لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

انتقاد نمایندگان کنگره آمریکا از نقض حقوق بشر در ایران


اد رويس، رييس کميته امور خارجی مجلس نمايندگان
اد رويس، رييس کميته امور خارجی مجلس نمايندگان
جلسه کميته فرعی روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا، روز پنجشنبه، ۲۹ خرداد با انتقاد از ادامه نقض حقوق بشر در ايران، به‌ویژه نقض حقوق اقليت‌های مذهبی همراه بود.

در اين جلسه که تحت عنوان « يک سال دولت روحانی: گزارش وضعيت وخیم حقوق بشر در ايران» تشکيل شد، شماری از نمايندگان کنگره آمريکا، کارشناسان و سه شاهد ايرانی سخن گفتند: خانم «کلِر باهری»، عضو جامعه بهاييان که خود و خانواده‌اش در ايران بارها مورد اذيت و آزار قرار گرفته‌اند، حسين عليزاده هماهنگ‌کننده کميسيون حقوق بشر در مورد مسائل مربوط به همجنس‌گرايان در خاورميانه و شمال آفريقا، و امير حسين اعتمادی زندانی سياسی پيشين.

در اين جلسه، با ذکر آمار و مصداق‌هايی چنين نيتجه گرفته شد که به رغم وعده‌های حسن روحانی، وضعيت حقوق بشر در ايران بهبود نيافته است.

در نشست کميته فرعی مجلس نمايندگان آمريکا ه‌بخصوص تأکيد شد که مذاکرات هسته‌ای نبايد مسئله نقض حقوق بشر در ايران را تحت الشعاع قرار دهد.

تد داچ، نماینده حزب دموکرات آمریکا، خاطرنشان کرد که «حقوق بشر در مذاکرات با ایران نباید کنار گذاشته شود.»

اد رويس، رييس کميته امور خارجی مجلس نمايندگان، نیز در این نشست به شدت از نقض حقوق بشر در ایران انتقاد کرد و گفت، دستکم ۷۵۰ نفر در سال گذشته اعدام شدند و اين امر پس از روی کارآمدن حسن روحانی اتفاق افتاده است.

پیش از این سازمان‌های مدافع حقوق بشر بارها نگرانی خود را از افزايش اعدام در ايران ابراز داشته‌اند.

راوينا شمداسانی، سخنگوی کميساريای عالیِ حقوق بشر سازمان ملل، گفته بود، افزايش اعدام ها به ويژه اعدام‌های سياسی و مربوط به اقليت‌های قومی در نيمه دوم سال ۲۰۱۳ در ايران قابل توجه است.

اد رویس افزود: «من می‌دانم برخی فکر می‌کردند که انتخاب حسن روحانی به عنوان رئيس جمهور می تواند نقطه عطفی باشد... اما من فکر می‌کنم ما بايد به ياد آوريم که این مردی است که از نيروهای بسيجی خواسته بود که دانشجويان معترض را در سال ۷۸ به طور بي‌رحمانه و با قاطعيت سرکوب کنند. بيش از ۱۰ دانشجو در جريان اين اعتراضات کشته شدند و بيش از هزار نفر بازداشت و صدها نفر شکنجه شدند.»

حسن روحانی در آن زمان دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی بود.

اين نماينده کنگره آمريکا افزود: «اين وظيفه اخلاقی ماست که به مردم ايران نشان دهيم که به عنوان انسان، آنچه که به سر آنها می آيد برای ما اهميت دارد.»

وی در ادامه سخنانش گفت: «تصور کنيد ماه آينده ايران و گروه ۱+۵ به توافق هسته‌ای دست يابند. آيا ما احساس راحتی خواهيم کرد اگر اين رژيم زير ساخت‌های حساس هسته ای را در اختيار داشته باشد؟«

این نماینده کنگره آمریکا افزود: «چطور می‌توانيم به اين رژيم که در يک دستش حلقه دار دارد، اعتماد کنيم تا در دست ديگرش کليد بمب اتمی را داشته باشد؟ به اين دليل ما آسوده‌تريم که چنين تکنولوژی‌های خطرناکی در اختيار کشورهای دمکراتيک باشد تا دولت‌های دشمن.»

نماينده جمهوری‌خواه، اخیرا ضمن «خطرناک خواندن رژيم» جمهوری اسلامی و اشاره به اين که هنوز اختلافات اساسی ميان طرفين مذاکره وجود دارد تاکيد کرد که ايران اتمی «فاجعه‌ای» برای امنيت ملی آمريکا» خواهد بود.
XS
SM
MD
LG