لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۸

«پایگاه همدان از یک سال پیش برای نیروی هوایی روسیه آماده می‌شد»


گروه تحقیقات اینترنتی می‌گوید بر خلاف آنچه رسما اعلام شده، استفاده روسیه از پایگاه نظامی همدان – و یا دست کم آماده سازی برای این استفاده – نه از چند روز پیش؛ بلکه از حدود یک سال پیش آغاز شده است.

در حالی‌که خبر استقرار هواپیماهای نظامی روسیه در پایگاه هوایی نوژه در همدان چند روز است که جنجالی شده، گروه تحقیقات اینترنتی «اینفورم‌ناپالم» (Inform Napalm) می‌گوید از پاییز گذشته ماجرای استفادهٔ نیروی هوایی روسیه از این پایگاه را دنبال می‌کنند و نتایج نخستین تحقیقات خود در این رابطه را اوایل آبان‌ماه گذشته منتشر کردند.

گفتگوی آنا راسکایا با موسس «اینفورم‌ناپالم» در مورد پایگاه نظامی همدان
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:39 0:00
لینک مستقیم

«اینفورم‌ناپالم» گروهی است که از حدود دو سال پیش و به دنبال مداخله نظامی روسیه در اوکراین تاسیس شد و به افشاگری درباره روسیه پرداخت. این گروه با آغاز عملیات نظامی روسیه در سوریه بر روی این جنگ نیز متمرکز شد.

رومان بورکو (Roman Burko) موسس «اینفورم‌ناپالم» در گفت و گو با رادیو فردا می‌گوید با تشدید بمباران سوریه، توجه این گروه به جنگنده‌های روسی جلب شده است که از همدان به سوریه پرواز می‌کنند.

رومان بورکو: ما شک نداریم که این پایگاه از یک سال پیش برای نیروی هوایی روسیه آماده می‌شد. در پاییز گذشته شبکهٔ تلویزیونی فاکس نیوز به نقل از منابع اطلاعاتی‌ غربی گزارش داده بود که به مدت دست‌کم ده روز هواپیماهای روسی از ایران به سوریه سلاح منتقل می‌کردند که این نقض آشکار تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل است.

ما پی این گزارش را گرفتیم و در اینترنت شواهدی دیگر پیدا کردیم. از جمله در پاییز گذشته به شنود ارتباط خلبان‌های روسی با برج مراقبت دست یافتیم که در میان آنها بخشی بود حاوی ارتباط میان برج مراقبت مزدوک و خلبان هواپیمای نظامی باری ایلوشین-۷۶ که از این پایگاه نظامی در روز ۱۷ سپتامبر به مقصد همدان پرواز کرد. از تحلیل این شنودها مشخص است که نیروی هوایی روسیه دست‌کم از یک سال پیش از پایگاه همدان برای تدارکات عملیات خود در سوریه استفاده می‌کرده.

شما می‌گویید شنودهای دال بر استفادهٔ نیروی هوایی از پایگاه همدان مربوط به ۱۷ سپتامبر/ ۲۶ شهریور است یعنی حتی پیش از تاریخ رسمی آغاز عملیات نظامی روسیه در سوریه. دقیقاً در این شنود چه مطلبی بیان شده؟

ما زمانی که می‌خواستیم شواهد خود را در تکمیل منابع اطلاعاتی غربی پیدا کنیم، متوجه شنودی شدیم که در وبلاگ «میل‌آویا» در اختیار عموم گذاشته شده. این قطعهٔ صوتی را ذخیره کردیم و همه می‌تواند به آن گوش دهد. به طور خلاصه در این قطعه گفته شده که یک ایلوشین-۷۶‌ام‌د ۶ و نیم صبح ۱۷ سپتامبر از پایگاه موزدوک به مقصد همدان در حال حرکت بود و ساعت ۹ و ۲۰ دقیقه به مقصد رسید.

خلبان همچنین می‌گوید که در ابتدای پرواز ۶۳ تن سوخت داشت و با رسیدن به همدان ۴۳ تن سوخت باقی مانده و این مقدار با مسافت طی شده حدوداً مطابقت دارد. او همچنین می‌افزاید که در راس گروهی متشکل از پنج هواپیما به همدان پرواز کرده.

چرا به نظرتان روسیه تنها با گذشت یک سال اعلام کرد که از پایگاه همدان استفاده می‌کند؟

ظاهراً شرایط نظامی-سیاسی تغییر کرده و روسیه سرانجام تصمیم گرفته علنی از پایگاه همدان برای عملیات خود در سوریه استفاده کند. این اولین بار نیست که روسیه به این سیاست روی می‌آورد. تدارکات عملیات نظامی روسیه در سوریه از مدت‌ها قبل از اعلام آن آغاز شده بود. یعنی هواپیماها و مهمات منتقل و تمام تدارکات چیده شده بود و روسیه همان روز که از آغاز عملیات خود در سوریه خبر داد، بمباران را آغاز کرد. در همدان هم همین را می‌بینیم. به مدت یک سال این پایگاه نظامی برای روسیه آماده‌سازی می‌شد و زمانی که شرایط فراهم شد، تصمیم گرفتند که می‌توان از این پایگاه برای تشدید بمباران سوریه استفاده کرد. هماکنون تویتر مملو از تصاویری‌ست‌ که قربانیان این بمباران‌های گسترده را نشان می‌دهد و ما حتماً در پی شناسایی و علنی کردن اطلاعات خلبانانی خواهیم بود که از فرمان‌های جنایتکارانه اطاعت می‌کنند.

  • 16x9 Image

    آنا رایسکایا

    آنا رایسکایا گزارشگر رادیوفرداست که ضمن پوشش گزارش‌های روسیه، و اوکراین، خبرها و موضوعات مرتبط با ایران در این کشورها را گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG