لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۵

درخشش سه خواهر ایرانی در ووشوی قهرمانی آسیا


الهه منصوریان صاحب مدال طلا شد
الهه منصوریان صاحب مدال طلا شد

نهمين دوره رقابت‌هاي ووشوی قهرمانی آسيا در تايوان به پایان رسید و تیم ملی ایران در رده دوم قرار گرفت. عنوان قهرمانی نصیب چین شد.

ایران در دو بخش ساندا و تالوی مردان و زنان با کسب هفت مدال طلا، سه نقره و پنج برنز بالاتر از ويتنام قرار گرفت.

ووشو در بازی‌های آسیایی جاکارتا جزو رشته‌هایی است که کمیته ملی المپیک ایران حساب ویژه‌ای روی مدال‌هایش باز کرده.

از نکات جالب توجه درباره مدال آوران ایران در قهرمانی آسیا، درخشش سه خواهر است که هر سه موفق به کسب مدال شدند. اتفاقی بی‌سابقه در ورزش بانوان ایران.

در ۶۵ کيلوگرم ساندای بانوان شهربانو منصوريان، نايب قهرمان جهان از فيليپين را شکست داد. او در ديدار پايانی به مصاف رزمی‌کار ويتنام رفت و در دو راند متوالی برنده شد تا به نشان طلا دست یابد.

الهه منصوریان که موفق شده بود تای ژوی نگوین از ویتنام را شکست دهد، در فینال ۵۶ کیلوگرم به مصاف شن ژیانگ از چین رفت و مانند خواهرش با پیروزی در دو راند متوالی، نشان زرین قاره آسیا را به خود اختصاص داد.

بنا بر اعلام فدراسیون ووشو، او اولین بانوی سانداکار در ایران است که توانسته در مسابقه‌ای رسمی بر حریفی از کشور چین غلبه کند.

سهیلا منصوریان عضو دیگر این خانواده به مقام سوم رسید تا دو طلا و یک برنز، رهاورد خواهران منصوریان از مسابقات قهرمانی آسیا باشد.

شهربانو خواهر بزرگتر گفته است مربی چينی از لحاظ تکنیکی و مسائل روانی کمک زيادی به اعضای تيم ساندای بانوان کرد. تیمی که سه ماه اردوی فشرده را پشت سر گذاشته است.

الهه منصوريان نیز پیش از آغاز مسابقات به سایت فدراسیون ووشو گفت: روش جديدی برای مبارزه با چينی‌ها دارم. مربی تیم ملی ترکيبی از بوکس، ضربات پا و فنون درگيری را آموزش داده که قعطاً به کمک‌مان خواهد آمد.

سهيلا منصوريان نیز قبل از اعزام به تایوان گفته بود: از تجربيات خواهرانم استفاده خواهم کرد. طلای جام جهانی را در سال ۲۰۱۴ به دست آورده‌ام اما برای نخستين بار است که تيم ملی را در قهرمانی آسيا همراهی می‌کنم.

در ادامه مسابقات عرفان آهنگريان در ديدار نهايی ۶۰ کيلوگرم ساندا، به مصاف ووشوکار چينی رفت و با کسب پیروزی در دو راند متوالی به مدال طلا رسید. او پیشتر نمایندگان سريلانکا، ماکائو و ويتنام را هم شکست داده بود.

معين تقوی برای کسب مدال طلای ۸۵ کيلوگرم با تورسينکلف از قزاقستان مبارزه کرد و در دو راند متوالی پيروز شد تا مدال طلا را به گردن بیاویزد.

يزدان ميرزايی در ۸۰ کيلوگرم مقابل کنجايف از قزاقستان با ناک اوت پیروز شد. در ۷۰ کيلوگرم سعيد فاضلی مغلوب حریف چینی شد تا نشان نقره را کسب کند. رضا خلف زاده و فرشاد عربی هم نایب قهرمان شدند.

تيم دوئلين ایران متشکل از محسن احمدی، رضا خلف زاده و امير محمدرضايی به مقام اول رسید. مرتضی عظيمی نیز دیگر ووشوکار طلایی ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا بود.

صديقه دريايی، مريم هاشمی، اشکان دلفانی و مهدی محمدی در این مسابقات روی سکوی سوم مسابقات زنان و مردان ایستادند.

ايران نسبت به دوره قبلی مسابقات قهرمانی آسيا، يک مدال طلای بيشتر کسب کرد.

حسين اوجاقی قهرمان سابق جهان سمت سرمربیگری تیم ملی ووشوی مردان ایران را به عهده دارد. منصور نوروزی و عليرضا رضايی منش نیز کمک مربیان این تیم هستند.

رضایی منش عضو سابق تیم ملی کشتی آزاد ایران است و در مسابقات جهانی ۱۹۹۳ تورنتو نیز به روی تشک رفت.

در بخش تالو، يوان مين سرمربی چینی تیم ملی ایران است. تیمور بنی طالبی نیز او را همراهی می‌کند.

عنوان سرمربیگری ساندای زنان ایران را ژنگ ينان از چین در اختیار دارد. مسئولیت کمک مربیگری تیم ملی هم به عهده معصومه قديری است.

در تالوی زنان، ليو شويان سرمربی است و آمنه احسانی‌نژاد او را همراهی می‌کند. به این ترتیب، سه سرمربی چینی در کادر فنی تالو و ساندای مردان و زنان ایران حضور دارند.

XS
SM
MD
LG