لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۳

چرا صدا و سیما از آپارات شکایت کرد؟


در گذشته انحصار تصویری در ایران در اختیار صدا و سیما بود، اما چندی است با گسترش شبکه‌های اجتماعی و تعاملی، این انحصار رنگ باخته است.

برای همین سازمان صدا و سیما با شکایت از سایت آپارات بازگشت انحصار در حوزه صوت و تصویر به این سازمان را می خواهد.

در سال‌های اخیر سایت‌های اینترنتی با انگیزه ایجاد محتوای تصویری و نیز برنامه سازی متفاوت و آزادتر از صدا و سیما، راه اندازی شدند. در این سایت‌ها از چهره هایی استفاده می شود که از حضور در رادیو و تلویزیون ایران محروم شده اند.

برنامه‌های گفت و گو محور با حضور شخصیت‌های محبوب در تمام حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و هنری با میزبانی مجریان آشنا برای مردم، پا گرفته و گُل کرده است و مخاطب‌های زیادی دارد. حالا اما صدا و سیما از این سایت‌ها به دلیل شکستن انحصار تولید محتوا در حوزه صوت و تصویر، شکایت کرده است.

در برخی از این سایت‌ها محصولات تولید شده در صدا و سیمای ایران نیز به اشتراک گذاشته شده است. بطوریکه مردم تقریبا به بخشی از آرشیو صدا و سیما دسترسی پیدا کرده اند. این آرشیو شامل سریال‌های پیش تر پخش شده و یا فیلم‌های دوبله شده می شود. سایت آپارات یکی از سایت هایی است که چنین اقدامی را آغاز کرد.

با این کار بخشی از آرشیو صدا سیما که قبلا غیر قابل دسترس بود حالا برای نسل‌های آینده در سایت‌های مختلف اینترنتی ذخیره می شوند.

در فضای مجازی از آپارات به عنوان یوتیوب ایران یاد می کنند و در شرایطی که دسترسی به یوتیوب در ایران فیلتر است، این سایت می تواند مرجعی برای پیدا کردن ویدئوهای مورد نظر مخاطبان باشد. همچنانکه مخاطبان می توانند ویدئوهای مورد علاقه خود را در بستر آپارات به اشتراک بگذارند.

در روزهای ابتدایی مهرماه گذشته خبر شکایت سازمان صداوسیما از آپارات، آپارات کودک و سایت سینمای خانگی آپارات فیلیمو منتشر شد.

صدا و سیما با تکیه بر قانون اساسی تولید محتوا و فعالیت در عرصه صوت و تصویر را در انحصار خود می داند. در این رابطه دکتر محمدعلی عبداللهزاده، معاون حقوقی و امور مجلس سازمان صدا و سیما در گفت و گو با روزنامه جام جم با تاکید بر اینکه صوت و تصویر در انحصار صدا و سیماست، در واکنش به خبر شکایت این سازمان از سایت آپارات و زیر مجموعه‌های آن گفت: صدا و سیما طبق قانون رسالتی به عهده دارد و در این مسیر هم حرکت میکند. همه پذیرفتهاند تولید محتوا، صوت و تصویر در اختیار صدا و سیماست و اگر کسی بدون مجوز وارد این مرز شود و خلاف مسیر حرکت کند، صدا و سیما هم طبق قانون عمل میکند، چون حق صوت و تصویر را در انحصار دارد.

سایت آپارات در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ با بارگذاری تنها دو ویدئو آغاز به کار کرد. اما با افزایش فعالیت‌های این سایت طبق آمار سایت الکسا در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ در بین ۱۰۰ سایت پر بازدید ایرانی قرار گرفت.

بنابر آمار الکسا در حال حاضر آپارات هفتمین سایت پربازدید ایران است و در جهان در رتبه ۵۲۹ قرار دارد. با افزایش سرویس‌های سایت آپارات به مرور زمان، در شهریور ماه سال جاری این سایت روزانه بطور میانگین ۷.۵ میلیون نفر بازدیدکننده دارد.

XS
SM
MD
LG