لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

هشدار درباره استفاده گروه حکومت اسلامی از سلاح‌های شیمیایی در موصل


نیروهای عراقی در دومین روز عملیات آزادسازی موصل و پس از وقفه‌ای موقت، به پیشروی در اطراف این شهر ادامه می‌دهند. 
نیروهای عراقی در دومین روز عملیات آزادسازی موصل و پس از وقفه‌ای موقت، به پیشروی در اطراف این شهر ادامه می‌دهند. 

دو سازمان بین‌المللی درباره استفاده احتمالی گروه حکومت اسلامی (داعش) از سلاح‌های شیمیایی در نبرد موصل هشدار داده‌اند.

صلیب سرخ جهانی و سازمان بین‌المللی مهاجران گفته‌اند احتمال زیادی وجود دارد که گروه حکومت اسلامی از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان استفاده کند.

روبرت ماردینی، از سخنگویان صلیب سرخ، روز سه‌شنبه ۲۷ مهر گفت این سازمان به پرسنل امدادی‌اش در اطراف موصل آموزش‌های لازم را برای چنین وضعیتی داده و تجهیزات لازم را هم برای تاسیسات درمانی منطقه فرستاده است.

توماس ویس، رییس دفتر عراق سازمان بین‌المللی مهاجران، هم هشدار داده که داعش «ممکن است از سلاح شیمیایی استفاده کند».

آقای ویس در عین حال گفته است این سازمان نتوانسته «ماسک‌های ضد گاز زیادی» تهیه و توزیع کند.

رییس دفتر عراق سازمان بین‌المللی مهاجران همچنین هشدار داده که حکومت خودخوانده اسلامی «ممکن است از ده‌ها هزار ساکن موصل به عنوان سپر انسانی استفاده کند».

این سخنان در شرایطی بیان می‌شود که نیروهای عراقی در دومین روز عملیات آزادسازی موصل و پس از وقفه‌ای موقت، به پیشروی در اطراف این شهر ادامه می‌دهند.

عتو زیباری، از فرماندهان نیروهای پیشمرگه به رادیو فردا گفته که پیشروی نیرو‌هایش در اطراف موصل متوقف نشده و پیشمرگه‌های کرد تنها نیروهای خود را جابه‌جا کرده‌اند تا در روزهای آینده از محورهای دیگری عملیات خود را شروع کنند.

ارتش عراق و پیشمرگه‌های کرد این کشور، بار اصلی عملیات زمینی را بر عهده دارند و ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا هم با بمباران و گشت‌هایی هوایی و موشک‌باران مواضع داعش به آن‌ها کمک می‌کند.

این در حالی است که فرماندهی ارتش سوریه با صدرو اطلاعیه‌ای مدعی شده که آمریکا به دنبال تعبیه مسیرهای امنی برای اعضای داعش است تا آن‌ها را از موصل به درون سوریه منتقل کند.

فرانسه هم از برگزاری نشست اضطراری بین‌المللی درباره موصل در روز پنجشنبه ۲۹ مهر در پاریس خبر داده است.

ژان مارک ایرو، وزیر امور خارجه فرانسه، گفته که در نشست پاریس همراه با ابراهیم جعفری، همتای عراقی خود و نمایندگان ارشد ۲۰ کشور جهان درباره چگونگی حفاظت از غیر نظامیان و کمک به شهروندان موصل گفت‌وگو می‌کنند.

موصل که دومین شهر بزرگ عراق پس از بغداد است در تابستان سال ۱۳۹۳ با کمترین مقاومت نیروهای عراقی به کنترل شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی درآمد.

مدتی بعد، ابوبکر بغدادی، رهبر این گروه با خواندن نماز در مسجد موصل، خود را خلیفه مسلمانان اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG