لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۰

واکنش‌ها به سفر محمود احمدی‌نژاد از دید روزنامه‌نگار برزیلی


گروهی از تظاهرکنندگان برزیلی
گروهی از تظاهرکنندگان برزیلی
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، در آغاز سفر خود به آفریقا و آمریکای لاتین، وارد برزیل شده و قرار است پس ازامضای قرارداد های تجاری با این کشور و دیدار با نمایندگان کنگره برزیل، در یک کنفرانس خبری نیز شرکت کند.

به گزارش برخی از رسانه‌های بین‌المللی، تظاهراتی هم در مخالفت با سفر احمدی نژاد به برزیل بر پا شده است.

در این مورد با سامی ادگیرنی، تحلیگر سیاسی روزنامه پر تیراژ «فولا دا سائوپائولو» گفت‌وگو کرده و از دیده‌هایش و نیز نظر کلی رسانه‌های و شهروندان برزیلی در مورد سفر رئیس دولت ایران به آن کشور پرسیده‌ایم.

سامی ادگیرنی: بسیاری از روزنامه‌های برزیلی سفر محمود احمدی نژاد به برزیل را «زیانبار» توصیف کردند و بیشتر روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی، دعوت از احمدی نژاد را «خطای» دولت برزیل و سیاست خارجی آن دانسته‌اند و برخی از آن‌ها نیز دعوت از محمود احمدی نژاد را برای برزیل و دیپلماسی این کشور از دید «جامعه مدنی» زیانبار دانسه‌اند.

در همین زمان تظاهراتی هم علیه سفر محمود احمدی نژاد در برزیل برپا شد. اما ارزیابی عمومی‌ جامعه برزیل درباره این سفر کار ساده‌ای نیست. آن‌هایی که مخالف این سفرند نظر خودشان را با برپایی تظاهرات بیان کردند. ولی موافقان کاری انجام ندادند.

به باور من بیشتر مردم برزیل اهمیتی به سفر رئیس جمهور ایران نمی‌دهند. اما بسیاری از محافل سیاسی نیز با تصمیم دولت برزیل برای گفت‌وگو و دیالوگ با دولت ایران موافقند. دولت برزیل می‌خواهد که با همه دولت‌های جهان دیالوگ و گفت‌وگویی صریح و بی‌پیرایه داشته باشد. به همین جهت هم با اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین و همچنین با ایران رابطه دارد.

در این میان صدای موافقان کار لزوما شنیده نمی‌شود. ولی این محافل و افراد هم در جامعه برزیل وجود دارند.

  • خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی‌ایران- ایرنا- می‌گوید که جمعا ۵۰۰ نفر همجنس گرا و یا از بازماندگان و مدعیان واقعه هولوکاست علیه سفر محمود احمدی نژاد به برزیل دست به تظاهرات زدند. آیا همین طور است ؟تظاهراتی در سطح کشور برپا شد. البته بیشتر تظاهرات کنندگان را یهودیان و همجنس‌گراها تشکیل می‌دادند. تظاهرکنندگان اعلام کردند که با تصمیم لولا داسیلوا ( یا واسیلوا) رئیس جمهور برزیل برای برقراری رابطه نزدیک با دولت آقای احمدی نژاد مخالفند.

    اما در مورد شمار تظاهرات کنندگان باید بگویم که رسانه‌های برزیلی آن را بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر گزارش کردند. در این رابطه آنچه که با اطمینان می‌شود گفت این است که تظاهرات بسیار پر سرو صدا بود و افرادی هم از طبقه متوسط،‌ بازرگانان و دانشگاهیان در آن شرکت داشتند. اما در مجموع تظاهرات گسترده نبود.

    • آیا دولت برزیل از مسائل امنیتی و داخلی ایران آگاه است؟ به ویژه در زمینه حقوق بشر و اینکه شماری از سازمان‌های بین المللی درهمین مورد به شدت از تهران انتقاد کرده اند؟ اصولا مسئله حقوق بشر در ایران برای دولت برزیل اهمیت دارد؟ یا اینکه منافع اقتصادی و روابط تجاری با ایران در الویت است؟

    «رابطه برزیل با ایران فقط به تجارت و اقتصاد محدود نمی‌شود. دولت برزیل از مسائل داخلی ایران آگاهی دارد. برزیل سفارت بزرگی در تهران دارد که از کارایی شایسته‌ای برخوردار است. بی‌شک دولت برزیل کاملا با مسائل ایران آشناست. ولی برزیل به طور سنتی از دخالت در امور داخلی سایر کشورها پرهیز می‌کند.»
    نه به هیچ وجه. به همین جهت هم کمیته حقوق بشر مجمع عمومی‌سازمان ملل از برزیل انتقاد کرده است.

    پرزیدنت لولا داسیلوا دو روز بعد از انتخابات دوره نهم (اصلاح: دوره دهم ر/ف) ریاست جمهوری در ایران و نتیجه بحث‌برانگیز آن، به علت سخنانش در این مورد به شدت مود انتقاد شدید در برزیل قرار گرفت. البته منظور ایشان این بود که برزیل نباید در مسائل داخلی سایر کشورها دخالت کند. به گفته وی، ممکن است برزیل با برخی از سیاست‌های دولت ایران از جمله در زمینه حقوق بشر مخالف باشد،‌ ولی هر نوع تغییر سیاسی باید از داخل ایران سرچشمه بگیرد،‌ نه از خارج و با دخالت سایر کشورها.

    دولت برزیل احتمالا در مذاکرات خود به آقای احمدی نژاد گفته است که سخنان او را درباره واقعه هولوکاست نمی‌پسندد. یا اینکه نکاتی را درباره حقوق بشر در ایران به وی یادآوری کرده است. ولی این دولت می‌داند که پافراتر گذاشتن از یادآوری و یا ارسال پیام‌های سیاسی دوستانه،‌ مخاطره آمیز است و نتیجه‌ای ندارد.
XS
SM
MD
LG