لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

استقبال وزارت خارجه آمریکا از توافق بوئینگ و ایران‌ایر


بوئینگ ۷۳۷ نسل جدید
بوئینگ ۷۳۷ نسل جدید

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه ضمن استقبال از بیانیه شرکت هواپیماسازی بوئینگ درباره توافق با ایران ایر، گفته است، این توافق در چارچوبی که توافق هسته‌ای، برجام، مشخص کرده است، انجام می‌شود.

به گزارش آسوشیتدپرس شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ روز سه شنبه در بیانیه‌ای از معامله تاریخی با ایران در چارچوب توافق هسته‌ای خبر داد. درصورت انجام این معامله، این بزرگ‌ترین قرارداد تجاری بین ایران و آمریکا پس از انقلاب در سال ۱۳۵۷ خواهد بود.

جان کربی گفته است: وزارت امور خارجه از بیانیه شرکت بوئینگ درباره توافق با ایران ایر استقبال می‌کند، این معامله در چارچوبی که توافق هسته‌ای با ایران، برجام، ترسیم کرده و مجاز شمرده انجام می‌شود. شرکت بوئینگ در خصوص این توافق با وزارت خارجه در تماس نزدیک بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: همانطور که می‌دانید، ‌ما در چارچوب برجام متعهد شده‌ایم که مجوز فروش هوایپمای‌های مسافربری را صادر کنیم. ما این تعهد و دیگر تعهداتمان را درچارچوب توافق هسته‌ای با ایران اجرا خواهیم کرد.

جان کربی در ادامه گفته است: برجام اجازه همکاری شرکت‌های تولید کننده هوایپماهای مسافربری از جمله شرکت‌های آمریکایی، با ایران در زمینه های مجاز را داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده است که چنین معامله‌ای برای اقتصاد و ایمنی مسافران اهمیت دارد.

آسوشیتدپرس می گوید، پیشتر مقام های ایرانی گفته اند که قرارداد با بوئینگ برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری و به ارزش تقریبی ۲۵ میلیارد دلار خواهد بود.

این در حالی که شماری از اعضای کنگره آمریکا مخالف فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران هستند.

پیتر روسکام، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا به روزنامه «یو اس تودی» گفته است که کنگره ساکت نخواهد نشست تا این معامله انجام شود.
وی همچنین پیش‌تر گفته بود: «بوئینگ و جمهوری اسلامی باید بدانند که کنگره آمریکا رویکرد مساعدی به توافقی که ممکن است امنیت مردم آمریکا را به خطر بیاندازد، نخواهد داشت».

این نماینده جمهوریخواه در مقاله‌ای که ۳۱ ماه مارس در ورزنامه وال‌استریت‌جورنال نوشته بود، گفته بود «سپاه پاسداران از‌‌ همان هواپیما‌ها (بوئینگ و ایرباس) برای انتقال جنگجو و سلاح به سوریه استفاده کرده‌است.» او از شرکت هواپیمایی ماهان، که در آمریکا به دلیل «ارائه خدمات به نیروی قدس سپاه پاسداران» تحت تحریم قرار دارد، نیز نام برده و گفته بود قصد دارد مسیرهای پروازی تازه‌ای را به پاریس و لندن بگشاید.

روزنامه واشینگتن‌پست نیز ۲۵ خرداد ماه در گزارشی گفته است برخی اعضای کنگره ایالات متحده «از همین الان به تقبیح توافق» ایران و شرکت بوئینگ پرداخته‌اند و این شرکت ممکن است با توافق نهایی با تهران «خطراتی» را داخل آمریکا متوجه خود کند.

این در حالی است که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی روز گذشته اعلام کرد که به دنبال صدور مجوزهای لازم از سوی دولت‌های ایران و آمریکا، تفاهم‌نامه خرید هواپیما بین ایران‌ایر و شرکت بوئینگ در خردادماه امضا شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بر اساس این تفاهم‌نامه، در صورت اخذ مجوزهای نهایی توسط دو طرف، «تعدادی» هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ (نسل جدید) و مدل‌های ۹۰۰ و ۳۰۰ از سری بوئینگ ۷۷۷ توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به شکل «اجاره به شرط تملیک» خریداری خواهد شد.

شرکت ملی هواپیمایی ایران، به تعداد هواپیماهایی که قرار است خریداری شود اشاره‌ای نکرده است.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا روز ۲۶ دی ماه پارسال طی فرمانی، مجوز فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را صادر کرده بود.

این مجوز در آستانه اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) صادر شد که امضای آن به رویارویی میان ایران و جامعه بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای تهران پایان داد.

بسیاری از هوایپماهای بوئینگ ایران متعلق به دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ هستند و این کشور با مشکلاتی برای به روز کردن ناوگان هوایی خود مواجه است.

XS
SM
MD
LG