لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۶

رییس جمهوری اوکراین همه پرسی کریمه را «جعلی» خواند


وزارت دفاع اوکراين روز يکشنبه، ۲۵ اسفند ماه، اعلام کرد که اين کشور نيروهای خود را از کريمه خارج نخواهد کرد.
الکساندر تورچينف، ریيس‌جمهوری موقت اوکراين، نیز ابراز نگرانی کرده است که مسکو پس از اشغال کريمه، در حال زمينه‌سازی و تدارکات حمله به خاک اصلی اوکراين باشد.
به گزارش بخش اوکراين رادیو اروپای اروپای آزاد/ راديو آزادی، آقای تورچينف خواستار تحريم همه پرسی کريمه شده و آن را از آغاز تا پايان «جعلی» خواند.
همه‌پرسی در شبه‌جزيره کريمه اوکراين از روز يک‌شنبه ۲۵ اسفند ماه و پس از اعلام پارلمان اين منطقه خودمختار در مورد رای‌گيری جهت پيوستن به فدراسيون روسيه آغاز شد.
اين همه‌پرسی از ساعت هشت صبح به وقت محلی، يک روز پس از آن برگزار می‌شود که روسيه، عضو ثابت شورای امنيت سازمان ملل متحد، قطعنامه آن شورا در محکوميت اين همه پرسی را وتو کرد.
همه پرسی در کریمه
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:36 0:00
ایهور تنيوخ، وزير دفاع اوکراين به خبرگزاری اينترفاکس گفته است: «متاسفانه در مدت کوتاهی، روسيه نيروهای خود را از ۱۲ هزار و پانصد نفر به ۲۲ هزار نفر رسانده است. اين امر نقض توافقنامه بين دو کشور بوده و روسيه به صورت غيرقانونی، نيروهای خود را وارد خاک کريمه کرده است.»
طبق توافق روسيه-اوکراين، مسکو به دليل حضور ناوگان دريای سياه خود می‌تواند تا ۱۲ هزار و پانصد نفر از نيروهای خود را در خاک کريمه مستقر کند.
کشورهای غربی و اوکراين برگزاری همه پرسی روز يکشنبه را غيرقانونی دانسته‌اند.
ويتالی يارما، معاون نخست وزير اوکراين نيز گفته است: «اگر روس ها عليه ما از سلاح استفاده کنند، ما نيز با دست به اسلحه می بريم.»
وی افزود اوکراين پاسخ روشنی از آمريکا برای کمک نظامی يا کمک ديگری دريافت نکرده است.

يک روز مانده به برگزاری رفراندوم الحاق به روسيه در منطقه کريمه، دهها هزار تن از مخالفان سياست‌های ولاديمر پوتين، رییس جمهوری روسیه، در مسکو دست به تظاهرات زدند. اين تظاهرات در برخی ديگر از شهرهای روسيه نيز انجام شد.
اکثريت ساکنان کريمه را روس‌زبان‌ها و سپس اوکراينی زبان‌ها و تاتارها تشکيل می‌دهند.
XS
SM
MD
LG