لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۸

سخنگوی کارزار ترامپ، اوباما را متهم به حمله به افغانستان کرد


آقای ترامپ و همسرش در جریان کارزار انتخاباتی
آقای ترامپ و همسرش در جریان کارزار انتخاباتی

کاترینا پیرسون، سخنگوی کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، در جریان یک گفت‌وگوی تلویزیونی، باراک اوباما را متهم کرد که با حمله به افغانستان، رخدادی که به هشت سال پیش از ریاست‌جمهوری اوباما باز می‌گردد، ایالات متحده را به دردسر انداخته‌است.

|دریافت تازه‌ترین خبرها در کانال تلگـــــــــرام رادیو فردا|

خانم پیرسون در جریان گفت‌وگویی در شبکه خبری سی‌ان‌ان، ۲۳ مرداد ماه، در واقع به پرسشی در مورد اتهام اخیر آقای ترامپ، در مورد «بنیان‌گذاری داعش به دست اوباما و کلینتون» پاسخ می‌داد.

او پس از توضیحاتی در مورد گفته‌های نامزد حزب جمهوری‌خواه، اضافه کرده که این باراک اوباما بود که «[برای جنگ] وارد افغانستان شد».

او در مورد زمانی که دوره نخست ریاست‌جمهوری آقای اوباما آغاز شد، یعنی در سال ۲۰۰۹ میلادی، می‌گوید «به‌خاطر داشته باشید! ما در آن زمان در افغانستان نبودیم». سپس افزوده «باراک اوباما وارد افغانستان شد و یک مشکل دیگر (برای آمریکا) ایجاد کرد».

مجری شبکه سی‌ان‌ان که به نظر می‌رسد از این گفته‌ها تعجب کرده از کاترینا پیرسون می‌خواهد تا یک بار دیگر در این مورد توضیح دهد. پیرسون می‌گوید «آنچه من می‌گویم، سیاست باراک اوباما و هیلاری کلینتون است… آن جنگ، جنگ اوباما بود. بله».

کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، هنوز واکنشی به این گفته‌ها نشان نداده است اما خانم پیرسون در توئیتر خود، گفته «مشکلات صدا و انعکاس صدا باید هر چه زودتر برطرف شود».

کاترینا پیرسون، پیش از این و در زمانی‌که انتقادها از گفته‌های دونالد ترامپ در مورد خانواده کاپیتان خان، سرباز مسلمان آمریکایی کشته‌شده در سال ۲۰۰۴ ادامه داشت، در دفاع از نامزد حزب جمهوری‌خواه گفته بود «در دوره باراک اوباما و هیلاری کلینتون بود که تغییر قوانین دخالتی، احتمالا به ارزش جان [کاپیتان همایون خان] تمام شده‌است».

کشته‌شدن این سرباز آمریکایی نیز به پنج سال پیش از آغاز ریاست‌جمهوری آقای اوباما و وزارت خارجه خانم کلینتون باز می‌گردد.

جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۱ (۱۳۸۰ خورشیدی)، پس از حملات القاعده به ایالات متحده، با هدف از میان بردن این گروه و حامیان آن، از جمله طالبان، آغاز شد. باراک اوباما، در سال ۱۳۹۰ روند خروج ارتش آمریکا از افغانستان را آغاز کرد. با این همه در خرداد ماه گذشته یک مقام ارشد دولت ایالات متحده، اعلام کرد رئیس‌جمهوری آن کشور با افزایش نقش و فعالیت‌های نیروهای مسلح آمریکایی برای همراهی با نیروهای مسلح افغان در نبردها علیه طالبان موافقت کرده است.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر پیش‌رو انجام می‌شود. ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا از ژانویه ۲۰۱۷ کار خود را آغاز خواهد کرد. رقابت اصلی میان نامزدهای دو حزب عمده، هیلاری کلینتون، دمکرات، و دونالد ترامپ، جمهوری‌خواه، در جریان است.

XS
SM
MD
LG