لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

پیکر رکن‌آبادی شناسایی شده و به ایران منتقل می‌شود


غضنفر رکن‌آبادی
غضنفر رکن‌آبادی

به گزارش خبرگزاری‌های داخل ایران، پیکر غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان، که در حادثه منا مفقود شده بود، شناسایی شده و بامداد پنج‌شنبه به تهران منتقل می‌شود.

خبرگزاری ایسنا از منابع موثق اطلاع پیدا کرد که پیکر رکن آبادی بر اساس «دی ان ای» مورد شناسایی قرار گرفته است.

پیشتر حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه ۳ آذر، اعلام کرده بود که «به سرنخ‌های بیشتری در مورد سرنوشت آقای رکن‌آبادی رسیده‌ایم.»

برخی از مقامات جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان مجلس بارها از احتمال زنده‌بودن آقای رکن آبادی سخن گفته بودند.

علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز ۲۸ مهرماه به نقل از مقام‌های وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت اعلام کرده بود که آقای رکن‌آبادی در حادثه منا زنده بوده و «با آمبولانس به بیمارستان منتقل شده»، اما پس از آن مفقود شده‌است.

مرتضی آقا تهرانی، نماینده تهران در مجلس نیز روز ۱۳ آبان در یک سخنرانی گفته بود، سفیر پیشین ایران در لبنان «زنده» است و به اسرائیل «تحویل» داده شده‌است.

با این حال حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه ایران، احتمال ربوده شدن غضنفر رکن‌آبادی را «بسیار ضعیف» دانسته‌ بود.

حادثه «منا» و مساله کشته‌شدگان و مفقودان ایرانی باعث بروز تنش‌هایی بین تهران و ریاض شده است. مقامات ایران پیشتر گفته بودند ، ۴۶۵ شهروند این کشور در حادثه منا زیر دست و پا کشته شده اند.

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هشتم مهرماه، مقام‌های عربستان سعودی را به کوتاهی در انجام مسئولیت‌های خود متهم و تهدید کرده بود که اگر قرار باشد ایران واکنش نشان دهد، این واکنش خشن و سخت خواهد بود.

XS
SM
MD
LG