لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۸

مذاکرات سه جانبه ظريف،کری و اشتون در نیویورک


وزرای امور خارجه ايران و آمريکا و کاترين اشتون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا شامگاه پنجشنبه با يکديگر در نيويورک ديدار کردند.

اين ديدار سه جانبه با هدف ارزيابی روند پيشرفت مذاکرات هسته ای بين ايران و گروه پنج بعلاوه يک برگزار شد.

عباس عراقچی معاون وزير امور خارجه ايران نيز گفته است احتمالا آقای ظريف امروز جمعه ديدار ديگری با وزرای خارجه آلمان ، فرانسه و بريتانيا خواهد داشت.

ايران و گروه ۱+۵ مذاکرات خود را از ۱۰ روز پيش در نيويورک از سر گرفته اند و ديدارهای دوجانبه و چندجانبه در اين چارچوب انجام شده است.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا در سخنرانی سالانه خود در مجمع عمومی سازمان ملل از مردم و رهبران ايران خواست تا از مذاکرات هسته‌ای جاری برای يافتن يک «راه حل ديپلماتيک» صلح آميز به منظور حل و فصل ابهامات برنامه هسته‌ای خود استفاده کنند.

حسن روحانی رئيس جمهوری ايران پیشتر گفته بود که اين کشور با اراده جدی و بخاطر تأمين منافع خود و ديگران وارد مذاکرات هسته ای با گروه ۵+۱ شده و در صورتی که حقوق ملت ايران مورد خدشه قرار نگيرد، اين کشور آماده توافق دراين مذاکرات است.

براساس توافقات پيشين،مهلت ايران و کشورهای گروه ۵+۱ برای رسيدن به توافق جامع، در آغاز آذر ماه به پايان می‌رسد اما براساس گزارشها طرفين درباره برخی مسائل مهم همچنان اختلاف دارند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس روز دوشنبه ۳۱ شهريور از قول ديپلمات‌های غربی خبر داد که ايران پيشنهاد آمريکا برای تعطيل کردن يا تغيير نوع فعاليت تاسيسات زيرزمينی غنی سازی اورانيوم در فردو را رد کرده است.

مرضيه افخم،سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، نيز روز سه شنبه ۱ مهر گفته بود که تاکنون طرح پيشنهادی قطع اتصالات تزريق اورانيوم به سانتريفيوژها در تاسيسات هسته‌ای ايران مورد موافقت قرار نگرفته است.

پيش از اين روزنامه نيويورک‌تايمز گزارش داده بود که ايران پيشنهاد تازه‌ای در مذاکرات اتمی دريافت کرده‌است که بر اساس آن به جای کاستن از سانتريفيوژهای خود -که از اختلافات اساسی ميان طرف‌ها به شمار می‌رود- اتصالات تزريق اورانيوم به آنها را قطع کند.

XS
SM
MD
LG