لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۲

اعتراض نوری همدانی به برگزاری غیررسمی روز کوروش در پاسارگاد


حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید شیعه در قم، با انتقاد از حضور هزاران تن در کنار آرامگاه کوروش در پاسارگاد گفته است که چطور این افراد می‌توانند شعارهایی را که برای رهبر جمهوری اسلامی سر داده می‌شود، سر دهند و «باز ما زنده، نشسته‌ایم و تماشاگر هستیم».

به گزارش خبرگزاری فارس، این مرجع تقلید روز یکشنبه نهم آبان، تأکید کرد: «شاه می‌گفت کوروش آسوده بخواب، ما بیداریم، اکنون عده‌ای دور مزار کوروش جمع شدند و طواف کردند و در این تجمع دستمال درآوردند و گریه کردند».

به گفته آقای نوری همدانی، آیت‌الله خمینی رهبر سابق جمهوری اسلامی، افرادی که «به یاد کوروش بودند» را «ضد انقلاب» خوانده است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

در ایران هفتم آبان‌ماه، به طور غیررسمی روز کوروش نام‌گذاری شده است. در سال‌های اخیر، گروه‌هایی از مردم ایران، در چنین روزی در پاسارگاد جمع می‌شوند.

پیش از این برخی از وب‌سایت‌ها و خبرگزاری‌ها از لغو تورهای به مقصد پاسارگاد در این روز با دستور سازمان میراث فرهنگی در برخی از استان‌ها خبر داده بودند.

از جمله خبرگزاری ایسنا خبر داده بود که با دستور سازمان میراث فرهنگی اصفهان تورهای به مقصد پاسارگاد از اول تا دهم آبان لغو شده است.

فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان نیز گفته بود: «تبلیغاتی رسمی و غیررسمی برای برگزاری برخی مراسم‌ها در یک دوره زمانی انجام شد بنابراین تصمیم بر این شد که تورهای مستقیم پاسارگاد در این بازه زمانی مجوز قانونی ندارند».

با این حال تجمع امسال باتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

در این زمینه شاهین سپنتا، فعال فرهنگی در اصفهان، در گفت‌وگو با رادیو فردا اعلام کرده که بر اساس تخمین‌های غیررسمی حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر دراین مراسم شرکت کرده‌اند.

به گفته آقای سپنتا، در این مراسم همچنین اقوام مختلف ایرانی با لباس‌های محلی حضور داشته‌اند.

طبق برخی گزارش‌ها، گروهی از تجمع‌کنندگان روز جمعه، شعارهایی از جمله «کوروش آریایی، تولدت مبارک» و «ایران وطن ماست، کوروش پدر ماست» سرداده‌اند.

در برخی از فیلم‌های منتشر شده نیز برخی از حاضران شعارهایی چون «شاهزاده، تولدت مبارک»و همچنین شعارهایی علیه حکومت جمهوری اسلامی سر داده‌اند.

تجمع در مقابل آرامگاه کوروش در پاسارگاد
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:47 0:00

در همین حال فرزند محمدرضا عالی‌پیام، شاعر طنزپرداز با تخلص «هالو»، اعلام کرده که پدرش در این مراسم توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و به دلیل ضرب و جرح در حین بازداشت به بیمارستان «سعادت‌شهر» منتقل شده و تحت بازداشت است.

پیش از این تقاضاهایی برای ثبت روز هفتم آبان به عنوان روز کوروش مطرح شده و درخواستی نیز درفضای مجازی منتشر شده که هزاران نفر آن را امضا کرده‌اند.

یهودیان روز هفتم آبان به یاد کوروش را گرامی می‌دارند و او را به عنوان «منجی» و «رهایی‌بخش» قوم خود تلقی می‌کنند.

برخی از مورخان مذهبی در ایران بر این باورند که ذوالقرنین که در قرآن به عنوان «فرمانروایی نیک‌سیرت» ستوده شده،‌‌ همان کوروش پادشاه ایران است، اما برخی دیگر از مورخان مذهبی اما این نظر را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG