لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۰

نزدیک به ۳۰۰ نفر در نبرد «پالمیرا» در سوریه کشته شده‌اند


سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، که مقر آن در لندن است، می‌گوید نزدیک به ۳۰۰ نفر، طی چند روز گذشته، در پی نبردهای شهر باستانی «پالمیرا» در سوریه کشته شده‌اند.

به گفته این سازمان، بنا بر آماری که از شبکه‌های داخلی سوریه به دست آورده، ۱۲۳ نفر از کشته شدگان از اعضای ارتش آن کشور یا شبه‌نظامیان هوادار دولت مرکزی دمشق و ۱۱۵ نفر نیز از شبه‌نظامیان گروه موسوم به «حکومت اسلامی» بوده‌اند. ۵۷ نفر از قربانیان نیز غیرنظامی هستند.

در عین حال بنا بر گزارش‌ها ارتش ارتش سوریه، روز یکشنبه ۲۷ اردیبهشت، شبه‌نظامیان گروه افراطی موسوم به «حکومت اسلامی» را، که به منطقه باستانی «پالمیرا» نزدیک شده بودند، «فعلا» به عقب رانده‌ است.

خبرگزاری فرانسه پیشتر گزارش داده بود که عقب راندن نیروهای «داعش» از این منطقه تاریخی با تلفاتی زیاد همراه بوده است.

نیروهای حکومت اسلامی در روزهای گذشته به بخش شمالیتر «پالمیرا» رسیده بودند، اما ارتش سوریه موفق به عقب راندن آن‌ها شدند؛ تحولی که از سوی طلال البرازی فرماندار حمص مورد تایید قرار گرفت.

همچنین مامون عبدالکریم، رئیس سازمان میراث فرهنگی سوریه، به خبرگزاری فرانسه گفته است که از بیرون راندن نیروهای حکومت اسلامی «احساس خوبی» دارد و خسارتی به این آثار وارد نشده اما به گفته او، هنوز نگرانی‌ها به طور کامل برطرف نشده است.

سازمان دید‌بان حقوق بشر سوریه گفته است، روز یکشنبه هنوز آتشباری‌های پراکنده‌ای در اطراف محل در جریان بود اما نیروهای «داعش» به خارج از شهر رانده شدند.

در پی پیشروی‌های روزهای گذشته شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی به سوی شهر «تدمور» یا «پالمیرا» بخش بزرگی از هفتاد هزار ساکن این منطقه از بیم اقدامات این گروه از محل سکونت خود گریختند.

بنا بر تحلیل‌ها، «حکومت اسلامی» می‌کوشد با تسلط بر منطقه، راه مواصلاتی بین مرکز سوریه با غرب عراق را به دست آورد؛ این گروه در روزهای گذشته پیشروی‌های زیادی در استان انبار در غرب عراق داشته است.

پالمیرا در ۱۶۰ کیلومتری حمص، در مرکز صحرای سوریه، قرار دارد که آثار به جای مانده از آن با قدمت دو هزار ساله در ردیف آثار مهم تاریخی، در فهرست آثار جهانی یونسکو برای بشریت هستند.

ارتش بشار اسد از دو سال پیش این محوطه باستانی را به اردوگاه جنگی مبدل کرده بود؛ امری که خود با انتقاد یونسکو روبه‌رو شده بود.

اما سازمان‌های جهانی و نیز یونسکو نگران هستند که با تسلط «حکومت اسلامی» بر منطقه باستانی «پالمیرا» این مهم‌ترین آثار باستانی بشر نیز منهدم شود همانگونه که اسلام‌گرایان در ماه‌های اخیر آثار باستانی بسیار مهم «نیمرود» و نقاط دیگر در عراق را منهدم کردند.

خانم ایرینا بوکووا، مدیرکل یونسکو، سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد، هفته گذشته از جامعه جهانی خواست برای حفظ آثار باستانی منطقه «پالمیرا» در سوریه تلاش کنند.

همزمان با گزارش‌های مربوط به موفقیت ارتش بشار اسد در بیرون راندن نیروهای «داعش» از منطقه «پالمیرا»، آمریکا نیز تایید کرد که در عملیات کوماندویی ویژه این کشور که «ضمن همآهنگی با عراق» جمعه شب صورت گرفته بود، ابو سیاف و شمار دیگری از نیروهای «حکومت اسلامی» در سوریه کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه در لندن می‌گوید، افزون بر ابوسیاف، سه نفر دیگر از فرماندهان مهم «حکومت اسلامی»، و در مجموع ۳۲ نفر از پیکارجویان این سازمان در این عملیات کشته شدند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، انجام این عملیات کم سابقه زمینی در سوریه را تایید کرد در حالی که تا پیش از این، عملیات نیروهای ائتلاف علیه «حکومت اسلامی» از طریق هوا صورت گرفته بود.

XS
SM
MD
LG