لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

دونالد ترامپ و معاون برگزیده‌اش


دونالد ترامپ و معاونش در انتخابات ریاست جمهوری، مایک پنس
دونالد ترامپ و معاونش در انتخابات ریاست جمهوری، مایک پنس

سرانجام پس از مدت‌ها کنکاش دونالد ترامپ کاندیدای کسب مقام ریاست جمهوری آمریکا، روز آدینه ۲۵ تیرماه، سه روز پیش از کنوانسیون ملی جمهوریخواهان، مایک پنس فرماندار ایالت ایندیانا را به عنوان معاون خود در انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرد.

تفاوت های شخصی و سیاسی دونالد ترامپ و معاون برگزیده‌اش اگرچه پیش‌تر هم موضوع تحلیل‌های رسانه‌های آمریکا بوده، ولی این تفاوت‌ها در نخستین مصاحبه مشترک آن‌ها روز یکشنبه ۲۷ تیرماه در برنامه ۶۰ دقیقه شبکه سی بی‌اس آشکار‌تر شد.

روزنامه گاردین در بررسی این تفاوت‌ها به پیشدستی ترامپ در گفتگو اشاره کرده و گفته است که کاندیدای جمهوریخواه بیش از دو برابر معاونش حرف زد و مدام سخنان پنس را قطع کرد به نحوی که این نکته در شبکه‌های اجتماعی هم بازتاب پیدا کرد؛ از جمله کاربری در توئیتر نوشت: «ترامپ می‌گوید که کاملا به پنس فرصت خواهد داد که دیدگاههای خود را بیان کند و به توصیه‌های او گوش خواهد کرد، ولی ظاهرا نه در تلویزیون و در برابر میلیون‌ها تماشاگر».

گاردین اضافه می‌کند که دونالد ترامپ تا آنجا پیش رفت که حتی در مرحله‌ای این تصور را القا کرد که برای کسب پشتیبانی رای دهندگان پروتستان، به پنس، نیازی ندارد.

یکی دیگر از موارد عجیب و غریب در مصاحبه با سی بی‌اس، دفاع ترامپ از پشتیبانی مایک پنس از جنگ عراق بود، در حالی که او بار‌ها رقیب خود هیلاری کلینتون را به خاطر همین پشتیبانی مورد انتقاد و سرزنش قرار داده است.
ترامپ گفت که معاون برگزیده‌اش محق است که هراز چند گاهی اشتباه کند ولی برای رقیب دمکراتش چنین حقی قایل نیست.

گاردین به اختلاف‌های دیگری مانند تبلیغات منفی در انتخابات، پیمانهای بازرگانی با دیگر کشور‌ها، شیوه بازجویی از متهمان به تروریسم موسوم به «واتربوردینگ» یا خفگی مصنوعی که در آمریکا شکنجه تعریف و منسوخ شده اشاره کرده و به اصرار مایک پنس پرداخته که گفته است: «هر دو آن‌ها جبهه متحدی دارند و او از سیاست ترامپ در ممنوعیت موقت ورود مسلمانان به آمریکا حمایت می‌کند».

پنس همچنین مصرانه گفته است که: «تفاوت‌های ما در روش و سلیقه برای مردم روشن است، ولی من قول می‌دهم که دیدگاههای ما دقیقا یکی است».

رینس پریباس رییس کمیته ملی حزب جمهوریخواه نیز تفاوتهای ترامپ و پنس را کم اهمیت خوانده و به سی ان ان گفته است که دونالد ترامپ برآنست تا از جانب دیگران مورد چالش قرار بگیرد و در پی انتخاب یک معاون «بله قربان گو» نبوده است.
با اینحال بسیاری در جامعه مطبوعاتی آمریکا می‌گویند که اصولن معاون کاندیدای ریاست جمهوری نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشت انتخابات ندارد و انتخاب مایک پنس هم، گزینه رهبری حزب بوده تا موجب آرامش کادرهای نگران حزبی فراهم شود.

دیوید بروکس مقاله نویس نیویورک تایمز گفته است که ترامپ بدنبال شوی خودش هست و تبلیغاتش هم تا بحال برای یک شوی رقیب نبوده، بنابراین نقش مایک پنس تنها به مناظره دو کاندیدای معاونت ریاست جمهوری محدود خواهد شد. بسیاری نیز معتقدند که با توجه به نقش اعضای خانواده ترامپ در کنوانسیون کلیولند، گردهمآیی حزبی به یک جشن خانوادگی تبدیل شده است.

XS
SM
MD
LG