لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

اوباما: ترامپ سرانجام، ارزش‌های توافق هسته‌ای با ایران را تشخیص خواهد داد


باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا گفته است که دونالد ترامپ، رییس جمهور منتخب، در نهایت ارزش‌های توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران را تشخیص خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اوباما در مصاحبه همزمان با کانال آ.اِر.دِ و هفته نامه اشپیگل در برلین اظهار داشت: باور دارم که در «نهایت رییس جمهور منتخب» ارزش‌های حفظ این توافق برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای را «تشخیص» خواهد داد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور منتخب در دوران مبارزات انتخاباتی خود از توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی به یکی از «بدترین» توافق ها یاد کرده و گفته بود اولویت او کنار گذاشتن این توافق است.

توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان روز ۲۳ تیرماه سال گذشته در وین به امضای طرفین رسید و بر اساس آن، در ازای محدودیت‌های شدید بر برنامه هسته‌ای تهران تحریم‌های اعمال شده بر ایران کاهش یافته یا لغو خواهند شد.

در همین زمینه، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز روز جمعه تصریح کرده است، دولت اوباما همچنان به رویکرد خود در پایبندی به به توافق هسته‌ای با ایران، برجام، ادامه خواهد داد.

آقای کربی که در کنفرانس خبری وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در خصوص نگرانی دولت اوباما ازافزایش احتمال کنار گذاشته شدن برجام در دولت آینده در این کشور، اظهار داشت: همانطور که بارها گفته ام، همچنان بر سیاست هاییکه در راستای اولویت‌های دولت کنونی است متمرکز هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: اکنون فقط یک رییس جمهور بر سر کار داریم و ما سیاست‌های دولت باراک اوباما را دنبال می کنیم.

وی تصریح کرده است: همچنان بر صحت و اهمیت توافق هسته‌ای با ایران باور داریم و همین طور امنیتی که این توافق برای منطقه و جهان به همراه دارد.

پیش از این نیز فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه، نیز گفته بود، فکر نمی کند دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را کنار بگذارد.

به گزارش رویترز، آقای اولاند اضافه کرده بود: این توافق(برجام) برای ما همه نوع امنیتی را به همراه دارد. آیا آمریکا تحت رهبری ترامپ می تواند این توافق را زیر سئوال ببرد؟ فکر نمی کنم.

XS
SM
MD
LG