لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

ارزان‌ترین خودرو رنو  به ایران خودرو رسید


رنو کوئید
رنو کوئید

رنو با ایران خودرو به توافق رسیده است تا یک سری از خودرو‌های ارزان قیمت را بر روی شاسی رنو کوئید (kwid) به صورت مشترک تولید کند.

آنگونه که مدیرعامل رنو خاورمیانه اعلام کرده است رنو دو تفاهم نامه به طور جداگانه با ایران خودرو و سایپا امضا کرده که می تواند سبب ایجاد فصل جدیدی از حضور این شرکت در ایران باشد.

رنو بر سر تولید داستر جدید و سیمبل جدید با شرکت سایپا و بر سر تولید مجموعه خودرو‌های ارزان قیمت بر پایه شاسی کوئید با ایران خودرو به توافق رسیده است.

پس از امضای توافق هسته ای این سومین همکاری بزرگ صنعت خودرو ایران با شرکت‌های فرانسوی در زمینه تولید خودرو محسوب می شود. پیش از این هم ایران خودرو با پژو و سایپا و سیتروئن به توافق‌های مشابهی دست یافته بود.

ایران خودرو دیزل همچنین با شرکت مرسدس بنز هم بر سر تولید مشترک کامیون با سرمایه گذاری مشترک از سوی شرکت آلمانی به توافق رسیده بودند.

پیمان کارگر، مدیرعامل رنو ایران و مدیرعامل رنو خاورمیانه درباره همکاری‌های جدید این شرکت با طرف‌های ایرانی به اقتصاد نیوز گفته است :«با هر دو شرکت تفاهم نامه همکاری امضا کرده ایم و هم اکنون در حال کار بر روی جزئیات قرار داد هستیم. بر اساس برنامه‌ریزی جدید رنو، نوع همکاری ما با ایران‌خودرو و سایپا تغییر می‌کند. ما دو سرمایه‌گذاری مشترک جداگانه را با ایران‌خودرو و سایپا شکل خواهیم داد، یک جوینت‌ونچر با ایران‌خودرو و یک جوینت‌ونچر با سایپا.

پس از امضای توافق هسته ای این سومین همکاری بزرگ صنعت خودرو ایران با شرکت‌های فرانسوی در زمینه تولید خودرو محسوب می شود. پیش از این هم ایران خودرو با پژو و سیتروئن به توافق‌های مشابهی دست یافته بود.



تا آنجا که مشخص شده رنو، شرکت بن‌رو را در اختیار خواهد گرفت. سهم رنو برای خرید و اداره این شرکت حداقل۶۰ درصد است. ما به گونه‌ای هم در ایران خودرو و سایپا کار خواهیم کرد که سهام مدیرتی داشته باشیم در سایپا سهم ۶۰ درصد با رنو و ۴۰ درصد با سایپا خواهد بود در ایران خودرو هم روش همکاری مشابه است.

با این روش مدیریت فروش، خدمات پس از فروش و تولید با ما خواهد بود، این‌گونه مطمئن می‌شویم که می‌توانیم به مشتریان به بهترین روش خدمات بدهیم تا از ما راضی باشند و کیفیت را در بهترین شکل حفظ کنیم. البته هنوز در حال کار بر روی جزییات قرارداد هستیم. در باره ایران خودرو هم فعلا در حالا مذاکره برای انتخاب سایت تولیدی در این شرکت هستیم و باید ببینیم کدام یک از سایت‌های ایرن شرکت به رنو واگذار خواهد شد.»

با توجه به این سخنان و قرار داد‌های قبلی منعقد شده تا کنون مشخص شده روند فعالیت شرکت‌های خارجی در صنعت خودرو ایران نسبت به گذشته تفاوت اساسی کرده است.

حالا این شرکت ها برای حضور در ایران حاضر به سرمایه گذاری مستقیم شده اند عاملی که میتواند کیفیت تولیدات صنعت خودرو ایران را افزایش دهد و ایران را به بازار‌های جهانی وصل کند.

پس از توافق هسته‌ای شرکت‌های خارجی وارد مسابقه بزرگی برای ورود به بازار ایران شده‌اند و در میان این مسابقه رقابت شرکت‌های آلمانی و فرانسوی بیشتر از همه به چشم می‌خورد.

هاشم یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو تأکید کرده است: «گروه صنعتی ایران خودرو در دور جدید همکاری‌های بین‌المللی خود، رویکردی کاملا متفاوت با گذشته در پیش گرفته و بر حضور و سرمایه‌گذاری مشترک طرف مقابل تاکید دارد.»

یکی از اولین تفاهم نامه ها پس از توافق هسته‌ای به شرکت مرسدس بنز باز می گردد.

بر اساس تفاهم‌نامه شرکت مرسدس بنز با ایران خودرو دیزل، قرار است به صورت مستقیم این شرکت آلمانی در ایران سرمایه‌گذاری کرده و با شرکت ایران خودرو دیزل شرکت مشترکی را تأسیس کنند.

پس از قرارداد با دایملر دومین قرارداد بزرگ قرارداد با پژو بود. این قرارداد با قراردادهای قبلی بین ایران خودرو و پژو تفاوت بنیادین دارد. پژو برای نخستین بار است از طریق سرمایه‌گذاری مالی مستقیم در صنعت خودرو ایران حضور پیدا می‌کند. ایجاد شرکت مشترک ایرانی‌فرانسوی با سهامداری ۵۰ درصدی هر یک از طرفین، مهم‌ترین بخش این قرارداد است که به انتقال تکنولوژی به‌روز دنیا، تولید محصولات جدید و همچنین استفاده از بازارهای صادراتی خواهد انجامید.

