لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

کاخ سفید: نشانه‌هایی از همکاری ایران با بازرسان آژانس دیده می‌شود


جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید

ساعاتی پس از اظهارات یوکیا آمانو در مورد «پیشرفت‌هایی قابل ملاحظه» در روند راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران، کاخ سفید این روند را «نشانگر همکاری ایران» خواند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید آمریکا، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «نشانه‌ها حاکی از همکاری ایران با آژانس است و اظهارات یوکیا آمانو باطل‌کننده انتقادهایی ست که می‌گفتند بازرسی‌ها به خود ایران سپرده شده است.»

سخنگوی کاخ سفید افزود ایران برای مدت ها با هرگونه بازرسی آژانس همکاری نمی کرد.

آقای ارنست تغییر رفتار ایران را ناشی از فشارهای بین المللی و به ویژه اعمال تحریم ها توسط آمریکا دانست.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازدید دو روزه از ایران روز دوشنبه ۳۰ شهریور به خبرنگاران در وین گفت که «پیشرفت‌ زیادی» در زمینه تحقیق پیرامون گذشته برنامه هسته‌ای تهران به دست آمده است.

یوکیو آمانو در عین حال گفته است که تا پیش از ضرب الاجل روز ۱۵ دسامبر، کارهای زیادی برای تکمیل تحقیقات باقی مانده است.

سایت پارچین محلی است که آژانس می‌گوید ایران احتمالا طی یک دهه گذشته در آن دست به آزمایش‌های نظامی- هسته‌ای با هدف ساخت بمب اتمی زده است.

تهران این اتهام را رد کرده ولی با این حال اجازه نداده است که بازرسان آژانس مستقیم از این محل نمونه‌برداری کنند.

مدیرکل آژانس که در سفر خود به ایران همراه با معاونش از سایت پارچین نیز بازدید کرد، به خبرنگاران گفت ساختمانی را دیده که احتمالا از آن برای آزمایشات استفاده می‌شده است، ولی اخیرا بازسازی و از تجهیزات خالی شده است که همین مسئله می‌تواند بر تحقیقات اثر بگذارد.

وی اظهار داشت: «عملیات گسترده‌ای که از سال ۲۰۱۲ در این محل صورت گرفته است، توانایی آژانس را برای دنبال کردن روند راستی‌آزمایی مورد تردید قرار می‌دهد».

آژانس در صدد است تا روز ۱۵ اکتبر تمام اطلاعات لازم درباره گذشته و حال برنامه هسته‌ای ایران گردآوری کند و یوکیو آمانو روز ۱۵ دسامبر گزارش نهایی خود را به شورای حکام ارائه نماید. این گزارش می‌تواند راه را برای اجرایی کردن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا توافق وین هموار کند که همان روز ۲۳ تیر میان ایران و شش قدرت جهانی به دست آمد.

XS
SM
MD
LG