لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

سال ۲۰۱۵ و خودروهای جدیدش


لامبورگینی هوراکان
لامبورگینی هوراکان

در سال ۲۱۰۵ با افزایش رونق در بازار آمریکا و اروپا، تعداد و تنوع خودرو‌های جدید رشد قابل توجهی داشت و بیش از ۱۰۰ مدل جدید معرفی شدند. تمرکز در بیشتر این خودرو‌ها به کاهش مصرف سوخت، استفاده از قوای محرک هیبریدی یا برقی و هوشمند‌تر شدن خودرو‌ها بود. در متن زیر مهم‌ترین خودرو‌هایی که در سال ۲۰۱۵ وارد بازار شدند یا برای ورود در سال ۲۰۱۶ معرفی شدند را مورد بررسی قرار دادیم.

ب‌ام‌و سری ۷ جدید

مدل سری ۷ جدید ب‌ام‌و، لوکس‌ترین خودرو این شرکت است که در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد. از توانایی‌های این خودرو امکان پارک کردن اتوماتیک بدون راننده است. شرکت ب‌ام‌و سعی دارد به آرامی خودروهای خود را هوشمند‌تر کند. حتی احتمال استفاده از هوش مصنوعی در خودروهای این شرکت در آینده نزدیک وجود دارد.

یکی از توانایی‌های این خودرو تشخیص حرکت دست است سرنشینان در این خودرو بدون آنکه به نشانگری دست بزنند، می‌توانند با حرکت دست روی هوا مثلا کولر خودرو را روشن کنند. از طرفی این خودرو با استفاده از اطلاعات دریافتی از ماهواره که نوع جاده را مشخص می‌کند و همچنین الگوریتم‌های داخل کامپیو‌تر خودرو نوع تغییر دنده را بر اساس نوع جاده مشخص می‌کند.

با استفاده از الیاف کربن به جای فولاد در برخی نقاط بدنه، وزن خودرو بیش از ۱۰۰ کیلو گرم کاهش یافته که این عامل می‌توانند باعث کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا شود.

این خودرو به گونه‌های مختلف موتور از بنزینی تا دیزلی مجهز است که از جمله می‌توان به موتور هشت سیلندر ۴. ۴ لیتری با قدرت ۴۵۰ اسب بخار، موتور شش سیلندر سه لیتری بنزینی با ۳۲۶ اسب بخار قدرت و موتور شش سیلندر سه لیتری دیزلی با قدرت ۲۶۵ اسب بخار اشاره کرد. البته پیشرفته‌ترین مدل سری هفت مجهز به قوای محرکه هیبریدی با یک موتور ۴ سیلندر بنزینی با قدرت ۲۵۸ اسب بخار و یک موتور الکتریکی ۶۸ اسب بخاری است. در مجموع این خودرو ۳۲۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. ب‌ام‌و سری ۷ می‌تواند با استفاده از موتور الکتریکی حداکثر ۱۲۰ کیلومتر سرعت گرفته و ۴۰ کیلومتر را بدون نیاز به سوخت فسیلی طی کند. ارزان‌ترین مدل این خودرو ۸۰ هزار دلار قیمت دارد.

مصرف سوخت در نمونه هیبریدی ۲.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

بنتلی، گران‌ترین شاسی بلند جهان

شرکت انگلیسی بنتلی که زیر مجموعه گروه فولکس واگن محسوب می‌شود در نمایشگاه خودرو فرانکفورت از گران‌ترین شاسی بلند جهان رو نمایی کرد. این مدل با نام Bentayga، بیش از ۲۲۹ هزار دلار در مدل پایه قیمت دارد.

بنتلی اعلام کرده است که علاوه بر کسب عنوان گران‌ترین SUV جهان، این محصول سریع‌ترین، قوی‌ترین و لوکس‌ترین شاسی بلند دنیا نیز هست. این خودرو از یک موتور پر قدرت شش لیتری W۱۲ با فناوری دوگانه توربو بهره می‌برد که می‌تواند قدرت ۶۰۰ اسب بخار را تولید کند. این پیشرانه قدرتمند به راننده اجازه می‌دهد تا سرعت صفر تا صد کیلومتر را تنها در عرض ۴ ثانیه طی کند حداکثر سرعت این شاسی بلند ۳۰۰ کیلومتر در ساعت است.

