لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۷

چرا وستینگ هاوس ورشکسته شد؟


جرج وستینگ هاوس
جرج وستینگ هاوس

شرکت وستینگ هاوس که زمانی بنیان گذارش رقیب اصلی ادیسون بود و صد‌ها اختراع مهندسی را به جهان معرفی کرده بود ورشکست شد اما این شرکت از کجا شروع کرد و چگونه ورشکسته شد؟

جرج وستینگ هاوس یک مهندس خلاق آمریکایی بود فردی که توانست مخترع بزرگ تاریخ، ادیسون را به چالش بکشد یکی از اختراعات مهم او ترمز هوایی راه آهن است.

وی در کنار ادیسون از پیشگامان صنعت برق جهان است. وستینگ هاوس یکی از رقبای اصلی توماس ادیسون در اجرای اولیهٔ سیستم برق آمریکا بود. سیستم وستینگ هاوس در نهایت بر سیستم جریان مستقیم ادیسون غالب شد. جریان متناوب که پایه اصلی پیشرفت امروزی جهان است یادگار اوست.

جریان متناوب جریان الکتریکی است که در آن اندازهٔ جریان به صورت سینوسی تغییر می‌کند اما در جریان مستقیم اندازه جریان مقدار ثابتی است.

هم اکنون برق تحویل داده شده به شرکت‌های تجاری منازل مسکونی به صورت متناوب است.

از سال ۱۸۸۱ تا ۱۸۸۹ سیستمی که امروزه استفاده می‌شود، توسط نیکلا تسلا، جرج وستینگهاوس، لوییسین گاولارد، جان گیبس و الیور شالنجر طراحی شد.سیستمی که توماس ادیسون برای اولین بار برای توزیع تجاری الکتریسیته بکار برد، به دلیل استفاده از جریان مستقیم محدودیت هایی داشت که در این سیستم برطرف شد. توماس ادیسون به علت اینکه حقوق انحصاری اختراعات متعددی را در فناوری جریان مستقیم در دست داشت استفاده از جریان مستقیم را به شدت حمایت می‌کرد، اما در نهایت جریان متناوب برای برق‌رسانی به منازل همه گیر شد .این موفقیت سبب اوج گرفتن شرکت وستینگ هاوس شد.

این شرکت آمریکایی که در سال ۱۸۸۹ تاسیس شده بود به کمک سود سرشار از فعالیت‌هایش در زمینه برق متناوب توانست فعالیت‌های خود را افزایش دهد و پس از این موفقیت نفوذ خود را از لوازم خانگی تا هواپیماها و نیروگاه‌های هسته‌ای گسترش داد.

این شرکت همچنین با خرید شبکه سی بی‌اس ، در جهان رسانه هم دستی بر آتش داشت. این شرکت در سال ۱۹۹۵ مجموعه رسانه‌ای سی‌بی‌اس را خریداری کرد.

در سال ۱۹۱۴ در اوایل اوج گیری شرکت وستینگ هاوس ،موسس این شرکت جرج وستینگهاوس با ۳۶۱ اختراع ثبت شده چشم از جهان فرو بست . اما پس از مرگ او همچنان شرکت وی در حال گسترش شدید بود و قرار داد‌های این شرکت از روسیه تا انگلستان را در برمی گرفت.

این شرکت با ساخت توربین های بخار برای تولید برق در جهان یکی از پیش تازان بود و اولین نیروگاه توربینی بخار را این شرکت در سال ۱۹۱۷ در فیادلفیا تاسیس کرد.

در سال ۱۹۲۰ این شرکت وارد حوزه ارتباطات رادیویی شد. در سال ۱۹۲۲ این شرکت با توسعه شبکه‌های رادیویی وارد حوزه رسانه هم شد.

در سال ۱۹۴۵ این شرکت موفق به توسعه توربین‌های گازی شد. دستگاهی که طی یک دهه بعد صنعت هوانوردی را دگرگون کرد.

در سال ۱۹۵۱ این شرکت توانست اولین ارتباط مستقیم تلویزیونی در ایالات متحده را برقرار کند .در سال ۱۹۶۷ این شرکت فعالیت‌های خود را در زمینه رایانه آغاز کرد و یکی از پیشگامان جهان رایانه بود . در دهه ۱۹۸۰ این شرکت فعالیت‌های خود را در زمینه رباتیک و الکترونیک بشدت افزایش داد . دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی زمانی بود که این شرکت با اشتهایی سیری نا پذیر بسیاری از شرکت کوچک و بزرگ را می خرید تا فعالیت‌های خود را در زمینه‌های مختلف گسترش دهد.

اما از اواسط دهه ۹۰ میلادی بزرگ شدن کار دست وستینگ هاوس داد و زیان دهی در برخی قسمت‌های شرکت آغاز شد . در سال ۱۹۹۶ بخش سیستم‌های الکترونیکی دفاعی این شرکت به شرکت هوانوردی آمریکایی نورتروپ گرومن فروخته شد.

از این سال فروش بخش‌های مختلف این شرکت آغاز شدند . در نهایت در سال ۲۰۰۷ بخش عمده سهام بخش انرژی اتمی شرکت هم که با نام کمپانی وستینگهاوس الکتریک در حال فعالیت است، در اختیار شرکت ژاپنی توشیبا قرار گرفت.

اما این بخش هم پس از چند سال بشدت زیان ده شد. روزنامه «ژاپن تودی» در گزارشی اعلام کرده است که این شرکت در سال مالی گذشته بیش از چهار میلیارد دلار زیان مالی داشت و کارشناسان اقتصادی ورشکستگی این شرکت را پیش بینی می کردند.

از آنجا که توشیبا با وستینگ هاوس همکاری می کرده و آن را خریداری کرده است، ورشکستگی شرکت برای توکیو از اهمیت فراوانی برخوردار است.

این شرکت آمریکایی البته اعلام کرده برای پیشبرد برخی از طرح‌هایش از حمله پیشبرد برنامه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در چین نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار کنار گذاشته و پکن در مقابل می گوید که این اتفاق تاثیری در برنامه‌های اقتصادی و اجرای طرح‌های تاسیسات هسته‌ای چین ندارد.

شرکت وستینگ هاوس با چین در زمینه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای فعالیت و همکاری نزدیک دارد و طرف چینی می گوید بعید است ورشگستگی وستینگ هاوس برای این کشور مخاطراتی به دنبال داشته باشد.

چین و این شرکت آمریکایی از سال ۲۰۰۹ میلادی در حال اجرای یکی از بزرگترین طرح‌های هسته‌ای بوده اند که بر اساس آن با فناوری این شرکت برای چین و در شرق این کشور چهار نیروگاه با فناوری نسل سوم هسته‌ای و راکتورهای «آ پی ۱۰۰۰» ساخته می شود.

تجارت هسته‌ای در ژاپن بویژه پس از بروز سونامی و زمین لرزه سال ۲۰۱۱ و فاجعه اتمی در نیروگاه فوکوشیما روند نزولی داشت و این اتفاق باعث شد شماری از کشورهای جهان مقررات ایمنی سختگیرانه‌ای برای نیروگاه‌های هسته‌ای به اجرا بگذارند.

شرایط بحرانی وستینگ هاوس در نتیجه افزایش هزینه در صنعت هسته‌ای تشدید شد.تا اینکه این شرکت در نهایت ورشکسته اعلام شد.

XS
SM
MD
LG