لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

ظریف: ایران به دنبال تنش در منطقه نیست


ظریف سیاست ایران را تعامل با همسلیگان خواند
ظریف سیاست ایران را تعامل با همسلیگان خواند

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۱۶ دی ماه، گفت ایران به دنبال تنش در منطقه نیست.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه ایران که در یک نشست خبری با ابراهیم جعفری همتای عراقی‌اش در تهران شرکت کرده بود، گفت: «سیاست جمهوری اسلامی ایران تعامل با همسایگان است.»

آقای ظریف همچنین ریاض را متهم کرد در «طول دو سال و نیم گذشته بر خلاف تلاش‌های تهران برای ایجاد تفاهم و برادری عمل کرده است.»

وزیر امور خارجه ایران در این مورد به اقدامات عربستان در جریان مذاکرات هسته‌ای و همچنین پایین آوردن قیمت نفت اشاره کرده است.

این در حالی است که کار‌شناسان خودداری عربستان به پایین آوردن تولید نفت خود را فقط یکی از دلایل سقوط قیمت نفت می‌دانند. صرفه‌جویی در مصرف انرژی‌های فسیلی، پایین رفتن تقاضا در بخش مهمی از دنیای صنعتی، بازگشت رسمی آمریکا به بازار‌های صادراتی نفت جهان و رفع تحریم اقتصادی ایران، از دیگر دلایل سقوط قیمت نفت محسوب می‌شوند.

عربستان از مخالفان توافق هسته‌ای ایران بود ولی در تابستان گذشته، مقامات ارشد این کشور پس از ملاقات با مقامات آمریکایی گفتند «این توافق در امنیت و ثبات خاورمیانه سهم بسزائی خواهد داشت.»

ایران و عربستان در سال‌های گذشته، روابط پرتنشی را بر سر مسائل منطقه‌ای به ویژه در موضوع سوریه و یمن داشتند، و این تنش پس از اعدام شیخ نمر، روحانی سرشناس شیعه در عربستان، و به دنبال آن حمله معترضان به سفارت عربستان در تهران به اوج خود رسید.

یک روز پس از حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد، این کشور با ایران قطع رابطه کرد. شورای امنیت سازمان ملل این حمله را محکوم کرد.

وزیر امور خارجه ایران در همین حال با غیر قابل قبول خواندن اتفاقاتی که در شهرهای تهران و مشهد درباره اماکن دیپلماتیک عربستان روی داد، گفت که ایران با تمام افرادی که در این حوزه کوتاهی و یا قانون شکنی کردند برخورد جدی خواهد کرد.

به گفته آقای ظریف تمام مقام‌های جمهوری اسلامی ایران این اقدامات را به شدت محکوم کردند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، اما در کنار محکوم کردن اعدام شیخ نمر، بخشی از سخنانش را به تقبیح حمله «افراطی‌ها» به سفارت و کنسولگری عربستان در ایران اختصاص داده و این حملات را برابر با «توهین به نظام» دانست.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در واکنش به اعدام شیخ نمر، گفت که «دست انتقام الهی گریبان مقام‌های سعودی» را خواهد گرفت.

مقام‌های سعودی اما این اظهارات را دخالت در امور داخلی خود توصیف کردند.

XS
SM
MD
LG