لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۸

نجات بچه نهنگ چهارمتری در سواحل خلیج فارس


 نجات یک بچه نهنگ چهار متری به گل نشسته در سواحل هرمزگان
نجات یک بچه نهنگ چهار متری به گل نشسته در سواحل هرمزگان

بخشدار مرکزی «سیریک» از توابع شهرستان «گروک» استان هرمزگان از نجات یک بچه نهنگ چهار متری به گل نشسته در سواحل این منطقه با کمک صیادان خبر داد.

به گزارش روز پنجشبه ۱۲ فروردین‌ماه ایرنا٬ احمد جمال‌الدینی وزن این بچه نهنگ به گل نشسته را سه تن اعلام کرده که با تلاش یک ساعته چهار صیاد از مرگ حتمی نجات یافت و به دریا بازگردانده شد.

سایت‌های محلی «آذینی» و «هرمز» هم تصاویری از عملیات نجات این بچه نهنگ منتشر کرده و نوشته‌اند جزر و مد آب نیز در نجات این نهنگ نقش داشته است.

وب‌سایت صدا و سیمای استان هرمزگان نیز گزارش کرده که این نهنگ در ۳۳ مایلی آب‌های ساحلی در دریا‌‌ رها شده است.

شهرستان سیریک در ۱۷۵ کیلومتری شرق بندرعباس قرار دارد و دارای نقشی عمده در فعالیت‌های صیادی و دریانوردی استان هرمزگان است.

۲۸ مرداد سال ۱۳۸۶ نیز نهنگی عظیم الجثه به طول بیش از شش متر در آب‌های ساحلی شهر بندرعباس به گل نشسته بود.

خلیج فارس دریای نیمه بسته‌ای است با مساحتی در حدود ۲۴۰ هزار کیلومتر مربع، که از طریق تنگه هرمز به اقیانوس هند می‌پیوندد.

این خلیج با وجود تمامی مشکلات محیطی و اقلیمی از تنوع زیستی بالایی برخوردار است به گونه‌ای که زیستگاه ۴۰۰ تا ۴۵۰ گونه ماهی شناخته می‌شود.

علاوه بر ماهی‌ها بیش از ۳۰۰ تا ۴۵۰ نوع آبزی دیگر در خلیج فارس زندگی می‌کنند و گزارش شده که ۱۱ گونه از تیره بالن‌ها و وال‌ها در این خلیج حضور دارند.

نهنگ «آبی» ٬ «باله پشتی» و «گوژپشت» از جمله آبزیانی هستند که در خلیج فارس زندگی می‌کنند و گاهی اخبار و گزارش‌هایی از مرگ آن‌ها بر اثر برخورد با کشتی‌ها منتشر می‌شود.

XS
SM
MD
LG