لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۹

هواپیما‌ها ایمن‌تر از گذشته، تلفات کم‌تر از همیشه


کارشناسان پرواز می‌گویند حوادث و سوانح هوایی اخیر تلفات کم‌تری داشته و این نشان می‌دهد که احتمال سلامت و ایمنی مسافران بیشتر از گذشته است.

به گفته آنها بدنه هواپیماها محکم‌تراند، تکنولوژی پیشگیری از آتش سوزی بهبود یافته و خلبانان و خدمه هواپیماها برای مواجهه با سوانح آموزش بهتری می‌بینند.

ویلیام وس، از مدیران سابق اداره هواپیمایی فدرال و رئیس بنیاد ایمنی پرواز پس از حادثه هوایی روز چهارشنبه در فرودگاه آمستردام، که طی آن اکثر مسافران جان سالم به در بردند گفت: «این کاهش در تلفات سوانح هوایی به دليل خوش اقبالی نیست.»

البته بسیاری از سوانح هوایی دیگر یک چنین عاقبتی ندارند و به عنوان مثال در سانحه هوایی دو هفته پیش در بوفالو – نیویورک حدود ۵۰ نفر کشته شدند.

کارشناسان پرواز می‌گویند، سوانح هوایی که در فرودگاه و یا نزدیک به آن و به هنگام بلند شدن و یا فرود هواپیماها اتفاق می‌افتند معمولا تلفات کمتری دارند؛ چون در این موارد خلبان‌ها برای کاستن از شدت تصادم از امکان مانور بیشتری برخوردار هستند.

روز چهارشنبه یک هوایپمای خطوط هوایی ترکیه از نوع بوئینگ ۷۳۷ در يک زمين خاکی، در سه کیلومتری باند فرودگاه آمستردام به زمین اصابت کرد. از مجموع ۱۳۴ سرنشین دراین حادثه فقط ۹ نفر کشته و حدود ۵۰ نفر زخمی شدند.

خیلی‌ها از پرواز با هواپیما می‌ترسند، ولی کارشناسان ایمنی پرواز می‌گویند در ۱۰۰ سال گذشته پرواز با هواپیما هیچ گاه، آن قدر که امروز، ایمن نبوده‌ است و صحنه‌هایی -مانند این فاجعه هوایی- کم‌تر می‌شود.


این هواپیما که ۷ سال پیش ساخته شده بود. از نوع بوئینگ‌هایی است که ۴۰ سال پیش تولید آنها آغاز شد. اما در این مدت، بوئینگ ۷۳۷ دستخوش تحول و نوآوریهای فراوانی شده و با مدل‌های اولیه آن بسیار متفاوت است.

از نگاه آمار:
سقوط هواپیمای خطوی هوایی فرانسه – از نوع ایر باس ۳۴۰ در فرودگاه تورنتو در سال ۲۰۰۵؛ در اين حادثه هوایپما بر اثر شدت تصادم و آتش سوزی به کلی نابود شد، ولی تمام سرنشینان آن جان سالم به در بردند.

فرود اضطراری یک هواپیمای خطوی هوایی بریتانیا – از نوع بوئینگ ۷۷۷ در حاشیه باند فرودگاه هیدرو در سال ۲۰۰۸؛ در این حادثه هواپیما به کلی نابود شد ولی هیچ تلفاتی به بار نیاورد.

انحراف یک هواپیمای خطوط هوایی کنتینتال از نوع بوئینگ ۷۳۷ در فرودگاه دنور آمریکا دسامبر سال گذشته؛ در اين حادثه ۳۸ نفر مجروح شدند ولی کسی کشته نشد.

سقوط یک هوایپمای خطوط هوایی آمریکا از نوع ایرباس ۳۲۰ A با ۱۵۵ سرنشین در رودخانه هادسون در حومه نیویورک بر اثر توقف کار هر دو موتور؛ در اين حادثه کسی کشته یا مجروح نشد.
در حادثه اخیر خطوط هوایی «ترکیش ایرلاین»، بدنه هواپیما از سه جا شکست و شکاف‌های بزرگی در بدنه هواپیما پیدا شد. این سانحه تازه‌ترین مورد از سوانح هوایی طی ۵ سال اخیر است که میزان تلفات در آن‌ها بسیار کم بوده است.

کارشناسان پرواز، پیشرفت‌های فنی در ساخت بدنه هواپیما، بهبود یافتن تکنولوژی پیشگیری از آتش سوزی و آموزش بهتر خلبانان و خدمه برای مواجهه با سوانح را دلیل اصلی کاهش تلفات در سوانح هوایی می‌دانند.

ویلیام دس، رئیس سازمان «ایمنی پرواز»، به خبرگزاری آسوشیتد پرس می‌گوید: « تجربه و درسهایی که از چند دهه اخیر آموخته‌ایم تاثیر مهمی در طراحی و ساخت هواپیماهای جدید داشته و خدمه پروازها نیز به نحو بهتری مسافران را به هنگام بروز سوانح از داخل هواپیما بیرون می‌برند.»

اما پیشرفت‌ها در ایمنی پرواز با محدودیت‌هایی نیز روبه‌رو بوده است. به گفته کارشناسان هنوز هم احتمال ایمن ساختن مسافران در مواردی از سوانح هوایی، که بروز اشکال‌های جدی و ساختاری آن‌ها را ایجاد می‌کند، بسیار ناچیز است؛ این موارد عبارتند از انفجار هواپیما بر اثر بمب و یا اصابت هواپیما با تپه و کوهستان.

هدایت‌کنندگان پروازهای مسافربری می‌گویند که این صنعت در ایمن‌ترین حالت خود طی صد سال گذشته است. سخنگوی فدراسیون جامعه خلبانان غیر نظامی به خبرگزار یآسوشیتد پرس می‌گوید: «برخلاف باور عمومی اکنون در بسیاری از سوانح هوایی احتمال نجات مسافران وجود دارد.»

براساس گزارش سالانه سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی در سال ۲۰۰۸ در جریان سوانح هوایی ۵۰۲ نفر کشته شدند، در حالیکه این رقم در سال قبل از آن ۶۹۲ نفر بوده است؛ کاهش رقم تلفات در شرایطی است که رقم سوانح هوایی از ۱۰۰ به ۱۰۹ مورد افزایش یافته است. براساس این گزارش در هر یک میلیون و ۲۰۰ هزار پرواز، یک سانحه هوایی روی می‌دهد.

در بیانیه این سازمان گفته می‌شود که «ایمنی، اولویت صنعت مسافربری هوایی است و آمارهای امروزی نشان می‌دهد که مسافرت هوایی کم‌خطرترین کاری است که می توان انجام داد.»
XS
SM
MD
LG