لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

استعفای وزیر دفاع اسرائیل؛ کابینه نتانیاهو به راست متمایل می‌شود


بنیامین نتانیاهو (راست) در کنار موشه یعلون
بنیامین نتانیاهو (راست) در کنار موشه یعلون

موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل روز جمعه با اشاره به اینکه به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور اعتماد ندارد، از سمت خود استعفا کرد.

آقای نتانیاهو پیشتر گفته بود به‌منظور گسترش ائتلاف دولت آقای یعلون را تعویض خواهد کرد.

آویگدور لیبرمن، رهبر یک حزب راست افراطی در اسرائیل، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور پست وزارت دفاع در دولت را به او پیشنهاد کرده است. این انتخاب با انتقاد شدید رهبران اپوزیسیون مواجه شده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:38 0:00
لینک مستقیم


موشه یعلون، دومین مقام ارشد در حزب حاکم لیکود اسرائیل روز جمعه در فیس‌بوک خود اعلام کرد که اعتمادی به نتانیاهو باقی نمانده و از دولت و مجلس اسرائیل استعفا می کند.

آقای یعلون همچنین گفت اسرائیل جامعه‌ای سالم با اکثریتی عاقل است که با اقلیت‌ها مدارا می‌کند و برای لیبرال دموکراسی تلاش می‌کند.
موشه یعلون، در حساب توییتر خود هم نوشت که برای مدتی از فعالیت سیاسی کناره خواهد گرفت.

آلون لی‌يل، مديرکل پيشين وزارت‌خارجه اسرائیل و تحليلگر مسايل خاورميانه درباره دلایل استعفای آقای یعلون می‌گوید:«آقای یعلون روز جمعه در یک کنفرانس خبری دلایل استعفای خود را توضیح داد. او گفت افراط ‌گرایان، حزب حاکم لیکود را در دست گرفته و به کشور خساراتی وارد می‌کنند و او نمیخواهد دیگر عضو این حزب باشد. او گفت که او به حزب لیکود پیوسته بود اما به حزب لیکودی که او به آن پیوسته بود حزبی متفاوت بود و حالا که افراط گرایان کنترل را در دست دارند، او می‌خواهد استعفا کند. این دلیلی بود که او برای استعفایش ارائه داد.»

کارشناسان بر این باورند که استعفای آقای یعلون از وزارت دفاع، اعتدال در کابینه را تضعیف می‌کند.

یوسی مکلبرگ، تحلیلگر برنامه خاورمیانه چتم‌هاوس در لندن درباره اهمیت وزارت دفاع اسراییل به رادیوفردا می‌گوید: « وزارت دفاع اسرائیل قطعا پس از دفتر نخست‌وزیری، مهم ترین تشکیلات در اسراییل است. در کشوری که امنیت، قلب همه مسایل است. این وزارتخانه بودجه‌ای عظیم هم دارد.»

آویگدور لیبرمن، رهبر یک حزب راست افراطی در اسرائیل، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور پست وزارت دفاع در دولت را به او پیشنهاد کرده است. این انتخاب با انتقاد شدید رهبران اپوزیسیون مواجه شد.

یوسی مکلبرگ،تحلیلگر خاورمیانه چتم‌هاوس:«لیبرمن راست‌گرای افراطی است. او پیشتر گفته بود که غزه باید به زمین فوتبال تبدیل شود. او در برابر فلسطین مواضع بسیار راستی دارد. در سال‌های گذشته هم همیشه ابهاماتی در زمینه مسایل مالی درباره او وجود داشت. او رقیب دیرینه نتانیاهو هم هست ولی در این زمان احتمالا لیبرمن علاقه‌ای به اپوزیسیون بودن ندارد و تلاش کرده که به دولت نتانتیاهو نزدیک شود. »


اما لیبرمن کیست و انتخاب او بعنوان وزیر دفاع چه معنی می‌تواند داشته باشد؟
یوسی مکلبرگ، تحلیلگر برنامه خاورمیانه چتم‌هاوس به این سوال پاسخ می‌دهد:« آویگدور لیبرمن در اتحاد جماهیر شوروی سابق بدنیا آمد. او مهاجر بود و در سال ۱۹۷۹ به اسرائیل آمد. لیبرمن راست‌گرای افراطی است. او پیشتر گفته بود که غزه باید به زمین فوتبال تبدیل شود. او در برابر فلسطین مواضع بسیار راستی دارد. در سال‌های گذشته هم همیشه ابهاماتی در زمینه مسایل مالی درباره او وجود داشت. او رقیب دیرینه نتانیاهو هم هست ولی در این زمان احتمالا لیبرمن علاقه‌ای به اپوزیسیون بودن ندارد و تلاش کرده که به دولت نتانتیاهو نزدیک شود. دولت نتانیاهو هم زیر ضربات احزاب راست‌گرا قرار دارد. همزمان هم او از موشه یعلون ناامید شده و بنابراین با لیبرمن ائتلاف کرده است. »

خروج موشه یعلون از قدرت می‌تواند ضربه‌ای به اعتماد داخلی و غرب به دولت نتانیاهو بزند. یعلون که پیشتر رییس نیروهای مسلح اسرائیل بود، روابط تل‌آویو و پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا را تقویت کرده بود. روابطی که در پی اختلاف باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو بر سر سرزمین‌های اشغالی در نوار غزه و برنامه هسته‌ای ایران به سردی گراییده بود.

