لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

«پیش‌روی‌های» ارتش سوریه در شرق حلب؛ هزاران نفر در جست‌وجوی محل امن


شماری از شهروندان در حال عزیمت به منطقه شیخ مقصود که تحت کنترل گروه‌های کـُرد است
شماری از شهروندان در حال عزیمت به منطقه شیخ مقصود که تحت کنترل گروه‌های کـُرد است

گزارش‌ها حاکی‌ست نیروهای ارتش سوریه و متحدان آن‌ها، دست به پیشروی‌های عمده‌ای در مناطق تحت کنترل شورشیان در حلب زده‌اند. گزارش شده هزاران شهروند غیرنظامی، که خط نبرد به محل سکونتشان نزدیک شده، در جست‌وجوی مکانی امن هستند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

هفتم آذر ماه خبرگزاری دولتی سوریه، سنا، از تصرف کامل محله‌های «هنانو» و «جبل بدرو» در شرق حلب خبر داده بود؛ آنچه «دیدبان حقوق بشر سوریه» که مقر آن در لندن است، نیز تائید کرده‌است.

گزارش‌ها حاکی‌ست پیشروی ارتش سوریه و متحدان شبه‌نظامی آن، خط نبرد را به برخی دیگر از مناطق عمدتا غیرنظامی‌نشین نزدیک کرده‌است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از ساکنان منطقه حیدریه می‌گوید «بمباران و حملات هوایی، بی‌وقفه ادامه دارد. ما و همسایه‌هایمان تصمیم گرفتیم با نزدیک‌شدن نیروهای ارتش، محل سکونتمان را ترک کنیم».

رویترز می‌گوید پیشروی سریع ارتش و متحدانش در دو روز گذشته، پس از هفته‌ها حملات هوایی شدید روسیه و دولت مرکزی، این نگرانی را در میان گروه‌های مخالف ایجاد کرده که شمال بخش شرقی حلب -در کنترل شورشیان- به طور کامل از بخش جنوبی آن جدا شود؛ آنچه از کنترل شورشیان در مناطق شرقی به طور محسوسی خواهد کاست. در عین حال شمار بیشتری از مناطق مسکونی و غیرنظامی، در خط مقدم جنگ یا پیرامون آن قرار خواهند گرفت.

دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید در ساعات گذشته نزدیک به ۴۰۰ نفر از این غیرنظامیان موفق شده‌اند به «هنانو» که تحت کنترل ارتش است، بروند. گروهی از این افراد نیز به مناطق غربی حلب انتقال داده شده‌اند. خبرگزاری دولتی سوریه می‌گوید ۱۵۰۰ نفر از غیرنظامیان به بخش‌های تحت کنترل دولت رفته‌اند.

در حال حاضر، برآوردهای سازمان ملل نشان می‌دهد که شماری نزدیک به ۳۰۰ هزار غیرنظامی در «شرایطی بسیار دشوار» در حلب گرفتار شده‌اند.

دولت سوریه شورشیان را متهم کرده‌است که جلوی غیرنظامیان را می‌گیرند و نمی‌گذارند آن‌ها به مناطق امن بگریزند.

در آغاز آذر ماه، سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه گفته بود شورشیان در شرق حلب، مانع از فرار ده‌ها خانواده به مناطق امن شده‌اند.

از سوی دیگر اما شبه‌نظامی مخالف اسد می‌گویند پیشنهاد ارتش برای استفاده از گذرگاه‌های امن برای تخلیه شهر «جدی نیست» و برخی ساکنان حلب هم گفته بودند «بیم آن دارند که با خروج از حلب به دست نیروهای طرفدار بشار اسد بیفتند».

یک مقام سازمان ملل روز دوشنبه گفته بود، شمار افرادی که در سوریه تحت محاصره قرار دارند در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده و اکنون به یک میلیون نفر می‌رسد. از این یک میلیون نفر «۸۵۰ هزار سوری در محاصره نیروهای دولتی» و «بقیه در محاصره نیروهای وابسته به گروه موسوم به حکومت اسلامی» هستند.

علاوه بر شهروندانِ تحت محاصره، دست‌کم بین ۳۰۰ هزار تا نیم میلیون نفر در جنگ داخلی کشته و نیمی از مردم نیز آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG