زیر نظر علیرضا زاکانی نماینده اصولگرای تهران در مجلس نهم اداره می‌شود، روز یکشنبه ۱۶ خرداد، ادعا کرده بود که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نامه‌ای مشترک با وزیران خارجه گروه پنج به علاوه یک، به ایران اعلام کرده که این کشورها مسئولیتی در قبال مشکلات حوزه مالی و بانکی باقی مانده ندارند، چرا که این حل مشکلات «جزو تعهدات آنها در برجام نبوده است».

آقای زاکانی که در مجلس نهم مسئولیت کمیسیون ویژه بررسی برجام را بر عهده داشت، از سرسخت‌ترین مخالفان توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی بود.

جهان‌نیوز مدعی است که «نامه محرمانه» خانم موگرینی و وزیران خارجه گروه ۵+۱ در اوائل ماه مه (اواسط اردیبهشت ماه) به دست محمدجواد ظریف رسیده و در آن تأکید شده «اینکه شما در رسانه‌ها ما را متهم می‌کنید خلاف است و ما البته درک می کنیم که شما چرا در رسانه این حرف را می‌زنید، اما ما و آمریکا بیش از آن چیزی که انجام دادیم تعهدی در برجام نداشتیم».

بر پایه این گزارش در نامه مورد ادعای جهان‌نیوز آمده است «مابقی تحریم‌ها باقی مانده و با قدرت اجرا می‌شود اما با این حال ۵+۱ درباره موضوعات جدید مذاکرات جدید انجام می‌دهد و اگر ایران خواهان کاهش بیشتر تحریم‌هاست، باید امتیازات بیشتری بدهد به ویژه در سه حوزه تروریسم، پولشویی و برنامه موشکی».

اما حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ساعتی بعد از انتشار این گزارش، این موضوع را نشانگر «درماندگی و استیصال برخی از افراد و رسانه‌ها در ایران» ارزیابی کرده است.

به گزارش ایسنا آقای جابری انصاری گفته است که «برخی از جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای، برای طرف‌های مقابل دولت و ملت ایران نسخه‌پیچی می‌کنند و به آن‌ها در مورد نحوه برخورد و تعامل با ایران راه و چاه نشان می‌دهند».

او افزوده است که «برخی از سیاستمداران و رسانه‌ها در ایران به درجه‌ای از انحطاط رسیده‌اند که با انتشار اخبار جعلی در حکم راهنما برای بیگانگان در نحوه تعامل با دولت ایران عمل می‌کنند».

وب‌سایت جهان‌نیوز هنوز واکنشی به سخنان سخنگوی وزارت خارجه ایران در مورد گزارش خود نشان نداده است.

تأکید دوباره ظریف؛ «آمریکایی‌ها گام‌های عینی بردارند»

اما در همین روز محمدجواد ظریف گفته است که «گام اول برای تعاملات بانکی برداشته شده، اما «آمریکایی‌ها باید گام‌های عینی را با اراده و جدیت بردارند».

آقای ظریف این سخنان را در تهران و در دیدار با همتای ارمنستانی خود ادوارد نعلبندیان اظهار کرده است.

این نخستین بار نیست که وزیر خارجه ایران، طرف‌های مذاکرات هسته‌ای را به برداشتن گام‌های عملی در اجرای توافق هسته‌ای فرا می‌خواند.

او پیشتر هم ضمن استقبال از بیانیه وزرای خارجه آمریکا و کشورهای بزرگ اروپایی مبنی بر تشویق بانک‌ها و تجار به همکاری با ایران، گفته بود که جمهوری اسلامی پس از توافق اتمی وین به «آنچه باید» نرسیده و در کنار بیانیه‌ها، باید «اقدامات عملی» هم انجام شود.

از زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و غرب در اواخر دی ماه سال ۹۴، دولت حسن روحانی با این انتقاد مواجه است که اجرای این توافق، آثار ملموسی در پی نداشته است.

بخشی از این انتقادها مربوط مشکلات موجود در ارتباطات بانکی بین‌المللی است چرا که به گفته مقام‌های دولتی هنوز بانک‌های بزرگ اروپایی از برقراری ارتباطات بانکی با ایران هراس دارند.

با این حال عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و مسئول کمیته پیگیری اجرای برجام، به تازگی تأکید کرده که جبران «خسارت‌های ۱۲ ساله حاصل از تحریم‌ها» زمان‌بر است و نمی‌توان انتظار داشت در یک دوره چهار ماهه همه چیز به جای سابق خود بازگردد.

XS
SM
MD
LG