آلون لی‌يل، مديرکل پيشين وزارت‌خارجه اسرائیل و تحليلگر مسايل خاورميانه درباره تاثیر سیاست خارجی اسراییل در قبال ایران و کشورهای عربی می‌گوید:«فقط ایران نیست. بحث روابط اسراییل با تمام دنیا است. بویژه جهان عرب و اسلام. احتمالا بیش از اینهاست. آقای لیبرمن بسیار جنگ‌طلب است. او در دو سال گذشته سیاست‌های متفاوتی داشته. انتقاد عمده او این بوده که اسراییل بسیار نرم عمل می‌کند و حماس را از بین نمی‌برد. او معتقد است که اسراییل باید رهبر حماس را بکشد. او همیشه از نتانیاهو انتقاد کرده و به او حمله می‌کرد. او خیلی بیشتر از یعلون جنگ‌طلب است.»

خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارش داد که جان کربی، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا ضمن قدردانی از همکاری آقای یعلون با ایالات متحده اعلام کرده کشورش منتظر است تا با هرکسی که جانشین موشه یعلون در وزارت دفاع خواهد شد، همکاری کند.

با این‌حال لیبرمن تجربه نظامی ندارد و بخاطر اظهارات ضد فلسطینی‌ و مصری‌اش شناخته می‌شود.

آلون لی‌یل، مدیرکل پیشین وزارت‌خارجه اسراییل:« مساله این است که چه کسی جانشین یعلون در پارلمان یا کنسه می‌شود. آقای یعلون نه تنها از وزارت دفاع استعفا کرده، بلکه از پارلمان هم استعفا کرده. بعد از او در فهرست حزب لیکود آقای یعودا گلیک است. او رهبر افراط گرایان است. او حتی بیشتر از لیبرمن افراط گراست. حزب لیکود راست‌تر می‌رود و دولت هم راست‌تر می‌شود. این مساله ممکن است بر سیاست کلی اسراییل در جامعه جهانی تاثیر بگذارد.»


آلون لی‌يل، مديرکل پيشين وزارت‌خارجه اسرائیل و تحليلگر مسايل خاورميانه می‌گوید استعفای یعلون از وزارت دفاع و همینطور پارلمان اسراییل معادلات سیاسی در صحنه داخلی این کشور را برهم خواهد زد.

او می‌افزاید:« مساله این است که چه کسی جانشین یعلون در پارلمان یا کنسه می‌شود. آقای یعلون نه تنها از وزارت دفاع استعفا کرده، بلکه از پارلمان هم استعفا کرده. بعد از او در فهرست حزب لیکود آقای یعودا گلیک است. او رهبر افراط گرایان است که معتقد است یهودیان باید در مسجد الاقصی نیایش کنند. کمتر از یک سال گذشته فلسطینی‌ها تلاش کردند او را بکشند، او بشدت زخمی شد و بعد بهبود یافت. او حتی بیشتر از لیبرمن افراط گراست. مساله این است که نه تنها لیبرمن وزیر دفاع می‌شود، بلکه یعودا گلیک هم به‌جای موشه یعلون که معتدل است وارد پارلمان می‌شود. حزب لیکود راست‌تر می‌رود و دولت هم راست‌تر می‌شود. این مساله ممکن است بر سیاست کلی اسراییل در جامعه جهانی تاثیر بگذارد.»

حضور آویگدور لیبرمن از حزب « اسرائیل، خانه‌ما» در ائتلاف آقای نتانیاهو به حزب لیکود به رهبری نخست‌وزیر این امکان را می‌دهد که کنترل ۶۷ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان این کشور را در دست بگیرد.

آقای نتانیاهو پیشتر گفته بود به‌منظور گسترش ائتلاف دولت آقای یعلون را تعویض خواهد کرد.

یوسی مکلبرگ، تحلیلگر برنامه خاورمیانه چتم‌هاوس در لندن درباره ائتلاف نتانیاهو با لیبرمن می‌گوید:«در ابتدای هفته همه روی امکان پیوستن حزب کارگر به دولت تمرکز کرده بودند. اما حالا می‌بینیم که این مساله کلا تغییر کرد. نتانیاهو تلاش می‌کند اتئلاف را به سمت راست افراطی ببرد و با آویگدور لیبرمن، رهبر حزب اسرائیل ، خانه ما» مذاکره کرده تا به کابینه او و به‌طور مشخص وزارت دفاع بپیوندد. این به معنای ائتلاف گسترده‌تری است. با پیوستن حزب «اسراییل، خانه ما» به ائتلاف، اکثریت گسترده‌ای به دولت می‌پیوندند. این ائتلاف، راست‌ترین دولت در تاریخ اسراییل را رقم خواهد زد.»

به‌گزارش خبرگزاری رویترز نتایج یک نظرسنجی که توسط کانال ده تلویزیون اسراییل در روز پنج‌شنبه پخش شد، نشان می‌دهد که ۵۱ درصد یهودیان اسرائیل موشه یعلون را بعنوان بهترین گزینه برای وزارت دفاع کشورشان می‌شناسند. در مقابل ۲۷ درصد هم به لیبرمن اشاره کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG