لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

سال ۲۰۱۳؛ ۱۲ ماه، ۱۲ واقعه


ژاونیه؛ باراک اوباما + ۲

دومین دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما رسما آغاز شد. او در مراسمی در بیستم ژانویه بار دیگر سوگند ریاست‌جمهوری خورد و به کاخ سفید بازگشت. یک روز بعد نیز در مراسم رسمی همگانی در برابر کاخ کنگره شرکت کرد.


فوریه؛ سومین آزمایش اتمی کره شمالی، جهان را تکان داد

پیونگ‌یانگ -تقریبا مانند همیشه به شکل ناگهانی- دست به سومین آزمایش زیرمینی اتمی خود زد. موضوعی که نگاه‌ها را بار دیگر به این کشور منزوی برگرداند. این آزمایش بحرانی را به‌وجود آورد که آرام کردن آن ماه‌ها طول کشید و مثل همیشه پای چندین کشور قدرتمند را را از چین تا ایالات متحده به میدان آورد.


مارس؛ هوگو چاوز درگذشت

اگر در صحنه سیاسی سال‌های پیش از ۲۰۱۳ میلادی از چندین چهره جنجالی نام برده شود، حتما یادی از رئیس‌جمهوری ونزوئلا هم می‌شود. هوگو چاوز، از نزدیک‌ترین متحدان محمود احمدی‌نژاد، که خود می‌تواند دیگر نام جنجالی این فهرست احتمالی‌ باشد، بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت. اما حتی مراسم درگذشت او نیز در صحنه سیاسی ایران جنجال‌برانگیز شد؛ وقتی محمود احمدی‌نژاد، مادر رئیس‌جمهوری درگذشته را در آغوش گرفت.


آوریل؛ زمین تنها نیست

زمین تنها سیاره‌ای نیست که زندگی در آن جریان دارد؛ این احتمالی بود که در ماه آوریل تحقیقات به دست آمده از ماهواره کپلر متعلق به سازمان هوایی و فضانوردی ایالات متحده، ناسا، مطرح کرد. این ماهواره سه سیاره دیگر شبیه به زمین پیدا کرده است. به گفته تام بارکلی، محقق کپلر، «به نظر می‌رسد سیاره‌هایی شبیه زمین در همه جای کهکشان وجود دارند». البته برای سفر به آنها راه زیادی در پیش است چون سه سیاره تازه پیدا شده که شبیه زمین‌اند در فاصله‌های ۱۲۰۰ تا ۲۷۰۰ سال نوری از ما قرار دارند.


مه؛ کارخانه‌ای که کارگران را بلعید

سال‌هاست که گروه‌های مدافع حقوق بشر در مورد شرایط کاری کارگران در کشورهای در حال توسعه نگرانی خود را بیان می‌کنند. اما در ماه مه سال ۲۰۱۳ میلادی یک فاجعه بیش از هر زمان دیگری نگاه‌ها را به این موضوع چرخاند. کارخانه‌ای در بنگلادش فرو ریخت و جان بیش از هزار و صد نفر را گرفت، یعنی تقریبا نیمی از کسانی که در ساختمانی خارج از استانداردهای معمول مشغول به کار بودند.


ژوئن؛ همه راه‌ها به پارک قزی ختم نمی‌شود

نزدیک سه هفته از زمانی که معترضان در پارک قزی استانبول در اعتراض به ساخت و سازهایی که قرار بود در آن انجام شود، دست به تحصنی مسالمت‌آمیز زده بودند، می‌گذشت. اما پلیس ترکیه با پایان ماه مه و آغاز ماه ژوئن دست به خشونت علیه آنها برای متفرق کردنشان زد. آنچه به یکی از بزرگ‌ترین اعتراض‌ها و راه‌پیمایی‌ها در تاریخ معاصر ترکیه انجامید و این بار دیگر اعتراض‌ها فقط به ساخت‌وساز در پارک قزی ختم نمی‌شد، بلکه دولت رجب طیب اردوغان را نشانه گرفت. این اعتراض‌ها چندین هفته و در چندین شهر ترکیه ادامه پیدا کرد و به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای دولت حاکم در آن کشور تبدیل شد.


ژوئیه؛ پایان مرسی، آغاز ماجرا

ارتش در پی اعتراضات میلیونی شهروندان مصری علیه دولت اخوان‌المسلمینی محمد مرسی، او را سرنگون کرد. اما این تازه آغاز اعتراض‌هایی دیگر در مصر شد که صدها کشته و هزاران زخمی برجای گذاشت، با این شدت در تاریخ آن کشور کم‌سابقه بود و هنوز نیز به تشکیل دولتی انتخاباتی در آن نیانجامیده است.


اوت؛ سوریه در یک قدمی جنگ

عکس‌ها و ویدئوهایی از تلی از آدم‌ها که در کفن پیچیده شده و روی زمین رها شده‌اند خبرگزاری‌ها و رسانه‌های جهان را درنوردید. بیست و یکم ماه اوت در سوریه حملاتی شیمایی انجام گرفت که آن کشور را در یک قدمی اقدام نظامی ایالات متحده قرار داد. مخالفان که این عکس‌ها و ویدئوها را منتشر کردند، انگشت اتهام را به سوی دولت سوریه گرفتند و دولت نیز شورشیان را متهم کرد. اما تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی کسی به سوریه حمله نکرد، چرا که این موضوع باعث شد تا دمشق تصمیم بگیرد زرادخانه‌های شیمیایی خود را برای نابودی به جامعه بین‌المللی بسپارد… جنگ خونین سوریه اما، هنوز ادامه دارد.


سپتامبر؛ «بتی کریه» دستگیر شد

معمولا وقتی از کسی پرسیده شود، کدام جنگ و نزاع سال‌های معاصر بیشتر از بقیه قربانی گرفته است، نام‌های مختلفی به میان می‌آید از عراق و افغانستان تا کشورهای آفریقایی، اما کم‌تر کسی نامی از مکزیک می‌برد؛ جایی که نبردها میان خود قاچاقچیان مواد مخدر از یک سو و میان آنها و نیروهای امنیتی مکزیک از سوی دیگر بیشتر از بسیاری از جنگ‌های داخلی در جهان قربانی برجای گذاشته است. طی تنها شش سال گذشته -با در نظر گرفتن مفقودینی که هزگز پیدا نشده‌اند- بیش از صدهزار نفر جان خود را در پی این درگیری‌ها از دست داده‌اند. در میان قربانیان نیز کم نیستند کسانی که دسته دسته در شهرهای محل نزاع میان قاچاقچیان گردن زده شده‌اند. در سپتامبر ۲۰۱۳، آلبرتو کاریلو فوئنتس، مشور به «بتی کریه» یکی از سردمداران تبه‌کاران مکزیکی دستگیر شد.


اکتبر؛ دولت آمریکا «تعطیل» شد

در اتفاقی نادر، پس از آنکه دولت اوباما و نمایندگان کنگره در مورد اختلافات خود حول موضوع بیمه خدمات همگانی به توافق نرسیدند، بودجه سال مالی جدید در آن کشور تصویب نشد و دولت از روز اول ماه اکتبر عملا «تعطیل» شد. این تعطیلی نه تنها زندگی صدها هزار کارمند فدرال و میلیون‌ها آمریکایی را تحت تاثیر قرار داد بلکه بر نگرانی‌هایی گسترده در بازارهای اقتصادی جهان نیز انجامید. تعطیلی دولت تا زمان حل موقتی اختلاف در ۱۶ اکتبر ادامه داشت. بنابر برآورد کاخ سفید آمریکا، این موضوع می‌تواند هفته‌ای ۱۰ میلیارد دلار به اقتصاد آن کشور ضربه زده باشد.


نوامبر؛ ایران و ۵+۱ به «توافقی تاریخی» رسیدند

توافق موقت، یا گام اولیه؛ نام آن چیزی‌ست که در نوامبر سال ۲۰۱۳ پس از سال‌ها کشمکش اتمی میان ایران و جامعه جهانی بین تهران و وزیران خارجه شش کشور طرف گفت‌وگو امضا شد. این توافق هر چند موقت است، اما از همان روز اول نام «توافق تاریخی» را به خود گرفت. مذاکرات برای رسیدن به توافقی نهایی میان طرف‌ها همچنان ادامه دارد.


دسامبر؛ پیش به‌سوی برزیل

با پایان بازی‌های مقدماتی برای حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل این بار نوبت انتخاب کشورها و گروه‌بندی آنها شد. ایران با آرژانتین، بوسنی و هرزگوین و نیجریه هم‌گروه شد.
البته ایرانی‌ها در داخل کشور نتوانستند گروه‌بندی را از تلویزیون‌های دولتی تماشا کنند، چرا که لباس خانم مجری برنامه از میانگین سانسور در این کشور کوتاه‌تر بود. از همین الان برخی نگران پخش زنده مسابقه‌ها در برزیل هستند؛ کشوری که پوشیدن لباس‌هایی کوتاه‌تر از میانگین سانسور در ایران در آن رایج است.

XS
SM
MD
LG