لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۲

از خودروهای اشرافی تا ابرخودروها در نمایشگاه ژنو


از خودروهای اشرافی تا ابر خودروها در نمایشگاه ژنو
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:12 0:00

نمایشگاه خودرو ژنو با سابقه بیشتر از یک قرن یکی از قدیمی‌ترین نمایشگاهی خودرویی جهان است.

نمایشگاه خودرو ژنو با سابقه بیشتر از یک قرن یکی از قدیمی‌ترین و معتبر‌ترین نمایشگاهی خودرویی جهان است.

این نمایشگاه گذشته از معرفی طرح‌های خلاقانه، بیشتر جولانگاه خودروهای بسیار لوکس یا ابر خودروهای گران قیمت است.

سه روز اول نمایشگاه ژنو مخصوص خبرنگاران است ( ۶ تا ۸ مارچ ) و هزاران خبرنگار از معروف‌ترین رسانه‌های جهان این نمایشگاه را پوشش می دهند. در روز اول نمایشگاه که روز پیش از افتتاح رسمی است براساس نظر حرفه ای‌ترین روزنامه نگاران خودرویی اروپا، بهترین خودرو سال اروپا معرفی می شود.

خبرنگار خودرویی گذشته از توانایی رسانه‌ای دانش خودرویی و توانایی تست خودروها را دارند و بر اساس نظر این کارشناسان خبره هر سال خودرو سال اروپا معرفی می شود. امسال پژو ۳۰۰۸ خودرو سال اروپا شد.

گذشته از معرفی خودرو سال، نمایشگاه ژنو امسال بیش از ۵۰ رونمایی را به خود دید.

اما در این میان معرفی خودرو پرنده ایرباس و ایتال دیزاین خلاقه ‌ترین اتفاق نمایشگاه بود. شرکت ایرباس و شرکت ایتال دیزاین در نمایشگاه خودرو ژنو از یک خودرو مفهموی رونمایی کردند که می تواند حمل نقل شهری را در آینده متحول کند. این خودرو که پاپ آپ نام دارد همانند یک خودرو عمل کرده و در زمانی که ترافیک خیلی شدید باشد می‌تواند به صورت عمودی پرواز کند.

بالا، بالا، بالاتر: خودرو پرنده ایرباس رونمایی شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:05 0:00

دیگر رویداد مهم امسال معرفی یک خودرو ساز جدید بود. برند آلپاین دوباره در نمایشگاه خودرو ژنو امسال متولد شد. این برند خودرو‌های اسپرت در سال ۱۹۹۵ از میان رفته بود اما امسال در نمایشگاه توسط شرکت رنو احیا شد. برند آلپاین که نشان خودروهای اسپرت رنو است استراتژی‌اش ساخت خودرو اسپرت و ارزان تر از دیگر خودرو سازان اروپایی است خودرویی که سبک باشد و با موتور کم حجم تر، نسبت به رقبا به سرعت و شتاب بالا دست یابد.

قیمت آلپاین کمتر از ۶۰ هزار یورو است . البته شاید این قیمت کمی زیاد بنظر برسد اما این قیمت برای خودرو‌های اسپرت گران نیست مخصوصا که قیمت برخی خودرو‌های اسپرت به بیش از دو میلیون دلار می رسد.

یک برند خودرویی جدید در ژنو متولد شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:54 0:00

یکی از هیولاهای گران قیمت نمایشگاه توسط یک شرکت سوئدی معرفی شد. کمپانی سوئدی کوینیگزگ از ورژن جدید آگرا با نام آر اس در ژنو رونمای کرد.

این یک ابرخودروی موتور وسط است که بدنه‌ آن با رگه‌هایی از طلای ۲۴ عیار تزئین شده است. در پشت کابین راننده، یک پیشرانه‌ ۸ سیلندر خورجینی با توربوشارژ دوقلو با قدرت ۱۳۶۰ اسب بخار قرار گرفته است . قیمت نهایی خودرو حدود ۲ میلیون دلار است.

رگرا محصول جدید دیگر این شرکت است که تنها ۸۵ دستگاه از آن ساخته خواهد شد.

این خودرو هیبریدی با ترکیب قدرت پیشرانه‌ ۸ سیلندر ۵ لیتری با سه موتور الکتریکی خود، قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار و گشتاور دو هزار نیوتن‌متر را در اختیار راننده قرار می دهد تا ظرف ۲.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. رگرا تنها خوردوی دنیا است که در کمتر از ۱۰ ثانیه به سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت را هم در کمتر از ۲۰ ثانیه ثبت کرده است. قیمت این محصول ۲.۳ میلیون دلار است.

در کنار این هیولای گران قیمت سوئدی، همچنان بوگاتی ستاره نمایشگاه را داشت. بوگاتی شیرون با قدرت موتور باور نکردنی نزدیک به هزار و پانصد اسب بخار که قدرتی معادل دو خودرو فورمول یک و ۱۵ خودروی سواری معمولی است می‌تواند طی مدت حدود دو و نیم ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و طی مدت ۱۵ ثانیه به سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند سرعت نهایی این خودرو حدود ۴۲۰ کیلومتر در ساعت است.

پاگانی هوایرا رودستر یکی از گران‌ترین خودروهای جهان هم در نمایشگاه حاضر بود. این خودرو که حدود ۲.۴ میلیون دلار قیمت دارد به تعداد محدود ۱۰۰ دستگاه تولید خواهد شد و تمامی ۱۰۰ دستگاه آن تا پیش از نمایشگاه ژنو پیش فروش شده اند.

در نمایشگاه شرکت زنوو با عرضه‌ی سوپراسپرت تی اس یک جی تی دوباره به صف سازندگان ابر خودروهای جهان بازگشته است.

این محصول که ساخت یک شرکت کوچک دانمارکی است با پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۵.۸ لیتری ۱۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۱۱۰۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد . این خودرو می تواند به نهایت سرعت ۴۰۲ کیلومتر در ساعت دست یابد . زنوو ادعا کرده است که این مدل جدید ظرف ۲.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید. از این خودرو تنها ۱۵ دستگاه تولید خواهد شد و قیمتی نزدیک یک میلیون دلار دارد .

چینی‌ها هم با عرضه یک محصول سوپر اسپرت بسیار سریع ،خودی در نمایشگاه نشان دادند.

شرکت تکرولز چین در نمایشگاه خودروی ژنو امسال از یک خودروی سوپراسپرت هیبریدی دیزلی با نام «رِن» رونمایی کرد. این خودرو که از عجیب‌ترین خودرهای نمایشگاه بود از یک موتور توربینی گازی مانند هواپیما استفاده می کند.

این موتور که با سوخت دیزل کار می کند و برق لازم برای موتورهای الکتریکی خودرو را فراهم می کند . این محصول ۱۲۸۷ اسب بخار قدرت دارد . شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو ۲.۵ ثانیه و بیشترین سرعت آن ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت است.

یکی از خاص‌ترین خودروهای نمایشگاه ساخت ایتال دیزاین بود . ایتال‌دیزاین خودروی سوپراسپرت خود با نام زرونو را در ژنو رونمایی کرد. فقط پنج دستگاه از این اتومبیل ساخته خواهد شد و قیمت این محصول حدود دو میلیون دلار است . سوپر اسپرت جدید ایتال‌دیزاین جدید از یک پیشرانه‌ی ۵.۲ لیتری با ۱۰ سیلندر استفاده کرده است. بیشترین سرعت این خودرو ۳۳۰ کیلومتربرساعت است.

از این خودروهای میلیون دلاری که بگذریم شرکت‌های دیگری مانند لامبورگینی ،فراری، بنتلی و پورشه هم خودروهای چند صد هزار دلاری خود را نمایشگاه عرضه کردند.

