لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۸

نگرانی از مرگ صدها نفر در «بدترین فاجعه» مهاجران در مدیترانه


کم‌تر از ۳۰ نفر زنده مانده‌اند؛ قایق ۲۰ متری ۷۰۰ نفر را در خود جا داده بود
کم‌تر از ۳۰ نفر زنده مانده‌اند؛ قایق ۲۰ متری ۷۰۰ نفر را در خود جا داده بود

در پی غرق شدن قایقی حامل مهاجران در شمال لیبی که عازم اروپا بود، انتظار می‌رود تا ۷۰۰ نفر جان خود را از دست داده باشند؛ آنچه مقام‌های سیاسی و بین‌المللی، «بدترین فاجعه» از این دست در دریای مدیترانه توصیف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان عالی امور پناهندگان ملل متحد و گارد ساحلی ایتالیا می‌گویند تنها ۲۸ نفر از کسانی که در قایق بودند، نجات پیدا کرده‌اند.

بنا بر گفته نجات‌یافتگان این قایق ماهی‌گیری که برای قاچاق مهاجران از آن استفاده شده، تنها ۲۰ متر طول داشته و دست‌کم ۷۰۰ نفر در آن جا داده شده بودند.

کارلوتا سامی، سخنگوی سازمان عالی امور پناهندگان ملل متحد می‌گوید «به نظر می‌رسد شاهد بدترین فاجعه‌ای که در مدیترانه دیده شده است، هستیم».

جوزف موسکات، نخست‌وزیر مالت، می‌گوید امدادگران «عملا» تلاش می‌کنند از بین «مرده‌های شناور بر آب، زنده‌ای پیدا کنند».

آقای موسکات نیز گفته است این رخداد «می‌تواند بدترین تراژدی‌ که تا کنون در دریای مدیترانه رخ داده، باشد».

روز یک‌شنبه ۳۰ فروردین، مجموعا ۱۷ قایق نیروهای امدادی در منطقه دست به عملیات جست‌وجو زده‌اند.

در پی این واقعه اتحادیه اروپا اعلام کرده است وزیران خارجه و داخله کشورهای عضو در جلسه‌ای اضطراری گرد هم می‌آیند.

سازمان عفو بین‌الملل رخداد مرگبار مدیترانه را «تراژدی ساخته دست بشر» توصیف کرده است.

عفو بین‌الملل می‌گوید زمان آن رسیده که اروپا دست به اقدام بزند تا جان انسان‌ها را در دریا نجات دهد

گارد ساحلی ایتالیا و مالت، نیمه‌شب گذشته پیام‌هایی از کشتی‌های اطراف محل غرق شدن قایق مهاجران دریافت کرده‌اند که خبر از فاجعه‌ای می‌داد که تا روز یک شنبه هنوز ابعاد آن روشن نبود.

اگر شمار کشته‌شدگان واقعه روز یک‌شنبه تائید شود، شمار مهاجران قربانی در دریای مدیترانه، در کم‌تر از ۴ ماه در در سال میلادی ۲۰۱۵، به ۱۶۰۰ نفر می‌رسد.

آخرین فاجعه مربوط به مهاجران در مدیترانه، پیش از غرق شدن قایق اخیر، به یک هفته پیش از آن باز می‌گردد که ۴۰۰ نفر در پی آن کشته شدند.

فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای گفته است «بارها تکرا کردیم که دیگر هرگز». خانم موگرینی افزوده است «اکنون وقت آن است که اتحادیه اروپا، بدون تاخیر» دست به اقدام بزند.

او در عین حال بدون آنکه اشاره‌ای مستقیم به کشورهای شمال اتحادیه بکند، گفته است «باید همه با هم برای نجات جان انسان‌ها اقدام کنیم».

به نظر می‌رسد اشاره او به هزاران مهاجری‌ست که تلاش می‌کنند از شمال آفریقا خود را به طور عمده به ایتالیا و یونان در جنوب اروپا برسانند؛ و او با اشاره‌ای غیر مستقیم از کشورهای شمال اروپا می‌خواهد تا برای جلوگیری از این فجایع، همکاری بیشتری بکنند.

نقشه‌ای از خبرگزاری فرانسه، محل حضور نیروهای گارد ساحلی و امدادگران را نشان می‌دهد.

علاوه بر ایتالیا (۱۷۰ هزار مهاجر در سال ۲۰۱۴) و یونان که شمار زیادی از مهاجران را دریافت می‌‌کنند، اسپانیا نیز با افزایش چند برابری شمار مهاجران روبه‌رو است.

ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا، روز یک‌شنبه از اتحادیه اروپا خواست تا برای جلوگیری از مرگ بیشتر افراد، دست به اقدامات بیشتری بزند.

آقای راخوی می‌گوید وقت حرف زدن به سر آمده و باید عمل کرد؛ «ما اروپایی‌ها، اگر قادر نشویم جلوی این وضعیت اسفناک را که هر روز رخ می‌دهد بگیریم، اعتبار خود را در ورطه خطر قرار می‌دهیم».

با وجود تمام خطرات و فجایعی که تا کنون رخ داده است، پناهجویان و مهاجران بسیاری تلاش می‌کنند خود را از تنگه ۱۵ کیلومتری جبل‌الطارق بگذرانند، تا از جنگ، فقر و شرایط سخت دیگر گریخته، خود را به اسپانیا برسانند.

تنگه جبل‌الطارق آبراهی است که اسپانیا و مراکش را در اروپا و آفریقا از هم جدا می‌کند. سئوتا، شهری خودمختار متعلق به اسپانیا، در شمال آفریقا، نیز در نقشه مشخص است.

در سئوتا و ملیله، در اسپانیا، تنها نقاط مرز خاکی میان اروپا و آفریقا نیز شمار کسانی که تلاش می‌کنند تا از موانع بگذرند، افزایش پیدا کرده است. در سال گذشته میلادی شمار کسانی که تلاش کرده‌اند تا از ملیله بگذرند ۱۶ هزار نفر بوده که در مقایسه با یک سال پیش از آن بیش از پنج برابر افزایش داشته است.

XS
SM
MD
LG