لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶

هشدار درباره توزیع تریاک آلوده به سرب در ایران


گزارش‌ها از افزایش مسمومیت معتادان به مواد مخدر در بسیاری از شهر‌های ایران بر اثر توزیع محموله‌های تریاک آلوده به «سرب» حکایت دارد.

پرویز افشار٬ معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر روز جمعه ۱۷ اردیبهشت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس نسبت به روند افزایش قربانیان استفاده از تریاک آغشته به «سرب» هشدار داده است.

آقای افشار اعلام کرده گزارش‌هایی از مسمومیت معتادان به مواد مخدر در استان‌های تهران٬ اصفهان٬ شیراز و کرمان به ستاد مذکور رسیده و «معتادان نباید به هیچ وجه از قاچاقچیان تریاک بخرند.»

به گفته این مقام مسئول٬ محموله‌های تریاک توزیع شده در سراسر ایران طی هفته‌های اخیر آغشته به «سرب» است و این اقدام از سوی «قاچاقچیان برای سود بیشتر» صورت گرفته است.

وی افزوده «قاچاقچیان برای فروش کمتر، سود بیشتر و پایین آمدن قیمت تریاک به آن پودر سرب که بسیار شبیه تریاک است اضافه کرده‌اند.»

افشار یکی از دلایل این اقدام قاچاقچیان را «مربوط به گران شدن شیشه بر اثر اقدامات انتظامی و اطلاعاتی» اعلام کرده است.

محمدرضا قدیرزاده٬ عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی هم در این رابطه به خبرگزاری مهر گفته که «از دو، سه ماه پیش تعداد گزارش‌های مسمومیت با سرب نسبت به قبل بسیار بیشتر شده است.»

آقای قدیرزاده افزوده «این گزارش‌ها به یک منطقه خاص جغرافیایی نیست و می‌توان گفت نوعی همه‌گیری مسمومیت با سرب در بین مصرف‌کنندگان تریاک در همه استان‌ها اتفاق افتاده است.»

ستاد مبارزه با مواد مخدر هم اعلام کرده که گزارش‌های متعددی از بخش‌های اورژانس و مسمومیت‌های بیمارستان‌های سراسر ایران در ‏خصوص مسمومیت با «سرب» دریافت کرده است.

این ستاد ۱۴ اردیبهشت ماه از معتادان درخواست کرده «از خرید تریاک از قاچاقچیان پرهیز کرده و بجای آن شربت تریاک که به بازار تزریق شده، مصرف کنند.»

۱۲ اردیبهشت ماه نیز علی شمشیری٬ دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه از «تریاک ناخالص» به عنوان عامل اصلی مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در این استان نام برده بود.

آقای شمشیری اعلام کرده که بیش از ۵۰ درصد تریاک مصرفی در استان کرمانشاه «ناخالص» است و «حدود ۷۵ درصد مواد مصرفی معتادان استان کرمانشاه تریاک {است} و بعد شیشه و حشیش در رتبه‌های بعدی قرار دارد.»

براساس آمار این ستاد٬ یک میلیون و ۳۲۵ هزار مصرف کننده موادمخدر در ایران وجود دارد و میزان مصرف مواد مخدر صنعتی به ۲۶ درصد کل مصرف کنندگان رسیده است.

XS
SM
MD
LG