خودرو بنتلی اسپید۶یک ابرخودروی لوکس با پیشرانه‌ی تمام الکتریکی است و با یک بار شارژ کامل می‌تواند مسافتی نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر را بپیماید.

شرکت لامبورگینی در نمایشگاه نسخه‌ای ارتقا یافته هوراکان با پیشرانه‌ی ۱۰ سیلندر ۵.۲ لیتری با ۶۴۰ اسب بخار قدرت را به نمایش گذاشت این خودرو در طی ۲.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو نیز کم‌تر از ۹ ثانیه اعلام شده، درحالی که نهایت سرعت آن به ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

فراری مدل ۸۱۲ و با لقب سوپرفست را در نمایشگاه معرفی کرد . گذشته از مدل لافراری، سوپرفست قدرت‌مندترین ساخته‌ تاریخ فراری محسوب می‌شود و با ۷۸۹ اسب بخار قدرت، می‌تواند در ۲.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. پیشرانه‌ی این خودرو ۱۲ سیلندر ۶.۵ لیتری تنفس طبیعی است که فراری ۸۱۲ را تبدیل به قوی‌ترین و سریع‌ترین خودروی موتورجلوی جهان می‌کند. قیمت نهایی این خودرو که جایگزین مدل اف ۱۲ خواهد شد بیش از ۳۵۰ هزار دلار تخمین زده می شود.

مک‌لارن در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۷ از سوپراسپرت جدید خود با نام اس ۷۲۰ رونمایی کرد. این خودرو با بدنه‌ای از فیبرکربن و استفاده از پیشرانه‌ وی هشت توربوشارژ توانایی تولید ۷۱۰ اسب بخار قدرت را دارد . این مدل برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۲.۸ ثانیه زمان احتیاج دارد. حداکثر سرعت خودرو نیز ۳۴۱ کیلومتر بر ساعت گزارش شده است. این خودرو حدود ۲۸۰ هزار یورو قیمت دارد.

پورشه پانامرا اسپرت توریسمو یکی از خودرو‌های جدید پورشه در نمایشگاه بود . این اولین‌بار است که پورشه، برای پانامرا بدنه‌ استیشن ارائه می‌کند . قوی‌ترین پیشرانه‌ی قابل سفارش برای این خودرو، نسخه‌ هیبریدی خواهد بود که با ترکیب قدرت موتور الکتریکی و پیشرانه‌ی بنزینی توئین‌توربو ۲.۹ لیتری، ۴۶۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت. پانامرا اسپرت توریسمو از ۹۷ تا ۱۵۸ هزار یورو قیمت دارد.

رنجروور مدل جدید خود با نام ولار که یک شاسی بلند چهار چرخ محرک هماجارو لوکس است را در ژنو معرفی کرد ،ولار از پیشرانه‌ استاندارد با قدرت ۲۴۷ اسب بخار استفاده می کند و می‌تواند ظرف ۶.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد، این خودرو با قدرتمندترین قوای محرکه ، ۳۷۵ اسب بخار نیرو دارد که رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۵.۳ ثانیه را ممکن می‌کند. رنج‌روور ولار با توجه با آبشن‌های مختلف قیمتی بین ۵۰ هزار دلار تا ۱۰۰ هزار دلار دارد.

شرکت فولکس‌واگن هم سدان فست‌بک جدید خود به نام آرتئون را در ژنو معرفی کرد آرتئون در سبد محصولات فولکس، بالاتر از پاسات قرار می‌گیرد . این خودرو با شش نوع قوای محرکه عرضه می‌شود که همگی توربوشارژ چهار سیلندر هستند. دو پیشرانه‌ اقتصادی‌تر، بنزینی و دیزل با توانی معادل ۱۵۰ اسب بخار خواهند بود؛ در حالی‌که قوی‌ترین نسخه، از نوع بنزینی با توانی معادل ۲۸۰ اسب بخار است و قدرتمندترین پیشرانه‌ی دیزلی، ۲۴۰ اسب بخار قدرت دارد.

XS
SM
MD
LG