لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

روحانی: دوران افراط و فضای امنيتی به سر آمده است


حسن روحانی،رئيس جمهوری ايران،با تاکيد بر اينکه «دوران افراط و فضای امنيتی» به سر آمده است، گفت که اگر لازم بود،۵۰ وزير علوم را به مجلس معرفی می کرد اما از وعده ای که به دانشجويان داده و از ادامه راه خود«باز نمی ايستاد.»

سخنان آقای روحانی در حالی بیان می شود که شيرين عبادی، وکيل ايرانی و برنده جايزه صلح نوبل، اخیرا گفته است که وضعيت حقوق بشر در ايران در زمان رياست‌ جمهوری حسن روحانی «به همان بدی» زمان محمود احمدی‌نژاد است و در برخی موارد «حتی بدتر شده‌ است». خانم عبادی افزود «روحانی به خاطر مقاومتی که تندروها در دولت نشان می‌دهند کار زيادی نمی‌تواند از پيش ببرد.»

آقای روحانی از ارائه لايحه بودجه سال ۹۴ «بدون کسری» به مجلس در هفته آينده خبر داد و «منابع و مصارف» بودجه اين سال را ۲۱۹ هزار ميليارد تومان ذکر کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا،آقای روحانی،روز سه شنبه ۱۱ آذر در سفر هيات دولت به استان گلستان يک بار ديگر تاکيد کرد که به وعده های خود در انتخابات رياست جمهوری سال ۹۲ «وفادار» خواهد ماند.

نمايندگان مجلس روز چهارشنبه، ۵ آذر، به محمد فرهادی، پنجمين گزينه پيشنهادی حسن روحانی، رئيس جمهوری ايران، برای تصدی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری رای اعتماد دادند.

اسحاق جهانگيری، معاون اول رئيس جمهوری، روز شنبه ۸ آذر در مراسم معارفه آقای فرهادی به عنوان وزير علوم گفته بود که او از «جنس» وزيران و سرپرستان قبلی وزارت علوم است و در تفکر سياسی، مديريتی و علمی تفاوتی با وزيران قبلی ندارد.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود با تاکيد براينکه که هيچ کسی نبايد از قانون تخلف کند، افزود: «همه آن هايی که خدای ناکرده ديروز يا امروز از مسير قانون تخطی کرده اند بايد بدانند که امروز ملت ما متحد و يکپارچه در برابر قانون گريزی، تخلف از قانون و فساد ايستادگی خواهند کرد.»

رئيس جمهوری ايران از به گفته او« دستهای توطئه گر در منطقه و جهان» به عنوان عاملان کاهش قيمت نفت نام برد و گفت که با اين وجود لايحه بودجه سال ۹۴« بدون کسری» درهفته آينده به مجلس ارائه می شود.

وی «منابع و مصارف» بودجه سال ۹۴ را ۲۱۹ هزار ميليارد تومان و بودجه عمرانی دراين سال را ۴۶.۱ هزار ميليارد تومان ذکر کرد و درعين حال احتمال داد که اين بودجه تا هفته آينده «مختصری» تغيير کند.

«حجم بودجه عمومی دولت» در سال جاری، ۱۹۵ هزار ميليارد تومان اعلام شده بود.
همزمان با سخنان آقای روحانی،غلامرضا کاتب،سخنگوی کميسيون برنامه و بودجه مجلس، روز سه شنبه اعلام کرد که دولت در لايحه بودجه سال ۱۳۹۴ قيمت هر بشکه نفت‌ خام را ۷۰ دلار در نظر گرفته است.

اين درحالی است که قيمت نفت دربودجه سال ۹۳ به ازای هر بشکه ۱۰۰ دلار پيش بينی شده است.

بهای نفت در بازارهای جهانی، با تصميم اوپک در روز پنج شنبه ۶ آذر برای کاهش ندادن توليد آن، همچنان کاهش داشته و در مواردی به پايين‌ترين حد خود طی پنج سال گذشته رسيده است.

بيژن زنگنه،وزير نفت ايران روز جمعه ۷ آذر گفته بود که تصميم سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، برای ثابت نگه داشتن سقف توليد خود، خواست ايران نبوده، اما در عين حال ايران با اين تصميم مسئله‌ای ندارد.

رئيس جمهوری ايران در ادامه سخنان خود گفت که گروه ۱+۵،« دنيای غرب، دنيای شرق و منطقه» نيازمند «تعامل سازنده» با ايران هستند و « دنيا» هم در امنيت منطقه و جهان به ايران «نيازمند» است.

وی اضافه کرد: « پدنيا امروز قبول دارد که در خاک ايران، غنی سازی انجام خواهد شد، دنيا امروز قبول دارد که در اراک راکتور آب سنگين خواهيم داشت، دنيا امروز قبول دارد که تحقيق و توسعه را ادامه خواهيم داد، دنيا امروز قبول دارد که فعاليت خود را در فردو ادامه خواهيم داد.»

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، نیز ضمن تاکيد بر تمايل نداشتن دولت آمريکا بر اجرای تحريم‌های جديد در زمان انجام «اقدام مشترک» ميان ايران و ۵+۱ ابراز اميدواری کرده است طرف‌ها تا پايان ماه مارس به توافقی برای يک اقدام جامع برسند و پس از آن کارشناسان جزئيات را به پايان برسانند.

ايران و گروه ۱+۵ سال گذشته به توافقی «موقت» در ژنو دست يافتند.دو طرف سوم آذر و پس از پايان مهلت توافق شده برای رسيدن به توافق جامع، بر سر تمديد مذاکرات تا هفت ماه ديگر توافق کردند.

XS
SM
MD
LG