لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

مخالفت یهودیان بنیادگرا در دولت نتانیاهو با قانون منع پخش اذان از بلندگوها


مسجد ابوغوش در اسرائیل
مسجد ابوغوش در اسرائیل

اقدام سریع یک وزیر یهودی بنیادگرا در دولت اسرائیل مانع از تصویب قانونی در این کشور شده که قرار بود پخش صدای اذان با بلندگو را از مساجد در این کشور ممنوع کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ربای یعکوو لیتزمن وزیر بهداشت و درمان که به نمایندگی از حزب اولترا اورتودکس «یهودیت توراتی» در ائتلاف دولت این کشور شرکت دارد، پیش نویس لایحه دولتی منع پخش صدای اذان از بلندگوی مساجد را ناکام کرد.

همزمان، ربای آریه درعی دبیرکل حزب مذهبی «شاس» نیز که وزیر کشور است، به رسانه‌های اسرائیل گفته حزب او بخاطر برنامه‌های اجتماعی و کمک به ضعفا حامیان عرب زیادی دارد و بخاطر رای دهندگان مسلمان خود با مصوبه منع پخش اذان از بلندگوی مساجد مخالف است.

کمیته وزارتی دولت اسرائیل یکشنبه بیست و سوم آبان در نشستی با حمایت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیش نویس لایحه دولتی منع پخش اذان با بلندگو از مساجد را تصویب کرد.

پیش نویس این لایحه از سوی حزب راستگرای افراطی «خانه یهود» که از یهودی نشین‌ها در اراضی اشغالی حمایت می کند و با حمایت شماری از وزیران احزاب عضو ائتلاف دولت ارائه شده بود.

نتانیاهو گفته بود، «در قرن بیست و یکم راههای مدرن تری نیز برای فرا خواندن مسلمانان به نماز وجود دارد».

به گفته نتانیاهو، شکایات بسیاری در طول سال‌ها بویژه از شهروندان یهودی اورشلیم، بیت المقدس، در مورد «آزار» از بلند بودن صدای اذان از به دولت رسیده بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ربای لیتزمن یک روز پیش از آنکه قرار بود این لایحه به رای گیری مجلس گذاشته شود، با استفاده از اختیارات قانونی وزیران، علیه آن به کمیته وزارتی «شکایت» کرد.

«شکایت» یک وزیر علیه پیش نویس لوایح مصوب در کمیته وزارتی، آن را ناکام می گذارد و دولت را به بررسی بیشتر لایحه وادار می کند.

نمایندگان عرب در مجلس اسرائیل از اقدام ربای لیتزمن که «مصوبه ضد اذان» را ناکام کرد، قدردانی کرده و آن را «یک همکاری خوب» میان مذهبیون یهودی با مسلمانان نامیدند.

ربای لیتزمن گفته بود، اگر این لایحه به قانون مبدل شود، ممکن است بر پخش اعلام موعد «شبات» که آن نیز از بلندگوی موسسه‌های یهودی برای قشریون مذهبی یهودی پخش می شود، اثر بگذارد.

«شبات» شنبه یهودیان است که از عصر جمعه تا غروب شنبه ادامه دارد و در طول «شبات» یهودیان معتقد ملزم به محدودیت‌های بسیار می شوند.

عصر هر جمعه در محله هایی که مذهبیون بنیادگرا زندگی می کنند و محله‌های سنتی دیگری در اورشلیم و دیگر نقاط اسرائیل، با بلندگو صدای اعلام آغاز «شبات» پخش می شود.

نمایندگان عرب در مجلس اسرائیل از اقدام ربای لیتزمن که «مصوبه ضد اذان» را ناکام کرد، قدردانی کرده و آن را «یک همکاری خوب» میان مذهبیون یهودی با مسلمانان نامیدند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ایمن عوده، رهبر احزاب متحد عربی در مجلس اسرائیل گفته است، «اقدام ربای لیتزمن در راستای جلوگیری از ظلم به اقشار ضعیف، قابل تقدیر است».

به گزارش وای.نت، آقای عوده گفت، شماری از افراطیون اسرائیلی «نه از صدای اذان از بلندگو، بلکه از پخش صدای عربی در فضا ناراحت هستند».

فلسطینی‌ها پیش تر به اسرائیل نسبت به «عواقب» سخت تصویب چنین قانونی هشدار داده بودند.

احمد طیبی نماینده عرب مجلس گفته بود در صورت مبدل شدن مصوبه کمیته وزارتی به قانون، مسلمانان باید تمرد کنند، و خودش روز دوشنبه در اعتراض به این مصوبه از بلندگوی کنست اذان داد.

وزیر اوقاف فلسطینی نیز دوشنبه گفته بود، اسرائیل بداند با این مصوبه اعلان «جنگ مذهب» داده است.

احزاب بشدت مذهبی یهودی اسرائیل پیش تر نیز در زمینه هایی مانند جلوگیری از خدمت نظام وظیفه برای جوانان و محدودیت برای ختنه، با احزاب عربی و اسلامی همکاری کرده بودند تا وضعیت موجود حفظ شده و قوانین تازه که با آن مخالف هستند، تصویب نشود.

XS
SM
MD
LG