لامبورگینی کم مصرف می‌شود

شرکت لامبورگینی یکی از شرکت‌های زیر مجموعه گروه فولکس واگن خودرو هوراکان را در سل ۲۰۱۵ معرفی کرد. این خودرو دارای قدرت موتور ۶۱۰ اسب بخار است و به سرعت ۳۲۰ کلیومتر در ساعت دست می‌یابد. این خودرو تا سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت از یک موتور الکتریکی برای حرکت بهره می‌برد. با توجه به افزایش انتقاد فعالان محیط زیست به خودرو‌های سوپر اسپرت، سازندگان این خودرو‌ها سعی در کاهش آلایندگی خودرو‌هایشان دارند. مدل هوراکان جایگزین پر فروش‌ترین محصول شرکت لامبورگینی یعنی گالاردو خواهد شد.

آلفا رومئو جیولیا

در میان خودرو‌هایی که در اروپا معرفی شدند معرفی جیولیا از آلفا رومئو ارزش زیادی دارد چرا که این خودرو ساز ایتالیایی دست به قمار بزرگی زده و سعی دارد با این خودرو وارد رقابت با ب‌ام‌و سری سه و مرسدس بنز سی کلاس شود. این خودرو در یکی از مدل‌هایش با نام Quadrifoglio می‌تواند به سرعت ۳۰۷ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

تحلیل گران بازار خودرو نقطه قدرت این آلفا رومئو جدید را طراحی زیبا آن می‌دانند که نشان دهنده ظرافت و تیز بینی طراحان ایتالیایی است البته نقطه ضعف این خودرو در برابر برند‌های آلمانی هم ملیت ایتالیایی این خودرو است.

رنو مگان

رنو مگان سال‌ها پر فروش‌ترین خودرو اروپا بود این محصول در ایران هم طرفداران زیادی دارد. و نسل دوم آنکه در پارس خودرو تولید می‌شد سال‌ها جزو با کیفیت‌ترین محصولات تولید شده در صنعت خودرو ایران به شمار می‌رفت.

در نسل جدید این خودرو نگاه تازه شرکت رنو در طراحی محصولات جدیدش دیده می‌شود. خطوط طراحی این خودرو شبیه به رنو تالیسمان است که در سال ۲۰۱۵ پیش از معرفی مگان معرفی شده بود. مدتی است خودرو‌های رنو دچار تحول اساسی در طراحی شده‌اند که ابتدا این تحولات در خودرو رنو کیلیو جدید و پس از آن در توینگو، رنو کپچر، رنو گاجار، رنو تالیسمان و در ‌‌نهایت در محصول رنو مگان خود را نمایان کرده است.

رنو سعی دارد با ارائه مگان جدید شانس خود را دوباره در بخش خودرو‌های متوسط که بازار اصلی این خودرو ساز است برای رقابت با فولکس واگن برای افزایش فروش امتحان کند.

شورولت کامارو نسل ۶

مدل کامارو ۲۰۱۶، ششمین نسل از مدل افسانه‌ای کامارو است. شورولت کامارو هم‌‌ همان خودرو هیجان انگیزی است که در بازار ایالات متحده توانسته جلوی رقیب دیرینش موستانگ دوباره قدرت نمایی کند قیمت مدل RS کامارو ۲۷ هزار دلار است این مدل با موتور شش سیلندر خورجینی با حجم ۳۶۰۰ سی سی می‌تواند ۳۳۵ اسب بخار قدرت تولید کند. مدل ss هم با قیمت ۳۷ هزار دلار عرضه می‌شود. خودرویی که با موتور هشت سیلندر ۶۲۰۰ سی سی خود، قدرت موتور ۴۴۵ اسب بخاری دارد. این خودرو در ارزیابی‌های انجام شده هر ۵ ستاره ایمنی را کسب کرده است.

تویوتا میرای

خودرو تویوتا میرای (به ژاپنی: آینده) را می‌توان خودرو آینده دانست. سوخت مصرفی این خودرو هیدروژن است. هیدروژن یکی از فراوان‌ترین عناصر در طبیعت است. با سوختن هیدروژن هم تنها آب تولید می‌شود. شرکت‌های مختلفی از جمله تویوتا با روش پیل سوختی سعی در استفاده از هیدروژن در خودرو دارند که Mirai اولین محصول تجاری شده این روش است.

این خودرو با یک باک پر هیدروژن، قادر است ۵۰۲ کیلومتر را طی کند. قدرت موتور الکتریکی این خودرو ۱۵۲ اسب بخار است. در این خودرو هیدروژن که در مخازنی با فشار ۷۰ مگا پاسکال (۷۰۰ برابر فشار هوا) ذخیره شده به سمت واحد پیل سوختی حرکت می‌کند در این واحد هیدروژن با اکسیژن هوا مخلوط می‌شود و حاصل این واکنش تولید آب و برق است. برق توسط موتور الکتریکی برای حرکت دادن خودرو مصرف می‌شود وآب هم از اگزوز خودرو خارج می‌شود. در هنگام فشار بر روی پدال گاز در حالت درجا، اگر لیوانی را جلوی اگزوز خودرو بگیرید بعد از مدتی از آب پر می‌شود. شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو ۹ ثانیه و قیمتش ۶۰ هزار دلار است.

هیوندایی توسان جدید

طی چند سال اخیر دو شرکت کره‌ای کیا و هیوندایی با به خدمت گرفتن طراحان اروپایی توانسته‌اند مدل‌های جذابی خلق کنند و عملا به رقابت با خودرو‌های ژاپنی در جهان بپردازند. یکی از مدل‌هایی که طی چند سال اخیر مورد توجه بوده و توانسته موفقیت زیادی در بازار کسب کند خودرو شاسی بلند توسان است شاسی بلندی با سایز متوسط که به دلیل قیمت مناسب بسیاری از خریداران قشر متوسط را به سمت خود جذب کرده است. در سال ۲۰۱۵ شرکت هیوندایی نسل جدید این خودرو را معرفی کرد. این خودرو به سیستم پارک هوشمند، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم نگه‌دارنده خودرو در داخل خطوط جاده، هشدار ترافیک و تشخیص نقاط کور مجهز است. شعار این خودرو تغییر است و برای همین این خودرو نسبت به نسل قبل لوکس‌تر شده و از مواد با کیفیت تری در ساخت آن استفاده شده است. البته طراحی این خودرو بسیار شبیه برادر بزرگترش یعنی هیوندایی سانتافه است.

سوبارو wrx

مشتریانی که به دنبال کیفیت و قیمت مناسب خودرو‌های ژاپنی هستند و از طرفی قابلیت اسپرت بودن و فرمان پذیری بالا هم برایشان مهم است معمولا برایشان خودروهای شرکت سوبارو ژاپن جزو انتخاب‌های نخست محسوب می‌شود. شرکت سوبارو ژاپن در کنار شرکت میتسوبیشی جزو پر افتخار‌ترین خودرو سازان آسیایی در مسابقات مختلف رالی در سراسر جهان است. بر اساس همین موفقیت‌ها شرکت سوبارو ژاپن مدل WRX ۲۰۱۶ را معرفی کرده است. خودرویی که موتوری خوابیده دارد و انتقال نیرو به صورت هوشمند به هر چهار چرخ خودرو در آن انجام می‌شود. این قابلیت‌ها برای افزایش فرمان پذیری خودرو طراحی شده‌اند تا یک خودرو شهری بتواند همانند یک خودرو رالی توانایی پشت سر گذاشتند جاده‌های سخت را با بیشترین سرعت و با لذت رانندگی فراوان داشته باشد. موتور افقی و دو لیتری این خودرو توانایی تولید ۲۶۸ اسب بخار را دارد.

XS
SM
MD
LG