لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۸

آیا صدا و سیما می تواند با رسانه های برون مرزی رقابت کند؟


وزیر ارشاد:استفاده افراد از ماهواره غیرقانونی است، اما اکثریت مردم از آن استفاده و خلاف قانون رفتار می‌‏کنند.
وزیر ارشاد:استفاده افراد از ماهواره غیرقانونی است، اما اکثریت مردم از آن استفاده و خلاف قانون رفتار می‌‏کنند.

به گزارش خبرگزار ی ایلنا، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، که در آذر ماه ۱۳۹۲ ضریب استفاده از ماهواره در بین مردم تهران را ۷۱ درصد اعلام کرده بود اخیراً گفته است که استفاده افراد از ماهواره غیرقانونی است، اما اکثریت مردم از آن استفاده و خلاف قانون رفتار می‌‏کنند.

رادیو فردا در گفتگویی با سعید برزین جامعه شناس و تحلیلگر مسایل رسانه ای در لندن از دلیل اذعان آشکار در ایران به تاثیر شبکه های برون مرزی پرسیده است.

مصاحبه جواد کوروشی با سعید برزین در باره نفوذ و تاثر رسانه های برون مرزی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:45 0:00
لینک مستقیم

آقای برزین می گوید ضعف صدا و سیما دلایل زیادی دارد. این سازمان با بودجه کلان و به رغم عریض و طویل بودن آن تاثیرش کم است. از دلایل بی تاثیری این نهاد محدودیت سیاسی این سازمان است که اجازه انجام رسالت خود به عنوان یک رسانه را از او گرفته است.

از سوی دیگر دخالت نهادهای دیگر در فعالیت این نهاد و همچنین از بین رفتن موقعیت انحصاری صدا و سیما به دلیل تحول در رسانه ها در سطح جهان است.

به باور آقای برزین صدا و سیما می تواند با بازتر کردن فضای کار خود حتی در سطح روزنامه ها در ایران و سپردن کار خود به دست روزنامه نگارها تا اندازه ای موقعیت خود را حفظ کند.

آقای برزین در پاسخ به این پرسش که این تغییرات پیشنهادی در صورت عملی شدن در تضاد با ماموریت صدا و سیما قرار نمی گیرد؟ می گوید تجربه نشان می دهد که مقام های جمهوری اسلامی در بسیاری موارد مانند انتخابات و توافق هسته ای نشان دا ده اند که برخوردی پراگماتیسمی داشته اند و یک چنین احتمالی را نباید دست کم گرفت.

اما پیامد تاثیر گذاری رسانه های برون مرزی بر سبک زندگی مردم در ایران برای نظام سیاسی ایران چه خواهد بود؟

به باور آقای برزین پیامدهای این فرایند قابل پیش بنی نیست چون تنها شامل ایران نمی شود بلکه در تمام دنیا دسترسی مردم به رسانه ها بیشتر و بیشتر می شود که این مثبت است.

اما این فرایند تاثیرهای منفی هم دارد مانند بی ثباتی و بحران هویتی و عقیدتی است که واکنش سیاسی آن را می توان امروزه در ظهور جریان های افراطی دید.

XS
SM
MD
LG