لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۰

شورای راهبردی روابط خارجی و توافق هسته ای


محمد جواد ظریف در شورای راهبردی روابط خارجی
محمد جواد ظریف در شورای راهبردی روابط خارجی
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و معاونانش، بار دیگر در نشستی به دفاع از توافق جامع پرداختند.
اینبار در شورای راهبردی روابط خارجی، و با حضور اساتید دانشگاه های ایران. در این جلسه از طبیعت مذاکره که داد و ستد است گفته شد، و در بخشی در پاسخ به برخی انتقادها درباره هزینه زیاد برنامه هسته ای ایران، در مقابل فایده های آن، وزیر امور خارجه از جایگاه ایران و تاثیرگذاری این کشور در موازنه های قدرت در جامعه بین المللی سخن گفت.

شورای راهبردی روابط خارجی که به عنوان یکی از بازوهای مشورتی رهبر جمهوری اسلامی ایران برشمرده می شود، یکی از تازه ترین میزبانان دیپلمات های ارشد ایران بود تا به بررسی توافق جامع و پیامدهای آن بپردازند. در جلسه ای که روز دوشنبه برگزار شد، کمال خرازی وزیر خارجه پیشین ایران، و رییس این شورا از زمان تاسیس هدایت جلسه را بر عهده داشت.

آقای خرازی البته در میان گفته هایش به نقش شورای راهبردی روابط خارجی در ده سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت این شورا در زمینه هسته ای راهبردهای متعددی را به رهبر ایران ارائه داده که به گفته آقای خرازی مورد توجه قرار گرفته است. مخاطب و پرسشگر از سه دیپلمات ارشد ایرانی آقایان ظریف ،‌عراقچی و تخت روانچی، در جلسه اخیر گروهی از اساتید دانشگاههای ایران بودند که از نامهای آشنای حوزه روابط بین الملل،‌حقوق بین الملل و علوم سیاسی در ایران هستند.

شورای راهبردی روابط خارجی از یکی دو سال پیش، در مقایسه با حدود ده سال اخیر،‌ شکلی فعالتر به خود گرفته است، جلسه عمومی اخیر را با هدف هموار کردن مسیر پرپیچ و خم دولت ایران تا اجرای توافق جامع برگزار کرده است.
جلیل روشندل، استاد علوم سیاسی در آمریکا

جلیل روشندل تحلیلگر روابط بین الملل در آمریکا که معتقد است شورای راهبردی روابط خارجی از یکی دو سال پیش، در مقایسه با حدود ده سال اخیر،‌ شکلی فعالتر به خود گرفته است، جلسه عمومی اخیر را با هدف هموار کردن مسیر پرپیچ و خم دولت ایران تا اجرای توافق جامع برگزار کرده است.

آقای روشندل دراینباره به رادیو فردا می گوید: « بیشتر هدف از این جلسه آماده کردن اذهان عمومی در دو سطح برای پذیرش نتایج توافق اتمی است. در این میان از دست اندرکارانی که قبلا در اولین مذاکراتی که با غرب شرکت داشتند مثل آقای خرازی استفاده شده است. آقایان ظریف و خرازی سابقه همکاری طولانی با یکدیگر دارند. اما وجود شخصیت های علمی کشور خصوصا کسانی که صراحت لهجه دارند و مرزی برای انتقاد از عملکردهای حکومت ندارند مثلا آقای دکتر زیباکلام ،‌می خواهد نشان دهد که هر جا که لازم بوده از نظر منتقدین استفاده شده است و آنچه که در نهایت این «برجام» به دست آورده ،‌به این ترتیب به داخل مردم و حتی در سطح مردم عادی آورده می‌شود».

جلسه شورای راهبردی روابط خارجی، اگرچه جلسه ای بود که حضار در آن با رویکردهای تخصصی تر و دانشگاهی به بحث و بررسی توافق جامع هسته ای می پرداختند، از شبکه خبر ایران هم به طور کامل پخش شد.

در کنار موضوعات متعددی که درباره جوانب این توافق، از جمله هزینه فایده برنامه هسته ای ایران یا جوانب حقوقی قطعنامه تازه شورای امنیت مطرح شد، یک مورد متفاوت اما چند باری مورد توجه قرار گرفت که سر آغاز آن این گفته کمال خرازی بود که گفت: « آنچه که اتفاق افتاده از نظر تاریخی بسیار مهم است و جا دارد که مطالعه دقیق بشود و به عنوان یک مورد تاریخی برجسته و مهم نوشته و تدوین شود و این کار از شما اساتید حقوقی و روابط بین الملل برمی آید که به عنوان یک وظیفه علمی در این زمینه کار کنید».

شورای راهبردی روابط خارجی، در سال ۱۳۸۵ به دستور رهبر ایران تاسیس شد. هم اکنون در کنار کمال خرازی، که ریاست این شورا را بر عهده دارد، افرادی چون سعید جلیلی و احمد وحیدی از مقام های دولت محمود احمدی نژاد، از اعضای این شورا هستند که در جلسه روز دوشنبه این شورا حضور نداشتند.

این گفته های وزیر خارجه پیشین ایران را جلیل روشندل در آمریکا، به عنوان هدفی بلندمدت برای جلسه ای این چنینی ارزیابی می کند. آقای روشندل دراینباره می گوید: « البته کل اساتیدی که چه در دانشگاههای دولتی، آزاد و چه دانشکده روابط بین الملل خود وزارت خارجه این نوع درسها را می دهند، اساتید محدودی هستند و تا اینها بخواهند از این تجربه ها به صورت علمی و آکادمیک به صورت سناریو و مطالعات موردی استفاده کنند،‌ کمی طول خواهد کشید ولی آنها هم لازم است که در جریان جز به جز این مذاکرات باشند. اما وقتی ما جزییات گزارشی را که آقای ظریف می دهد را نگاه می کنیم و اینکه چگونه جلسات شورای امنیت و آن قطعنامه هایی را که ایران هیچکدام را اجرا نکرد را توضیح می دهد، بیشتر به دستاوردها تکیه می‌کند تا اینکه درباره روش و تاکیکی که به این دستاورد رسیده اشاره کند».

شورای راهبردی روابط خارجی، در سال ۱۳۸۵ به دستور رهبر ایران تاسیس شد. هم اکنون در کنار کمال خرازی، که ریاست این شورا را بر عهده دارد، افرادی چون سعید جلیلی و احمد وحیدی از مقام های دولت محمود احمدی نژاد، از اعضای این شورا هستند که در جلسه روز دوشنبه این شورا حضور نداشتند.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG