لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

کانادا: هرکاری که بتوانیم برای آزادی هما هودفر انجام می‌دهیم


هما هودفر استاد رشته مردم‌شناسی دانشگاه کنکوردیا در مونترال کانادا
هما هودفر استاد رشته مردم‌شناسی دانشگاه کنکوردیا در مونترال کانادا

دولت کانادا نسبت به وضعیت هما هودفر، استاد ایرانی- کانادایی دانشگاه کنکوردیا که از سوی حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده است، ابراز نگرانی کرد و تاکید کرده که برای آزادی وی هر آنچه لازم است انجام خواهد داد.

به گزارش روزنامه کانادایی «گلوب اند میل»، عمر الجبرا، معاون پارلمانی وزارت امور خارجه کانادا، روز پنج‌شنبه ۱۹ خرداد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «این مسئله‌ای بسیار فوری است. ما به شدت نگران دکتر هودفر هستیم و هر کاری که بتوانیم انجام می‌دهیم تا او هر چه سریع‌تر از این وضعیت رهایی یابد».

هما هودفر ۶۵ ساله، روز ۱۷ خرداد پس از احضار به دادسرای امنیت در تهران بازداشت شد، اما علت بازداشت وی هنوز مشخص نیست. عمر الجبرا نیز می‌گوید که دولت کانادا تلاش می‌کند تا از علت ماجرا باخبر شود.

در همین حال، روزنامه «گلوب اند میل» با توجه به سخنان روز پنج‌شنبه وزیر دادگستری ایران درباره عدم همکاری دولت کانادا برای استرداد محمودرضا خاوری، مدیرعامل سابق بانک ملی ایران که به اختلاس متهم است، این احتمال را مطرح کرده که حکومت ایران از بازداشت خانم هودفر به عنوان اهرم فشاری علیه دولت کانادا استفاده می‌کند.

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، گفته که کانادا برای بازگرداندن محمودرضا خاوری همکاری لازم را با جمهوری اسلامی نمی‌کند، اما «امیدواریم در آینده اتفاق تازه‌ای رخ دهد».

آقای خاوری که از متهمان پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی است، به کانادا گریخته و از سال ۱۳۹۰ تاکنون در آنجا به‌سرمی‌برد.

«گلوب اند میل» می‌نویسد که عمر الجبرا درباره احتمال بازداشت خانم هودفر به منظور اعمال فشار به دولت کانادا حاضر به اظهارنظر نشده و گفته است که نمی‌داند چرا ایران باید مسئله خانم هودفر را به مسئله آقای خاوری ربط بدهد.

هما هودفر استاد رشته مردم‌شناسی دانشگاه کنکوردیا در مونترال کانادا است و چنانچه که خانواده وی می‌گویند، برای انجام تحقیقات تحقیقاتی دربارهٔ بهبود وضعیت زنان در جوامع اسلامی به ایران سفر کرده بود.

وی همچنین از یکی بیماری عصبی عضلانی شدید رنج می‌برد که همین امر باعث تشدید نگرانی‌ها دربارهٔ وضعیت سلامت او در بازداشت شده است.

XS
SM
MD
LG