لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۸

خطری بالقوه برای تهران؛ خشک شدن دریاچه حوض سلطان


چنانچه در مورد مساله دریاچه نمک حوض سلطان غفلت شود انتظار می‌رود مساله ریزگردها را در پایتخت و شهرهای اطرافش نیز شاهد باشیم
چنانچه در مورد مساله دریاچه نمک حوض سلطان غفلت شود انتظار می‌رود مساله ریزگردها را در پایتخت و شهرهای اطرافش نیز شاهد باشیم

شورای شهر تهران در نشستی که روز سه‌شنبه برگزار کرد مساله دریاچه نمک حوض سلطان را به عنوان یک خطر بالقوه زیست‌محیطی مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایلنا، علیرضا جاوید معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این نشست تاکید کرد اگر آب‌های جمع‌آوری شده از تهران به این دریاچه نریزد و این دریاچه نمناک نباشد تمام نمک انباشته شده در آن با وزش باد به سمت شهرهای قم، کاشان و تهران خواهد رفت و آینده زیست‌محیطی این شهرها دچار چالش می‌شود.

مساله ریزگردها ارتباط مستقیمی با خشکسالی دارد . به عنوان نمونه، استان خوزستان و شهرهای اصلی آن مانند اهواز از سال ۹۳ بار‌ها با بحران شدید گرد وغبار مواجه شده و به گفته ضیاءالدین شعاعی مدیر ملی کارگروه مقابله با گرد و غبار سازمان محیط زیست، خوزستان هیجدهمین سال خشکسالی را می‌گذراند و با استمرار خشکسالی، گرد و غبار به «بحران» تبدیل شده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:39 0:00
لینک مستقیم

با توجه به این پیشینه، چنانچه در مورد مساله دریاچه نمک حوض سلطان غفلت شود انتظار می‌رود مساله ریزگردها را در پایتخت و شهرهای اطرافش نیز شاهد باشیم.

این در حالی‌ست که بودجه لازم برای مقابله با این مساله مورد توجه قرار نمی‌گیرد. اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست در ایران نیز در این زمینه به رادیو فردا از قطع شدن بودجه اعتباری دولت برای مهار ریزگردها، احیای تالاب‌ها و دریاچه ارومیه در سال ۹۵ خبر داد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به سیل‌های رخ داده در شهر تهران درطول تاریخ حیات این شهر اظهار کرد: برای شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی به دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

علیرضا جاوید با تاکید براینکه بارندگی در شهرتهران حتی از سطح متوسط بارش کشور کمتر است اظهار کرد: شهر تهران در طی سال ۴۰ تا ۵۰ روز باران دارد و عموماً کم بارش است و روزهای پربارش برای این شهر به معنای خطر سیلاب است.

وی جنگل‌کاری در حاشیه شهر تهران را در یکی دو دهه اخیر اقدامی مناسب خواند که از وقوع سیلاب در تهران جلوگیری می‌کند.

سام خسروی فرد ،کارشناس محیط زیست و روزنامه نگار ساکن کانادا در مصاحبه‌ای که پیش از این با رادیو فردا داشته در مورد معضل خشکسالی و کم آبی ایران مساله نقص مدیریت را مهم می‌داند و معتقد است مردم باید الگوی مصرف خود را عوض کنند.

علیرضا جاوید معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در تهران چالش زیست‌محیطی بالقوه‌ای وجود دارد و آن دریاچه نمک حوض‌سلطان است، اظهار کرد: مساحت این دریاچه ۲۴۰ کیلومتر و طراز آن ۷۱۰ است و نسبت به سطح آب‌های تهران ۳۰۰ متر پایین‌تر قرار دارد.

حوض سلطان که به بزرگترین آینه طبیعی ایران نیز مشهور است در ۴۰ کیلومتری شمال شهرستان قم و ۸۵ کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه خلیج فارس قرار دارد. این دریاچه به دریاچه ساوه قم و دریاچه شاهی هم معروف است.

XS
SM
MD
LG