لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰

رویترز: انتقال غیرقانونی سلاح از ایران به سودان


خبرگزاری رويترز می‌گويد به گزارش محرمانه کارشناسان سازمان ملل دست پيدا کرده که در آن مشخص شده محموله اسلحه که پيشتر توسط اسرائيل توقيف شده بود، توسط ايران فرستاده شده است. به گزارش رويترز ايران با ارسال اين محموله، تحريم‌های بين‌المللی را نقض کرده است.

اسرائيل در چهاردهم اسفند گذشته اعلام کرد يک کشتی را که با پرچم پاناما حرکت می‌کرد، با محموله موشک و خمپاره از سوی ايران در آب‌های بين‌المللی نزديک ساحل سودان و بدون مقاومت از سوی سرنشينان آن توقيف کرده است.

اطلاعات گروه کارشناسان سازمان ملل تنها چند روز پس از پايان دور پنجم گفت‌وگوهای ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی با هدف دستيابی به توافق هسته‌ای بدست آمده است. دست‌يابی به توافق هسته‌ای منجر به برداشتن تدريجی تحريم‌ها ازجمله برداشته‌شدن تحريم خريد و فروش اسلحه خواهد شد.
خبرگزاری رويترز می‌گويد باوجود اينکه اسرائيل اعلام کرده محموله اسلحه ايران به غزه فرستاده شده بود، کارشناسان سازمان ملل اعلام کرده‌اند که اين محموله به مقصد سودان فرستاده شده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رويترز کارشناسان سازمان ملل اعلام نکرده‌اند که چرا اين محموله به سودان فرستاده شده است. منابع ديپلماتيک و اطلاعاتی به رويترز گفته‌اند که سودان در سال‌های گذشته مجرايی برای انتقال سلاح‌های فرستاده شده از ايران به ديگر نقاط آفريقا و نوار غزه بوده است.

کارشناسان سازمان ملل اعلام کرده‌اند که فرستاده اسرائيل در سازمان ملل در اسفند گذشته به کميته تحريم‌ها عليه ايران نامه نوشته و فرستادن خمپاره، موشک و سلاح از ايران را اطلاع داده بودند.

کارشناسان سازمان ملل می‌گويند سلاح‌ها از بندرعباس به بندر ام‌القصر در عراق برده و از آنجا به مقصد بندری در سودان فرستاده شده اما پيش از رسيدن به سودان در دريای سرخ توسط نيروی دريايی اسرائيل توقيف شده است. اسرائيل پيشتر گفته بود که بعضی از اين سلاح‌ها در سوريه توليد شده‌اند اما کارشناسان سازمان ملل اعلام کرده‌اند نمی‌توانند صحت اين ماجرا را تاييد کنند.

امير عبدالهيان، معاون وزارت‌خارجه ايران روز ۱۵ اسفند فرستادن چنين محموله‌ای از سوی ايران را تکذيب کرده و گفته بود عبور يا حرکت کشتی حامل سلاح از ايران به سوی غزه وجود خارجی نداشته و مبتنی بر به گفته او درو‌غ‌پردازی تکراری و بی‌پايه اسرائيل است.

مقام‌های حماس و وزارت‌خارجه سودان هم اين موضوع را تکذيب کردند. حماس اين خبر را شوخی مسخره‌ای از سوی دولت اسرائیل خوانده بود.

محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران هم همان موقع در توييتر خود ارسال سلاح برای غزه را رد کرد. او که در آن زمان در اندونزی بسر می‌برد، همزمانی کشف اين محموله سلاح با سفر بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل به آمريکا را زير سوال برده و آن را غيرتصادفی خوانده بود. آمريکا پيشتر اعلام کرده بود در روند توقيف کشتی حامل سلاح در دريای سرخ با اسرائيل همکاری کرده بود.

XS
SM
MD
LG