لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

پایان سفر هفده میلیارد یورویی روحانی به ایتالیا


دیدار روحانی از محوطه باستانی کلوسئوم در رم
دیدار روحانی از محوطه باستانی کلوسئوم در رم

سفر سه روزه حسن روحانی به ایتالیا روز چهارشنبه به پایان رسید و او رهسپار فرانسه شد. سفری که هم انعکاس وسیعی در رسانه‌های جهانی داشت و هم حواشی‌ای چون پوشاندن مجسمه‌های برهنه موزه کاپیتولین رم به هنگام بازدید اوو اعتراض منتقدان دولت ایتالیا به این رفتار و هم دستاوردهای اقتصادی چون بیش ازحدود هفده میلیارد یورو قرارداد تجاری.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:30 0:00
لینک مستقیم


حسن روحانی در عین حال بجز دیدار‌هایش با رییس جمهور و نخست وزیر ایتالیا با ده‌ها تن از صاحبان صنایع و سرمایه این کشور نیز نشست جمعی برگزار کرد. این جدای از ملاقات او با رهبر کاتولیک‌های جهان پاپ فرذانسیس بود که آن نیز به لحاظ تبلیغاتی بازتاب گسترده‌ای یافت.

جلیل روشندل تحلیلگر ساکن آمریکا در این باره می‌گوید:«روحانی الان با یک دست هفده تفاهمنامه امضا می‌کند و با دستی دیگر از پاپ تقاضای دعا کرده. موارد مهمی در این تفاهم نامه‌ها هست که یک مورد بازسازی پالایشگاههای شیراز و تبریز است و یک خط لوله به ارزش چهار و سه دهم میلیارد دلار و یکسری موارد زیربنایی دیگر».

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، امضای توافقنامه با شرکت خدمات نفتی، سایپم برای توسعه و ارتقای پالایشگاه‌ها و خطوط لوله ایران. امضای توافقنامه با گروه صنعتی «دانیه لی گروپ»تولید کننده فلزات در مجموع به ارزش هفت و نیم میلیارد یورو برای ساخت کارخانه‌های تولید فولاد و آلومینیوم و امضای قراردادهایی برای توسعه راه آهن دولتی ایران ونیز با شرکت کشتی سازی، فینکانتیه ری با هدف ساخت پروژه‌های زیرساختی ایران از جمله قراردادهای امضا شده در این سفر بوده است

مهرداد عمادی استاد اقتصاد ساکن لندن در این مورد می‌گوید: «شرکت نفتی اینای و صنعت انرژی ایتالیا همیشه خیلی تمایل داشته به بخش صنعت نفت و گاز ایران. اما در ماههای اخیر ما یک تمایل جدیدی می‌بینیم که برای همکاری با ایران برای ساختن ساختمانهای جدید با استفاده از تکنولوژی نوین با هدف صرفه جویی در انرژی است و نیز توسعه جهانگردی است. از سویی پوژه‌های ساختمانی بزرگ بیمارستانی و... ایتالیا می‌داند که در پروژه‌های صنعتی توان رقابت با آلمان و فرانسه را شاید نداشته باشد اما در زمینه ساختمان سازی مثلا این توانایی را کاملا دارد».

آقای روحانی روز چهارشنبه در یک نشست خبری حاضر شد و درباره تمایل ایران به گسترش رابطه با اروپا و حتی با سرمایه گذاران و شرکتهای بزرگ ایالات متحده آمریکا سخن گفت.

مهرداد عمادی می‌گوید:«اروپا یک شریک بالقوه استراتژیک هم در میان مدت و هم بلند مدت برای ایران است. هم در پروژه‌های صنعتی و هم منطقه‌ای. اروپا بهترین شریک برای رفع نیازهای صنعتی مدرن ایران است. و ایران نیز مطمئن‌ترین شریک برای اروپا در بخش گاز است»

حسن روحانی در ادامه سفرش روز پنجشنبه در کاخ الیزه مورد استقبال رسمی از سوی فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه قرار خواهد گرفت..

XS
SM
MD
LG