لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

اینترنت ماهواره ای برای همه


از همان سال‌های اولیه آغاز به کار اینترنت، سوال مشترک طراحان و کاربران این بود که آیا می‌شود یک اینترنت جهانی و نامحدود داشت؟ سیستمی که مانند امواج ماهواره‌ای کل کره زمین را پوشش دهد و دسترسی به اینترنت فقط محدود به عده یا کشور خاصی نباشد؟

تقریبا سه دهه بعد از آغاز به کار اولین شرکت‌های خصوصی ارائه‌کننده خدمات اینترنتی، حالا کمپانی وان وب OneWeb که شعارش «دسترسی برای همه» است، توانسته مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار برای ساخت سیستم ماهواره‌ای که اینترنت را با قیمت مناسب برای همه مردم در هر جای کره زمین ارائه می‌دهد، جمع‌آوری کند.

وان وب -شرکت ساخت و نصب تجهیزات ماهواره‌ای- اعلام کرده است که این مبلغ که از طرف اسپانسرهایی مثل کمپانی ایرباس، اینتل‌ست، گروه ویرجین و کوکاکولا تأمین شده، صرف پژوهش و ساخت کلیدهای اصلی پروژه‌ای خواهد شد که اینترنت ماهواره‌ای را برای مردم نقاط محروم در کره زمین قابل دسترسی خواهد کرد.

کمپانی ایرباس -سازنده هواپیماهای ایرباس- هم چند روز پیش اعلام کرده بود که قول ساخت ۹۰۰ ماهواره را به وان وب داده است که ۶۴۸ تای آنها در مدارهایی اطراف کره زمین قرار خواهند گرفت. قرار است ۷۰۰ ماهواره تا انتهای سال ۲۰۱۸ آماده شوند.

تخمین وان وب از نهایی شدن پروژه چیزی بین یک تا دو میلیارد دلار است. پروژه در سال ۲۰۱۷ شروع خواهد شد و وان وب امیدوار است تا سال ۲۰۱۹ بتواند اینترنت را برای همه مردم قابل دسترسی سازد.

وب وان تنها شرکتی نیست که می‌خواهد رویای اینترنت برای همه مردم روی کره زمین را به حقیقت تبدیل کند. الن ماسک -مؤسس شرکت ماشین‌سازی تسلا- که شرکت اسپیس اکس Space X را هم برای اجرای طرح‌هایی برای آینده تأسیس کرده، هم طرحی دارد که در آن قرار است چهار هزار ماهواره ارزان‌قیمت را در مدارهایی دور کره زمین قرار دهد تا در عرض پنج سال اینترنت برای همه مردم در همه جای جهان قابل دسترس باشد.

گوگل هم دو برنامه مجزا برای دسترسی اینترنتی به ماهواره دارد که یکی از آنها از طریق بالون‌هایی بی‌سرنشین Project Loon و دیگری از طریق درون (هواپیماهای کوچک بدون سرنشین) است که با انرژی خورشیدی Solara 50 کار می‌کنند.

فیس‌بوک هم از این قافله عقب نمانده و در قالب پروه Internet.org در حال ساخت هواپیماهای بدون سرنشین و نوعی تکنولوژی لیزری برای امکان ارتباط با اینترنت در نقاط دور افتاده کره زمین است.

XS
SM
MD
LG