لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

سينماگران ايرانی در جشنواره ابوظبی


رخشان بنی اعتماد
رخشان بنی اعتماد

آب و هوای شگفت انگيز امارات در ماه اکتبر، بعلاوه فيلم هايی مختلفی از سراسر جهان ) ۱۹۴ فيلم از ۶۱ کشور) جشنواره فيلم ابوظبی را به جشنواره مطبوعی بدل می کند که با فرش های قرمز و جوايز نقدی هنگفت (که يکی از بزرگ ترين جوايز نقدی در ميان جشنواره های سينمايی جهان محسوب می شود؛ با جايزه اصلی صد هزار دلاری) و همين طور فرش های قرمز و تلاش برای دعوت از سينماگران و بازيگران شناخته شده جهانی، باضافه قصر باشکوه امارات که محل اصلی برگزاری جشنواره است، جشنواره ابوظبی را با تنها هشت دوره برگزاری به يکی از مهمترين جشنواره های آسيا بدل کرده است.

سينماگران ايرانی

جشنواره ابوظبی هر سال حضور پررنگی از سينماگران ايرانی- چه داخل و چه خارج از کشور- را به نمايش گذاشته است. بسياری از مطرح ترين سينماگران ايرانی، از عباس کيارستمی تا اصغر فرهادی در دوره های مختلف ميهمان اين جشنواره بوده اند و سينماگرانی چون مرجان ساتراپی موفق به دريافت جايزه صد هزار دلاری جشنواره شده اند.

امسال در بخش اصلی مسابقه بين الملل، دو فيلم از سينماگران ايرانی حضور داشت: قصه ها از رخشان بنی اعتماد و ۹۹ خانه ساخته رامين بحرانی.

فيلم بنی اعتماد که پيشتر جايزه بهترين فيلمنامه را در جشنواره ونيز به دست آورده بود، اين بار نصيبی از جوايز ابوظبی نبرد. فيلم جنجالی بنی اعتماد با مخالفت تندروها در داخل ايران روبروست و خبر اجازه نمايش گرفتن فيلم، برخی از تندروها را خوش نيامده است. با اين حال بنی اعتماد که در جشنواره ابوظبی حضور داشت و در تمام جلسات نمايش فيلم- که با استقبال روبرو شد- به سوالات تماشاگران پاسخ می داد، تاکيد کرد که اين فيلم در ايران به نمايش درخواهد آمد. قصه ها که وجه اجتماعی آن و پرداختن به فقر محور اصلی اش را تشکيل می دهد و بر وجه سياسی آن می چربد، شخصيت های مختلف فيلم های قبلی بنی اعتماد را در کنار هم قرار می دهد و تصويری از اجتماع امروز ايران ترسيم می کند که تلخ اما واقعی است.

۹۹ خانه اما دور افتادن بحرانی از فيلم های اوليه اش را به نمايش می کذارد و تلاش بی وقفه او برای جا افتادن در هاليوود. فيلم به شدت به سبک و سياق فيلم های هاليوودی ساخته شده و موسيقی ممتد آن يکی از مشکلات اصلی فيلم را رقم می زند.

درخشش سينمای روسيه

موج نوی فيلم های روسی، سينمای جهان را تحت تاثير قرار داده و چهره هايی چون آندره ی ژياگينتسف و الکسی فدورچنکو، فيلم های درخشانی را در اين سال ها بر گنجينه سينمای جهان افزوده اند.

دو فيلم روسی در جشنواره امسال ابوظبی، مهمترين جوايز را به دست آوردند. لوياتان ساخته درخشان آندره ی ژياگينتسف - که اولين بار در بخش مسابقه جشنواره کن تحسين شد و به تازگی جايزه بهترين فيلم جشنواره لندن را هم به دست آورد- جايزه مرواريد سياه و صد هزار دلار برای بهترين فيلم بخش مسابقه بين المللی را از آن خود کرد.

لوياتان تصوير تلخ و دردناکی از سقوط يک مرد را در يک جامعه فاسد- که نماينده آن، شهردار، زير عکس پوتين نشسته- به نمايش می گذارد؛ با نماهايی عمدتاً ثابت و بسيار کند و آرام که فرصت تعمق درباره لايه های مختلف داستان اسطوره ای اش را به تماشاگر می دهد.
آزمايش ساخته الکساندر کات هم ديگر فيلم موفق روسی در جشنواره ابوظبی بود که جايزه ويژه هيات داوران را به دست آورد؛ فيلمی که يک عشق را در بستر آزمايش های اتمی روسيه روايت می کند.

سينمای عرب

جشنواره ابوظبی طبيعتاً توجه ويژه ای به سينمای کشورهای عربی دارد و با بخش مسابقه سينمای امارات و همين طور بودجه کمکی برای فيلمسازان عرب با نام سناد، به مرکز مهمی برای جذب و کمک به فيلمسازان عرب بدل شده است.

ناجی ابونوار فيلمساز جوان اردنی، از جمله فيلمسازان عربی بود که در جشنواره امسال تحسين شد و حايزه بهترين سينماگر عرب سال را از سوی مجله سينمايی ورايتی دربافت کرد و همين طور فيلم تازه او "ذيب"( نام پسربچه فيلم که معنی گرگ هم می دهد) به عنوان بهترين فيلم جشنواره ابوظبی از سوی منتقدان فيپرشی( انجمن بين المللی منتقدان سينمايی) انتخاب شد.

ذيب فيلم خوش ساختی است درباره رفتار و سلوک درون قبايل بدوی که با بازی بازيگران غيرحرفه ای و در واقع اهالی همان قبايل عرب ساخته شده است.اما در عين حال فيلم داستان جذابی را درباره پسر بچه ای روايت می کند که در سخت ترين شرايط برای نجات جان خود می جنگد و مجبور است با خشونت و گرمای صحرا کنار بيايد تا در نهايت- در دنيای فيلم- به يک مرد بدل شود. سير اين تحول و بلوغ، مايه اصلی ذيب را شکل می دهد.

XS
SM
MD
LG