لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

مراسم ۱۶ آذر فراتر از مرزهای ایران


در اروپا و آمریکا، حرکت‌های دانشجويی جوانان معترض ايرانی و جوانان غير ايرانی که به نشان همبستگی با ایرانیان در رویدادهای مختلف شرکت می‌کنند، روز ۱۶ آذر نيز ادامه يافت. حرکت‌های اعتراضی که به ویژه پس از انتخابات ۲۲ خرداد جان تازه‌ای گرفته است.


فرانکفورت، آلمان

در برخی از شهرها پيشتر در روزهای شنبه و يکشنبه که تعطيل است مراسمی‌ در اين زمينه برگزار شد؛ در دانشگاه شهر دفت هلند برنامه‌ای که حدود سه ساعت به طول انجاميد با حضور متفکرين، دانشجويان و هنرمندان ايرانی و غير ايرانی برگزار شد. اين برنامه به صورت زنده نيز توسط کاربران اينترنتی قابل رويت بود.

اما در خود روز ۱۶ آذر -يا هفتم دسامبر- نیز برنامه‌هايی در کشورهای مختلف برگزار شد.

دانشجویان ایرانی و غیر ایرانی در بيش از ۱۵ دانشگاه آمريکای شمالی، ۹ دانشگاه کانادا و نیز در کشورهای اروپایی از جمله در آلمان، انگليس، سوئد، فرانسه و جمهوری چک در این روز با اجرای نمایش‌های خیابانی یا راه‌پیمایی، بازتاب صدای معترضان ايرانی، در اروپا و آمريکا شدند.


دانشگاه تورنتو، تورنتو-کانادا

درشهرهای مختلف آلمان همچنان قرار است برنامه‌های مختلفی برگزار شود. سهراب مختاری، از شبکه جوانان ايرانی برلين، درباره برنامه ۱۶ آذر در اين شهر به راديو فردا می‌گويد: «در اين برنامه فعالان دانشجويی جنبش دانشجويی درايران شرکت دارند و يکی از فعالان دانشجويی از ايران به شکل ويديويی پيامی‌ برای اين برنامه فرستاد که پخش شد. هنرمندان و موسيقيدان‌های برجسته ايرانی در شهر برلين برای گرامی‌داشت ۱۶ آذر برنامه ای اجرا می‌کنند و در مورد جنبش دانشجويی و چند و چون امروز و ديروز اين جنبش بحث و گفت‌وگو انجام خواهد شد».

پاریس، ديگر شهر اروپايی است که فعالیت‌های زیادی در آن در زمنيه رخدادهای اخير ايران، صورت می‌گیرد. «کميته مستقل ضد سرکوب شهروندی» عصر ۱۶ آذرماه در مقابل دانشگاه سوربن تجمعی برگزار کرد.

آرش نعيميان، از اعضای اين کميته، در مورد اين برنامه به راديو فردا می‌گويد:‌ «‌ کميته مستقل ضد سرکوب شهروندان ايرانی در پاريس روز ۱۶ آذر هماهنگ با همه شهرهای ديگر تظاهرات برگزار کرده تا صدای مردم داخل کشور را به بيرون برساند. ما امروز بيانيه‌ای صادر کرديم که برای اولين بار بين چند شهر اروپايی و آمريکايی گشته و امضای اين شهرها پای آن است. همچنين امضای بسياری از سنديکاها و نهادهای دانشجويی کشور فرانسه برای اولين بار در حمايت از جنبش دانشجويی پای اين بيانيه خورده است».

در ايتاليا دانشجويان ايرانی مقيم فلورانس که پيشتر نيز فعاليت‌هايی در اين زمينه داشتند، صبح دوشنبه برخی از دانشگاه‌ها در اين شهر را به رنگ سبز درآورده و برنامه‌هايی را هم برای روز چهارشنبه تدارک دیده‌اند.


دانشگاه لا ساپینزا، رم-ایتالیا

آزاده، از اعضای اين گروه دانشجويی، به راديو فردا در مورد برنامه‌های شهر فلورانس می‌گويد: «‌ طبق قرار قبلی امروز در فلورانس قرار شد چند دانشگاه را سبز کنيم که به معنی آويزان کردن پرچم سبز سر در دانشگاه‌های اصلی فلورانس بوده است. ما با ۳۸ دانشگاه در تمام دنيا هماهنگ کرده بودي، که اين روز را روز سبز دانشجو بناميم و چون اين روز در ايتاليا تعطيل رسمی‌ بود، ما برای ۱۸ آذر برنامه سخنرانی، تئاتر، موسيقی و نمايشگاه عکس از رخدادهای اخير ايران تدارک ديده ايم».

در کنار فعالیت‌ها و راه‌پیمایی‌های خیابانی، جمعی از دانشجويان ايرانی مقيم خارج از کشور، روز ۱۶ ، آذر با انتشار بيانيه‌ای که روی سايت‌های مختلف منتشر شده است، با اشاره به رويداد تاريخی ۱۶ آذر و مسئوليت دانشجويان داخل و خارج از کشور آورده است: « بيشتر از هر چيز می‌خواهيم آيينه‌ای باشيم و تصوير مقاومت دانشجوی ايرانی را د رشهرهای محل سکونتمان مکرر کنيم».

اين بيانيه می‌افزايد: « ۱۶ آذر سرآغاز اتحادهای تازه است، سرآغاز کابوس‌های تازه برای نقض کنندگان حقوق انسانی».
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG