لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۴

القاعده کشته‌شدن نفر دوم این گروه در جریان حمله هوایی آمریکا را تائید کرد


این تصویر یک هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده را در مارس ۲۰۱۶ در پایگاهی در قندهار نشان می‌دهد
این تصویر یک هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده را در مارس ۲۰۱۶ در پایگاهی در قندهار نشان می‌دهد

«القاعده»، ۱۱ اسفند تائید کرد که در جریان حمله هوایی یک هواپیمای بدون سرنشین ائتلاف به رهبری آمریکا در ادلب سوریه، «ابوخیر مصری»، که نفر دوم در دستگاه رهبری این گروه توصیف می‌شود، کشته شده‌است.

در بیانیه‌ای که شاخه «شبه‌جزیره عربستان و مغرب» گروه القاعده منتشر کرده، گفته شده «ابوالخیر المصری» در جریان حمله پهپاد آمریکایی «به شکل خائنانه‌ای» کشته شده‌است.

مقام‌های ایالات متحده می‌گویند مصری در ۲۶ فوریه، در پی شلیک یک موشک «هل‌فایر» از سوی هواپیمای بدون سرنشی سی‌آی‌ای، به خودرویی در نزدیکی شهر ادلب، شمال‌غرب سوریه، کشته شده‌است. موشک ای‌جی‌ام-۱۱۴ هل‌فایر، یک موشک هوا به سطح، ضدزره و هدف‌یاب است.

منطقه ادلب سوریه مرکز حضور پرشمار نفرات گروه «جبهه‌النصره» است. شاخه‌ای از القاعده که اکنون نام خود را به «فتح‌الشام» تغییر داده‌است. آتش‌بس سوریه، این گروه که از منظر سازمان ملل «تروریستی» شناخته می‌شود، را در بر نمی‌گیرد.

ماه گذشته در ادلب بود که ابوهانی مصری، یکی دیگر از اعضای ارشد و دیرپای القاعده، هدف قرار گرفت و کشته شد.

اما فرد کشته‌شده اخیر -که او هم تبار مصری دار- داماد اسامه بن‌لادن، رهبر کشته‌شده، و از نزدیک‌ترین افرادی به ایمن الظواهری، رهبر فعلی القاعده بود.

ابوخیر المصری -عبدالله محمد رجب عبدالرحمان- ۵۹ سال داشت؛ یکی از فرماندهان قدیمی گروه القاعده بود و در زمانی که خالد شیخ محمد، طرح حملات یازدهم سپتامبر را با بن‌لادن در میان می‌گذاشت، مهمان‌خانه‌ای در کابل داشت، که گفت‌وگوها در آن انجام شد.

تحلیل‌گران می‌گویند حضور او و رهبران دیگر گروه القاعده در ادلب، از «اهمیت راهبردی»، که سوریه برای القاعده پیدا کرده، حکایت دارد.

جنگ داخلی سوریه با صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره، همچنان بدون یافتن راه‌حل سیاسی، ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG