لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۸

​«روس زبان های اوکراينی طرفدار پيوستن به اتحاديه اروپا هستند»


يافته های يک نظرسنجی از مردم اوکراين - از جمله منطقه کريمه - که توسط «مؤسسه جمهوريخواه بين الملل» انجام شده حاکی از آن است که برخلاف ادعاهای روسيه مبنی بر وجود فشار و تهديد عليه شهروندان روس زبان اوکراين، اين افراد به دليل زبان خود «تحت فشار يا تهديد قرار ندارند».

از زمان انتشار نتايج «مؤسسه جمهوريخواه بين الملل» پشتيبانی مردمی از برقراری روابطی نزديکتر با اتحاديه اروپا افزايش يافته و به ظاهر هم اينک اکثر شهروندان طرفدار پيوستن اوکراين به اتحاديه اروپا هستند. افزون بر اين، اکثريت افراد در تمامی مناطق کشور بر اين باور هستند که کريمه می بايست «به نوعی بخشی از اوکراين باقی بماند».

در عين حال بيشتر شهروندان روس زبان اوکراينی گفته اند که تهديدی از جانب کسی احساس نمی کنند.

در پاسخ به اين پرسش که آيا شهروندان روس زبان اوکراين به خاطر زبانشان تحت فشار يا تهديد قرار دارند «۸۵ درصد پرسش شوندگان اوکراينی» پاسخ منفی دادند. از ديگر نکات جالب توجه در اين نظرسنجی پاسخ ۶۶ درصد از روس تبارهای اوکراينی بود که اعلام کردند هيچ فشار يا تهديدی را از جانب کسی احساس نکرده اند. در همين حال ساکنان شرق و جنوب اوکراين (از جمله کريمه) هم پاسخ مشابهی داده و تصريح کرده اند که به خاطر زبانشان تحت فشار يا تهديد نيستند. حدود ۷۴ درصد مردم در هر دو ناحيه ياد شده به زبان روسی صحبت می کنند.

در پاسخ به پرسش ديگری درباره حمايت از تصميم فدراسيون روسيه مبنی بر اعزام ارتش اين کشور برای محافظت از شهروندان روس زبان در اوکراين، اکثريت قاطع ۸۱ درصدی از کليه پرسش شوندگان پاسخ منفی دادند، در جنوب کشور اين آمار ۶۷ درصد بود و در شرق ۶۱ درصد.

آمار ياد شده در تضاد با ادعاهای مسکو است که «تهديد شهروندان روسی زبان» را دليل لشکرکشی به اوکراين اعلام کرده بود.

حمايت اکثريت از روابط با اروپا

پشتيبانی از روابطی نزديک تر با اروپا نيز از ديگر مواردی است که در ماه گذشته در ميان شهروندان اوکراينی مشاهده شده است. پنجاه و دو درصد از پاسخ دهندگان از ميان اتحاديه گمرکی روسيه و اتحاديه اروپا طرفدار پيوستن کشورشان به اتحاديه اروپا هستند. اين آمار در ماه فوريه گذشته ۴۱ درصد بود که در حال حاضر رشدی ۱۱ درصدی را نشان می دهد.
از ديگر سو و به رغم شکاف ميان شرق و غرب اوکراين بر سر پيوستن به اتحاديه اروپا، ۵۳ درصد از پرسش شوندگان گفته اند که در صورت برگزاری همه پرسی به پيوستن به اتحاديه اروپا «رأی آری» خواهند داد.

در پاسخ به پرسشی مشابه درباره اتحاديه گمرکی روسيه، ۲۸ درصد از شهروندان گفتن که در صورت برگزاری همه پرسی به اين طرح رأی مثبت خواهند داد.

اکثريت اعمال روسيه را تهاجم می دانند

شصت و هشت درصد از پرسش شوندگان همه پرسی در کريمه را تلاشی برای تکه تکه کردن اوکراين دانستند و آن را تهديدی عليه استقلال اوکراين قلمداد کردند، ديدگاهی که در ميان ۴۰ درصد شهروندان در شرق و ۴۸ درصد در جنوب نيز وجود داشت.

همچنين اکثريت شرکت کنندگان در اين نظرسنجی به اتفاق معتقد بودند که کريمه بايد به شکلی بخشی از اوکراين باقی بماند، اين آمار در غرب کشور ۹۱ درصد بود، در مرکز ۸۵ درصد، در جنوب ۵۷ درصد و در شرق ۵۲ درصد.

ارقام ياد شده در تضاد آشکار با آمار ۹۷ درصدی است که پيشتر تحت عنوان «رأی کريمه ای ها به الحاق به روسيه» اعلام شده بود.

بيش از نيمی از کُل پرسش شوندگان (۵۴ درصد) اقدامات روسيه را تهاجم و اشغال کشور مستقل اوکراين توصيف کردند که ديدگاه اکثريت در بيشتر نواحی و در تمامی گروه های اجتماعی بود.

اين نظرسنجی در ميان يک جمعيت آماری ۱۲۰۰ نفره از ساکنان دائمی اوکراين در کليه نواحی اين کشور برگزار شد (از جمله در کريمه)، شرکت کنندگان بيش از ۱۸ سال داشته و از حق رأی برخوردار بودند.

نظرسنجی فوق را سازمان گالوپ/بخش مطالعات بالتيک انجام داده و عمليات ميدانی آن را گروه رتبه بندی اوکراين عهده دار بودند.

هزينه اين نظرسنجی را آژانس توسعه بين المللی ايالات متحده آمريکا پرداخت کرد.
XS
SM
MD
LG