لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

«برای رئیس جمهور ایران، نشست نیویورک ادامه کنفرانس تهران است»


نماينده ايران در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد که محمود احمدی نژاد، برای شرکت در کنفرانس بازبينی پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای که روز دوشنبه آينده در نيويورک آغاز می شود، درخواست رواديد کرده است. کنفرانس بازبينی معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته ای از سوم ماه مه، دوشنبه آينده، در مقر سازمان ملل در نيويورک شروع می‌شود و نزديک به يک ماه، تا ۲۸ ماه مه، هفتم خردادماه، ادامه خواهد داشت. اين کنفرانس همکاری در زمينه منع گسترش سلاح های هسته‌ای و مرزهای تقويت معاهده ان‌پی‌تی (جلوگيری از گسترش سلاح‌های اتمی) را بررسی کرده و مورد بازبينی قرار می‌دهد.

دکتر هوشنگ حسن یاری، استاد روابط بین الملل در کالج نظامی سلطنتی کانادا در مورد این کنفرانس به رادیو فردا می گوید: از زمانی که این پیمان به وجود آمده است هراز چند سالی یکبار، مفاد این پیمان هم از سوی کشورهایی که خواهان دستیابی به تکنولوژی هسته ای هستند و هم از جانب کشورهایی که نگران توسعه سلاح های هسته ای هستند، مورد بازبینی قرار می گیرد.

در نتیجه آنچه که در نیویورک خواهد گذشت دنباله همان روندی است که طی دهه های گذشته به تدریج به وجود آمده و تبدیل به یک نرم عادی شده و روندی بسیار معمولی است.

این کنفرانس در چه سطحی برگزار می شود؟ ظاهرا فقط دو رئیس جمهور برای شرکت در این کنفرانس تقاضای حضور داشته اند؟


این کنفرانس به طور کلی از آن جایی که یک کنفرانس تخصصی است معمولا با حضور متخصصین کشورهای مختلف برگزار می شود. بعد از اینکه نتایج مطلوبی که مورد هدف اولیه کنفرانس است، حاصل شد، مقامات ارشدتری وارد این پروسه می شوند.

اما از آن جایی که رئیس جمهور ایران هم در این کنفرانس شرکت می کند، بایستی گفت که کنفرانس مذکور به نوعی برای ایران دنباله کنفرانسی است که در چند هفته گذشته در تهران انجام شد و به اعتقاد من زمینه ای برای حضور آقای احمدی نژاد و اظهار نظرش به عنوان نماینده ایران خواهد بود.

انتظار می رود ایشان در مورد اینکه بایستی ان‌پی‌تی به سمت ارزش های اولیه خود برگردد -یعنی اینکه از یک طرف ورود تکنولوژی هسته ای را به کشورهای غیر هسته ای تسهیل کند و از طرف دیگر به خلع سلاح هسته ای بپردازد- تاکید خواهد کرد. به نظر من حضور ایران در این کنفرانس بیشتر جنبه سیاسی دارد تا جنبه فنی – که مورد نظر سازمان ملل است.

اشاره می کنید به اینکه از دیدگاه ایران این کنفرانس بیشتر جنبه سیاسی دارد. اما اگر فرض کنیم که آقای احمدی نژاد در این کنفرانس شرکت کند، هدف اصلی ایشان از این شرکت چه خواهد بود؟

جلسات ان‌پی‌تی در سطح جهان، جلسات بسیار مهمی هستند. به اعتقاد من حضور یک یا دو رئیس جمهور –به خصوص روسای جمهوری که از کشورهای غیر عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند- نمی تواند جهت خاصی به کنفرانس بدهد.

به طور قطع آقای احمدی نژاد در مورد نگرانی های ایران صحبت خواهد کرد. در مورد مخالفت ایران با انحصاری که امروزه در زمینه انرژی هسته ای به وجود آمده است و در مورد تسلیحات هسته ای اسرائیل و آمریکا سخن خواهد گفت و در نهایت احتمالا تاکید خواهد کرد که ایران به طور کلی کشوری است به که به استفاده از تسلحیات هسته ای مخالف است.

به نظر شما تا زمانی که کشوری مثل اسرائیل عضو این پیمان یا حداقل امضا کننده این پیمان نیست، آیا این امر به خودی خود مشکلی ایجاد خواهد کرد؟

واقعیت این است که کشورهایی مثل اسرائیل که دارای تسلیحات هسته است چالشی را برای آمریکا و هم برای ان‌پی‌تی به وجود آورده است و تا زمانی که کشوری مثل اسرائیل کماکان دارای تسلیحات هسته ای است، خیلی مشکل خواهد بود که از کشورهایی نظیر ایران ایراد گرفته شود.

فکر می کنید ایران از مفاد پیمان ان‌پی‌تی تا به حال تخلف کرده است؟

از چند سال گذشته به این سو، آژانس (بین المللی انرژی اتمی) سوالات جدیی در این زمینه مطرح کرده است و در مورد نیات واقعی ایران شک دارد. بخصوص از زمانی که بعضی از ماشین هایی که در ایران برای غنی سازی مورد استفاده قرار گرفته بود به اورانیوم با غنای بالا آلوده بودند. ولی تا زمانی که آژانس بین المللی هسته ای به یک نتیجه خیلی روشن در مورد ایران دست نیابد و اعلام نکند که ایران بدون هیچ شک و تردیدی دارای برنامه هسته ای نظامی نیست، این وضعیت ادامه خواهد یافت و احتمال دارد که به برخورد هم کشیده شود. به همین دلیل است که در آن سه قطعنامه ای که تا به حال شورای عالی سازمان امنیت در مورد پرونده هسته ای ایران صادر کرده ، تحریم هایی را بر علیه ایران اعمال کرده است. ظاهرا آژانس به قطعیت لازم در مورد غیر نظامی بودن پرونده هسته ای ایران نرسیده است.
XS
SM
MD
LG