لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۳

انتقاد دوباره جمهوری‌خواهان آمریکا از پول نقد پرداخت‌شده به ایران


سناتور کاتن
سناتور کاتن

انتقاد نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا، از پول نقد پرداخت‌شده به ایران ادامه دارد. آنها می‌گویند این پول «باج» است و شهروندان آمریکایی را با خطر «ربوده‌شدن» روبه‌رو می‌کند. رئیس‌جمهوری آمریکا پیش‌تر از این گفته‌ها انتقاد کره و تاکید کرده بود آمریکا به کسی باج نمی‌دهد.

به‌تازگی گزارش‌هایی منتشرشده که نشان می‌دهد ایران همزمان با آزادی زندانیان آمریکایی، در پی اجرایی‌شدن توافق اتمی، ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد دریافت کرده‌است.

این موضوع با انتقاد گروهی از سیاستمداران عمدتا جمهوری‌خواه در ایالات متحده روبه‌رو شده که پرداخت پول نقد را «باج‌دهی» در قبال آزادی زندانیان آمریکایی در ایران، توصیف کرده‌اند.

|دریافت تازه‌ترین خبرها با کانال تلگــــــرام رادیو فردا|

سناتور جمهوری‌خواه تام کاتن، از جمله افرادی‌ست که به تازگی در این مورد اظهار نظر کرده و در شبکه سی‌بی‌اس، گفته این پول «عملا باج بوده است».

سناتور کاتن که از منتقدان اصلی سیاست‌های اوباما در قبال ایران است، می‌گوید بخشی ار مبلغ پرداختی با اسکناس‌های ۵۰۰ یورویی انجام شده که اتحادیه اروپا، به‌خاطر استفاده گسترده در امور مالی غیرقانونی، چاپ آن را متوقف کرده‌است.

باراک اوباما، ۱۴ مرداد ماه، با انتقاد از گزارش‌ها در خصوص «باج دادن» به ایران برای آزادی زندانیان آمریکایی‌ایرانی گفته بود: ایالات متحده هرگز برای آزای گروگان‌ها به کسی باج نمی‌دهد.

سناتور کاتن اما می‌گوید آنچه رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید «مهم نیست». به گفته او مهم این نیست که بقیه چگونه فکر می‌کنند؛ «مهم این است آیت‌الله‌های ایران چه فکر می‌کنند، و دیکتاتورها، تروریست‌ها و تبه‌کاران در سراسر جهان چگونه فکر می‌کنند. یعنی آنها گروگان‌های بیشتری خواهند گرفت. این همان کاری‌ست که ایران از ماه ژانویه انجام داده‌است».

اشاره این سناتور جمهوری‌خواه به بازداشت دوباره افرادی با تابعیت آمریکایی در ایران است. طی ماه‌های گذشته خبرهای تازه‌ای از بازداشت افرادی با تابعیت‌های دوگانه ایرانی‌آمریکایی، ایرانی‌بریتانیایی یا ایرانی‌کانادایی، منتشر شده‌است.

اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان نیز روز یک‌شنبه ۱۷ مرداد ماه، در مقاله‌ای در «اورنج کانتی رجیستر» نوشته است پول پرداخت‌شده به «جسارت ایران برای گروگان‌گیری می‌افزاید».

مقام‌های دولت آمریکا به‌تاکید ارتباط میان پول پرداخت‌شده و موضوع زندانیان آمریکایی در ایران را رد کرده‌اند.

این ۴۰۰ میلیون دلار بخشی از ۱.۷ میلیارد دلار‌ی‌ست که مربوط به بازدپرداخت قرارداد معلق‌شده تسلیحاتی پس از انقلاب، و سودی ناشی از آن طی سال‌های گذشته می‌شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید این جریان، موضوع محرمانه‌ای نیست و به دنبال رای دیوان بین‌المللی لاهه در مورد دارایی مسدود شده ایران، وکیلان و مشاوران حقوقی توصیه کردند این پول پرداخت شود و گرنه در آینده باید میلیاردها دلار خسارت به ایران پرداخت شود.

XS
SM
MD
LG