پس از قرار داد ایران خودرو و پژو، سایپا هم تفاهم نامه مشابهی را با سیتروئن امضا کرد.

آنگونه که منصور معظمی رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام کرده است شرکت سیتروئن و سایپا به توافق رسیده‌اند تا شرکت مشترک با سهام ۵۰ درصد سیتروئن و ۵۰ درصد سایپا را تاسیس کنند.

شرکت فرانسوی سیتروئن قصد دارد سیتروئن «الیزه» را در سایپا تولید کند. تولید سیتروئن الیزه در قالب همکاری استراتژیک گروه پژو سیتروئن برای تولید شاسی «کلاس سی» این گروه فرانسوی در ایران خواهد بود.

طبق برنامه گروه پژو سیتروئن این کلاس در ایران شامل خودرو‌های پژو ۲۰۸، ۲۰۰۸، ۳۰۱ و سیتروئن الیزه خواهد شد.

مدل‌های جدید پژو و سیتروئن در ایران از پلت‌فرم جدید پی اف یک استفاده می‌کنند. این گروه خودروسازی بر روی این پلت‌فرم (شاسی، قوای محرکه و سیستم تعلیق) چهار خودرو شامل پژو ۲۰۸ در بخش خودرو‌های هاچ بک، پژو ۲۰۰۸ در بخش خودرو‌های کراس اوور، پژو ۳۰۱ در بخش خودرو‌های سدان و سیتروئن الیزه را می‌سازد.

در مقابل محصولات گروه پژو سیتروئن هم رنو قصد دارد محصولاتی را در کلاس‌های مختلف و در قالب چندین قرار داد همکاری مشترک جدید در ایران تولید کند.

پیمان کارگر مدیرعامل رنو خاورمیانه درباره مدل‌های جدید رنو در ایران گفت:« بسیاری از خودرو هایی که برنامه تولید آن را داریم هنوز در هیچ کجای جهان تولید نشده اند. در سایپا بر روی پلت فرم ایکس ۵۲ کار می کنیم این پلت فرم توسعه یافته پلت فرم تندر ۹۰ یا همان ایکس ۹۰ است. بر روی این پلت فرم خودرو‌های مدل جدید سیمبل و داستر طراحی خواهند شد. برای تولید در بن رو هم با سایپا بر سر تولید یک خودرو سدان و یک خودرو شاسی بلند بر روی پلت فرم ایکس ۵۲ به توافق رسیده ایم.

محصولاتی که قرار است در سایپا تولید شوند هنوز در حال طراحی هستند و تولیدات این خودروها در سایپا همزمان با سایت‌های دیگر رنو رخ خواهد داد. ما مانند باقی خودروسازان خارجی دیگر قرار نیست محصولات تاریخ گذشته و قدیمی به ایران بدهیم بلکه از این به بعد محصولاتی که با ایران‌خودرو و سایپا تولید خواهیم کرد، جدیدترین محصولات رنو خواهد بود که بسیاری از آنها در حال طراحی هستند. پلت‌فورم ۵۲ پلت‌فورمی است که جایگزین پلت‌فورم ایکس ۹۰ که متعلق به تندر۹۰ است در رنو شده است. یکی از محصولات این کلاس مدل آینده داستر است که در حال طراحی است و قرار است در سایپا تولید شود.

در ایران خودرو قرار است مجموعه خودرو هایی که بر روی پلت فرم کوئید که ارزان قیمت‌ترین خودرو رنو است تولید شود این خودرو شامل انواع مختلف از سدان تا هاچ بک خواهد بود.»

رنو قصد دارد مدل کوئید، ارزان‌ترین محصول این شرکت را در ایران تولید کند و آن را به عنوان جایگزین پراید معرفی کند. رنو اعلام کرده که قصد دارد این محصول را که قیمت آن در هند حدود پنچ هزار ۵۰۰ دلار است را با قیمت ۲۵ میلیون تومان وارد بازار ایران کند.

رنو قصد دارد مدل کوئید، ارزان‌ترین محصول این شرکت را در ایران تولید کند و آن را به عنوان جایگزین پراید معرفی کند.



موتور این خودرو سه سیلندر دارای حجم ۸۰۰ سی سی (حدود ۵۰۰ سی سی کمتر از حجم موتور پراید) است.

با این همه موتور کوئید ۵۸ اسب بخار قدرت تولید می کند که هم اندازه خودرو پراید است. با این تفاوت که مصرف سوخت این خودرو حدود دو لیتر در صد کیلومتر کمتر از پراید است.

نسل اول کوئید برای بازار هندوستان طراحی و عرضه شده است با وجود کم مصرف بودن و استفاده از تکنولوژی جدید ، نمره پایین تست تصادف انتقادهای گسترده‌ای را به این محصول وارد کرده است . رنو در اروپا در ایمنی خودرو جزو بهترین هاست ولی ایمنی پایین این محصول آبروی رنو را به خطر انداخته است.

پیمان کارگر در این باره گفت:«محصولی که ما در ایران عرضه خواهیم کرد با کوئید هندوستان متفاوت خواهد بود ما در حال توسعه نسل جدید کوئید برای برزیل هستیم این خودرو قطعا سه ستاره ایمنی خواهد داشت خودرو تولید شده در ایران هم مشابه کوئید برزیل خواهد بود و سه ستاره خواهد داشت رنو کوئید تولیدی در ایران با تندر ۹۰ از نظر ایمنی وضعیت یکسانی دارند.»

XS
SM
MD
LG